Blå slöjstjärt

#1 - 12 augusti 2009 19:25
Undrar om det finns något speciellt namn på blåa slöjstjärtar.
#2 - 12 augusti 2009 20:04
Jag har aldrig sett en blå slöjstjärt. Har du någon bild på den?
#3 - 12 augusti 2009 20:54
Ska försöka lägga upp en halvbra bild, de rör sig ju hela tiden.
#6 - 12 augusti 2009 22:03
Tack för svaret! Kollade upp på nätet, de på Akvarielagret hade ingen stenkoll direkt. Sa att de var slöjstjärtar.
Camilla
#7 - 12 augusti 2009 22:15
Har inte slöjstjärtsvarianten som kallas calico samma färg som schubunkin?
#8 - 12 augusti 2009 22:27
Micke_A skrev:
Har inte slöjstjärtsvarianten som kallas calico samma färg som schubunkin?

Vet ej men mina har enkla fenor i bak, det ska väl inte slöjstjärtar ha?
Tips på billiga akvarier, de här blir ju tydligen ganska stora och vårat är på ca 260 l.
#9 - 14 augusti 2009 12:36
Desmonia skrev:
Vet ej men mina har enkla fenor i bak, det ska väl inte slöjstjärtar ha?

Tips på billiga akvarier, de här blir ju tydligen ganska stora och vårat är på ca 260 l.

Ska man vara petig så ska ingen av dem ha det :p Men ja, har de enkel stjärtfena, så kallas de inte slöjstjärt, tror de slöjfenade varianterna med enkel stjärtfena kallas kometstjärt (eller om det är en egen variant, osäker). Schubunkin har i alla fall en stjärtfena.
#10 - 15 augusti 2009 13:02
Micke_A skrev:
Ska man vara petig så ska ingen av dem ha det :p Men ja, har de enkel stjärtfena, så kallas de inte slöjstjärt, tror de slöjfenade varianterna med enkel stjärtfena kallas kometstjärt (eller om det är en egen variant, osäker). Schubunkin har i alla fall en stjärtfena.

Jag tror jag bestämmer mig för att de är schubunkins, låter lite roligare om inte annat. De håller inte på å rotar upp växterna heller som slöjstjärtar tydligen gör.
De är nydöpta: Pölsa och Gulasch blev det
#11 - 15 augusti 2009 13:06
Desmonia skrev:
Jag tror jag bestämmer mig för att de är schubunkins, låter lite roligare om inte annat. De håller inte på å rotar upp växterna heller som slöjstjärtar tydligen gör.

De är nydöpta: Pölsa och Gulasch blev det

Ok :) Tja, de är samma art som slöjstjärtar, så om slöjstjärtar rotar upp växterna så de kan nog bli upprotade vad det lider. Vad är för växter och hur hårt rotade de är spelar nog roll.
#12 - 15 augusti 2009 13:10
Micke_A skrev:
Ok :) Tja, de är samma art som slöjstjärtar, så om slöjstjärtar rotar upp växterna så de kan nog bli upprotade vad det lider. Vad är för växter och hur hårt rotade de är spelar nog roll.

By the way, vad är en hävert? Skulle tydligen användas vid dammsugning av akvarium
#13 - 15 augusti 2009 13:29
En slang :p Det finns att köpa en variant som jag tycker är rätt bra. En slang med en "klocka" (tratt) i ena änden. Man stoppar ena änden i en hink, och tratten i akvariet, lyfter upp den med vatten i, och när vattnet börjar rinna ur den och ner i slangen, så stoppar man tillbaka den i akvariet, tömmer ur luften, och så börjar den suga av sig själv. Man slipper alltså suga igång det själv. Har du en lång bit trädgårdsslang, som tratten passar i (jag har löst det så), så kan du dra den till ett avlopp, eller toaletten t.ex, så slipper du bära hinkar, och plaska runt med vattnet.

Fördelen med det är också att man kan köra den genom sanden, och få den lite rengjord, utan att sanden följer med upp i slangen.
#14 - 15 augusti 2009 13:44
Aha, det är en sån jag har, hävert ....oki Jag kallar den för dammsugare, rätt amatörmässigt kanske.

Annons