Blåa endlers-yngel...??

#1 - 8 juni 2010 19:58
Hur vanligt är det att ynglen föds blåa? Jag har 4 honor, alla utan "färg", samt två haner, normalfärgade endlers. I första kullen fick jag ett blått yngel, i dag har kull två kommit med två blåfärgade. Hela kroppen skimrar i blått..
Kan någon av föräldrarna var uppblandade med vanliga guppies innan jag köpte dom?
Alla andra är färglösa än..
#2 - 8 juni 2010 20:10
Guppy-honor har förrådsbefruktning, dvs efter en parning sparar de spermier i kroppen i månader så de kan befrukta flera kullar utan ytterligare parning.

Dvs om dina guppyhonor nånsin har träffat en hane av vanlig guppy, så kan ungarna vara hybrider, ja.
#3 - 8 juni 2010 20:22
Fast jag har köpt alla honorna som endlers. Jag har aldrig själv haft vanliga guppy.
#4 - 8 juni 2010 20:50
Vad Azur menar (antar jag) är att de kan ha haft en tête à tête med en vanligt guppy innan de kom till dig, och lagrat befruktningen.
#5 - 8 juni 2010 21:05
Japp.
#6 - 15 juni 2010 17:38
De blå generna kan också ligga latent i en stam och plötsligt (ibland efter många generationer) komma fram igen. Men det är nog ändå troligast att det skett lite blandning innan du fick hem dem.
#7 - 15 juni 2010 20:13
Ok, då är dom nog inte rena endlers. Jag tycker dock dom är snygga, så jag kommer låta dom växa till sig och se hur dom färgar ut 

Annons