Blåa Tigrar!

#1 - 17 oktober 2007 19:26
Jag har nu lagt en beställning på 6st blåa tigrar samt 6 "avkommor" till dem. Dvs tigrar med oranga ögon och blå anlag. Jag har funderat så länge (de är egentligen för dyra!!) så nu slår jag till innan det har blivit för kallt. Det är så trist att vänta tills i vår...... Vad ska jag då göra i vinter:)

Äntligen ett nytt projekt!!!!!!!!!!!!!!!
#2 - 17 oktober 2007 20:08
Grymt, beställde du dom utomlands eller?
#3 - 17 oktober 2007 20:15
Jepp, Tyskland.
#4 - 17 oktober 2007 20:27
roligt =) Ska bli kul att se hur avkommorna blir, om dom också är blåa. ska tydlien vara ganska svårt att få samma fina blåa färg på dom
#5 - 17 oktober 2007 21:32
Oj vad spännande. Ska bli kul att se dom :D
#6 - 17 oktober 2007 21:34
De borde vara här nästa vecka du kan ju komma förbi på en latte och räk-koll:)
#7 - 18 oktober 2007 05:31
Jag med! *vinkar*
#8 - 18 oktober 2007 06:57
Det låter kanonbra... och klappa alla katter... försiktigt ;)
#9 - 18 oktober 2007 20:12
Åh, såna är ju mina drömräkor.. om du får avkommor nån gång att sälja kan du ju hojta till :D
#10 - 20 oktober 2007 17:15
Vill se bilder sen :)
#11 - 21 oktober 2007 18:16
De skickas på måndag kväll från Tyskland om allt går vägen...........
#12 - 21 oktober 2007 18:46
Spännande!

Tänkte bara dela med mig om mina erfarenheter att beställa från Tyskland, www.fashop.de i mitt fall.

Jag beställde 5 Mandarine, 5 Tiger och 5 White pearl och lite mossor.
Först och främst tog det 1 vecka innnan dem skickade iväg mitt paket, en måndag med UPS, sen tog det en hel vecka innan jag fick det. Tråkigt nog hade 4 tigerräkor och 3 mandarine dött av frakten :(

Jag har redan två white pearl honor med rom och tror att det är en hona och hane av mandarine.
Men min ensamme tigerhane har det tråkigt, så hoppas dina överlever då kanske han kan få sig en partner i framtiden?

Håller tummarna!
#13 - 21 oktober 2007 19:06
Tack, tack.

Som tur är så har jag inte beställt från dem.......... UPS verkar ha strulat ordentligt i ditt fall:(:(

Fick du någon kompensation?
#14 - 21 oktober 2007 19:37
Nej, jag skrev ett mail samma dag de kom, efter 4 dagar fick jag svar på tyska att jag var tvungen att skicka in bilder på de döda räkorna. Jag hade ju slängt dem för länge sen, så det gick dåligt.
Det känns tveksamt att jag kommer att beställa därifrån någor fler gång.
#15 - 21 oktober 2007 20:00
evus skrev:
De borde vara här nästa vecka du kan ju komma förbi på en latte och räk-koll:)

Åhh, vad spännande... Har du sett någon bild som du kan lägga upp??? Får jag också komma på latte och räkkoll... Jag kan köpa med mig bullar :D :D :D Muta kallas det ;)
#16 - 21 oktober 2007 21:00
Självklart! bara jag nu får några att visa............ Här kommer en bild:

Katharina skrev:
Åhh, vad spännande... Har du sett någon bild som du kan lägga upp??? Får jag också komma på latte och räkkoll... Jag kan köpa med mig bullar :D :D :D Muta kallas det ;)
#17 - 21 oktober 2007 21:06
evus skrev:
Självklart! bara jag nu får några att visa............ Här kommer en bild:

Nää, det där tror jag inte på :( :( Så där blåa.. [:O]

Jag är inte avundsjuk [:o] De kan förstås para sig med Crystal?! Alla fina räkor verkar vilja para sig med mina Crystal... :( :D

Jag vill jättegärna komma och titta om ni ska ha en liten räkträff... Jag kan köpa med mig tårta... Mutan stiger :D :D
#18 - 22 oktober 2007 13:14
Hur hittade du räkorna? Var? *AVUNDSJUK*
#19 - 22 oktober 2007 13:27
Jag har köpt dem från Tyskland men eftersom jag inte fått dem än så ligger jag lågt med att rekomendera säljaren till fler:-)
#20 - 22 oktober 2007 15:59
evus skrev:
Jag har köpt dem från Tyskland men eftersom jag inte fått dem än så ligger jag lågt med att rekomendera säljaren till fler:-)

Nää, du gillar att vi är avundsjuka.. erkänn... :D :D :D De var jättefina!!! Men visst kan de para sig med Crystal?! :( ;)
#21 - 22 oktober 2007 16:08
Jepp! På både påståendet och frågan;);)
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 22 oktober 2007 16:52
Tipset.
Anmäl er till Zoopetresan http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1037112#post1037112 då vi besöker räkodlarbröderna Logemann.
Mindre risk med transporter och man kan se dom "in real life" innan man köper.

I övrigt lycka till med köpet evus - de blåa kan ju vara riktigt snygga
#23 - 26 oktober 2007 18:35
Nu smäller det snart! Jag har mejlat till räkodlaren och bett honom skicka tigrarna på måndag. Jag ville inte riskera att de blir liggande över helgen på något uppsamlingsställe. IOFS så skickas de med DHL (ofrånkomligt när man handlar med tyskar:)) men jag vill inte ta några risker trots att de garanterar att de klarar sig mer än 20!!!!dagar i paketet.

Nästa vecka passar mig utmärkt då maken och mellansonen åker till Thailand på måndag ;);)
#24 - 31 oktober 2007 13:09
Nu är de här:D:D:D:D

Alla klarade sig:D:D:D:D

Njut av ännu några bilder från er egen mästerfotograf;);)
#25 - 31 oktober 2007 13:28
evus skrev:
Nu är de här:D:D:D:D

Alla klarade sig:D:D:D:D

Njut av ännu några bilder från er egen mästerfotograf;);)

Åhh, va fina... Hur länge var de på resa?? Grattis, hoppas att det går bra.. :)
#26 - 31 oktober 2007 13:33
De åkte med flyget från Hamburg i måndags och jag skulle ha fått dem i morgon men jag lyckades spåra paketet till uppsamlingsplatsen och hämtade direkt därifrån.

Innan inkoppningen måste jag ta en sväng till Arlanda och hämta upp mina Dario Dario från Åleds. Dagen går i inkoppningens tecken:)

Nu har jag lite att pyssla med när dagarna blir korta...............
#27 - 31 oktober 2007 14:28
Va tuffa dom var! Hoppas det går bra för dom.
#28 - 31 oktober 2007 15:19
Oooooohhhh... avundsjuk :D
#29 - 31 oktober 2007 17:18
Jag är också avundsjuk, jätteavundsjuk! :D
#30 - 31 oktober 2007 18:10
Eftersom jag har ganska många; 7 mörkt blåa + 6 mellanblåa så hoppas jag att återväxten blir god så att jag så småningom kan dela med mig.

Tack för lyckönskningarna:D:D
#31 - 31 oktober 2007 18:19
kul att allt verkade funka för dig å räkorna,,,,nu kanske du skulle vilja dela med dig om vem säljaren ??? mvh stefan
#32 - 31 oktober 2007 18:34
limpus skrev:
kul att allt verkade funka för dig å räkorna,,,,nu kanske du skulle vilja dela med dig om vem säljaren ??? mvh stefan

Du har ett pm..........:) //Eva
#33 - 31 oktober 2007 18:43
Får jag också veta lite om säljaren? fast jag har ju inte råd med såna nu på länge, men ja, nu är det ju vinter och allt också :)

Men ja, hoppas det går bra med dina, lycka till från mig med! :D
#34 - 31 oktober 2007 18:56
Du har också fått ett pm;);)

Om ni är fler som undrar så skicka mig ett pm för mer info.
#35 - 1 november 2007 12:41
Grymt fina räkor och jag är inte LITE avundsjuk! ;)
#36 - 1 november 2007 13:02
He he :D Nu har jag varit och tittat på snyggingarna. De var väldigt vackra - och de där ljusa ögonen var helt spökaktiga. Vi började spekulera om räkor verkligen SER - eller?
#37 - 1 november 2007 14:47
vad är en blå tiger?
Nyfiken:P
#38 - 1 november 2007 14:53
En blå, randig räka... om du kollar bilderna som finns i tråden så ser du.
#39 - 1 november 2007 17:20
Jag och Mamma_Mia var och spande in Evus blå tigrar... och nog var de blå alltid [:-9] Men Evus hade stoppat ner dom i ett kar med välvda glas... funkade inte att fota dom som jag ville att det skulle bli. Men lite ser man ändå.
#40 - 1 november 2007 17:30
Sanslöst fina räkor,urläckra med de ljusa ögonen,nu är jag väldigt avunsjuk[:o]
Jag som just bestämt mig för att bara ha crystal red och crystal Black.
Det är mänskligt att vara velig:D
#41 - 1 november 2007 17:33
Dom snyggaste lyckades jag inte få bilder på den här gången.
#42 - 1 november 2007 17:53
Vilka fina bilder vännen!!

Den övre är en som jag köpt som blå tiger och den undre kallades blek/ofärgad med blå anlag (kostade mindre än hälften) men jag tycker att de är nästan lika fina. Det är nästan lite alien-varning på de riktigt mörkblå:):)
#43 - 1 november 2007 18:08
Jag tror vi flyttar en till ett glaskar nästa gång, om det finns något ledig, och använder som fotoakvarium ;)
#44 - 1 november 2007 18:10
OK, inga problem.

Kom när du har tid och vägarna förbi:):)
#45 - 9 november 2007 21:27
Nu har det hänt.. Min första blåa tiger med rom har dykt upp i köksakvariet:):)

Det är dessutom en av de mest mörkblå som jag har. Det ska bli spännande att se vad räklingarna har för färg. Problemet med de blå tigrarna är ju att de inte är "färgsäkra" utan att man i kullarna kan få allt från mörkblåa till ofärgade. Det som de dock alla har gemensamt är deras knalloranga ufo-ögon;);)

Jag vet ju inte heller om den stolte fadern är en av de mörkblå eller en av de ljusare blå:confused::confused:
#46 - 9 november 2007 22:19
Spännande iaf! Du får berätta för oss hur det går och visa bilder på barnen sen :D
#47 - 9 november 2007 23:26
Det är verkligen spännande det här. Jag håller tummarna att det funkar bra :D
#48 - 9 november 2007 23:39
evus skrev:
Nu har det hänt.. Min första blåa tiger med rom har dykt upp i köksakvariet:):)

Det är dessutom en av de mest mörkblå som jag har. Det ska bli spännande att se vad räklingarna har för färg. Problemet med de blå tigrarna är ju att de inte är "färgsäkra" utan att man i kullarna kan få allt från mörkblåa till ofärgade. Det som de dock alla har gemensamt är deras knalloranga ufo-ögon;);)

Jag vet ju inte heller om den stolte fadern är en av de mörkblå eller en av de ljusare blå:confused::confused:

Nää, redan!!! Hur många dagar har de varit hos dig.. Det måste vara någon form av rekord!! Guuud va kul... Jag skulle tippa på att det är den mörkaste blå som är pappa, jag tror att färgerna visar på dominans!!

Berätta hur karet i köket är inrett!!! Spännande.. Ja, de har verkligen skumma ögon.. Känns som lite "alien"... :D
#49 - 10 november 2007 08:26
Katharina skrev:
Nää, redan!!! Hur många dagar har de varit hos dig.. Det måste vara någon form av rekord!! Guuud va kul... Jag skulle tippa på att det är den mörkaste blå som är pappa, jag tror att färgerna visar på dominans!!

Berätta hur karet i köket är inrett!!! Spännande.. Ja, de har verkligen skumma ögon.. Känns som lite "alien"... :D

9 dagar........:)

Skicka pm och kom över vet jag! Du hittar ju hit;)//Eva
#50 - 10 november 2007 17:03
Grattis Evus!
Tänkte visa er vad jag hitta på den japanska auktionen.
http://auction.jp.msn.com/item/95366141
73000Yen!!! för 2 räkor, det motsvarar 4000kr

Känner du igen säljarens namn Evus?
#51 - 10 november 2007 17:11
Paatsu skrev:
Grattis Evus!

Tänkte visa er vad jag hitta på den japanska auktionen.

http://auction.jp.msn.com/item/95366141

73000Yen!!! för 2 räkor, det motsvarar 4000kr

Känner du igen säljarens namn Evus?

Nu är det jag som säljer räkor och åker till Hawaii:):).

Ingen aning, jag vet en kille från Japan som köpte från Tyskland för ett år sedan men jag känner inte igen signaturen???????? //Eva
#52 - 10 november 2007 17:18
Gud så fina!!! Säg genast till när du har säljmogna räk-ynglingar.
#53 - 10 november 2007 19:29
evus skrev:
Nu är det jag som säljer räkor och åker till Hawaii:):).

Ingen aning, jag vet en kille från Japan som köpte från Tyskland för ett år sedan men jag känner inte igen signaturen???????? //Eva

Det är Gabe, kände igen namnet från hans paypal adress.
#54 - 10 november 2007 19:37
Ja, jädrar i min lilla låda:):)

Det är nog därför han ligger så lågt med försäljning av CRS. Ingen lönsamhet där inte om man jämför med tigerförsäljning:) Det var Gabriel som jag visste hade köpt från Tyskland. KUL:). Ska kolla senare om han fick dem sålda!! //Eva
#55 - 25 november 2007 15:14
Så rolig tråd att följa! Väntar med spänning på att höra hur det går med rommen!
#56 - 25 november 2007 15:41
Jag har nu 2 bla med rom. Det ar synd att man far vanta sa lange pa resultat:). Men alla lever och har halsan an sa lange.....

Saknas prickar pa mitt tangentbord (ar i Venedig).
#57 - 5 december 2007 22:39
Nu har de 1:a kommit!!!!!

Jepp, i kväll såg jag att de sista romkornen hade "lossnat" från en av de rombärande tigerhonorna! Tog en stol och satte mig på vakt framför köksburken där de går och försökte få syn på någon yttepytte räkling. Gav upp efter c:a en kvart. Var i all värden hade de tagit vägen:confused::confused:

Vad gör en nyfiken själ då;). Jo, fram med mitt universialverktyg, kinesisk ätpinne från sushi-restaurangen, och rörde runt lite försiktigt i javaormbunken där modern brukade "häcka", och vips där simmade några förvirrade småttingar fram:):). Går inte att se färg än med eftersom modern är nästan svart så hoppas jag på det bästa. Nästa kull kommer om c:a 1 vecka och ytterligare en hona blev med rom härom dagen. Håll tummarna för att de klarar sig!!!!!!!!!

BTW, Sonja, jag yngelsäkrade filtret i mitt guppyhotell med en extra filterduk på insidan i förrgår, vad sägas om den timingen.........;););)
#58 - 5 december 2007 23:32
Suveränt, du kände det nog på dig. Det här är väldigt spännande :D
#59 - 6 december 2007 00:08
jättekul! :D ska blir roligt att se om även avkommorna behåller samma blåa färg.
#60 - 17 december 2007 10:22
HUr går det? Har de vuxit något de första räklingarna??
#61 - 17 december 2007 11:14
Jodå, det har varit både glädje och sorg i det karet........

Mina blå, men jag tror bara de ljusblå fick en parasitsjukdom som gjorde att de vitnade och blev förlamade. När de dog hade de en klar röd prick i nacken. Det roliga är att båda mina kullar än så länge har gått bra. När jag tittade nyss så såg jag 5-6 st räklingar i 2 olika storlekar. Det borde betyda att jag har betydligt fler eftersom de är ganska pyttiga än så länge:)

En till, mörkblå, hona kommer att släppa sin rom inom kort så jag hoppas att återväxten är säkrad. Jag var rädd att de skulle vara lika svåra som mina importerade japanska CR där bara ett par av varje kull har överlevt men som tur är verkar dessa vara ungefär lika lätta/svåra som vanliga tigrar.
#62 - 17 december 2007 22:47
Oj då, det låter lite läbbigt med sjukan. Vad skumt att det verkar vara bara de ljusare som råkade ut.
#63 - 13 februari 2008 19:24
Äntligen!!

Nu har mitt 1:a yngel "färgat ut". Det är en av räklingarna i första kullen som har varit helt genomskinlig tills i dag. Nu märker jag skillnad på färgen sedan i morse, nu är den mellanblå men mörknar snabbt:).

Den är nu c:a 1,5 cm stor och jag hade gett upp hoppet att den skulle bli blå för länge sedan. Det kanske har med könsmognad att göra:confused:
#64 - 13 februari 2008 20:16
Vad märkligt. Hur mycket yngel tror du att du har fått? Svårt att se i karet förstås.
#65 - 13 februari 2008 20:21
Ingen aning:confused:.

Jag har väl c:a 5-10 st i den storleken ner till de som föddes förra veckan. De är lika "lättodlade" som mina CR och WP, dvs de bär på rom hela tiden. Trots att antalet fullvuxna har minskat drastiskt så har jag 2 honor som bär på massor av rom just nu:)
#66 - 13 februari 2008 20:42
Försvann varenda en av de ljusare?
#67 - 13 februari 2008 20:56
Nej, jag har en hanne kvar men honom är det ingen fart på:-)
#68 - 17 februari 2008 19:17
evus skrev:
9 dagar........:)

Skicka pm och kom över vet jag! Du hittar ju hit;)//Eva

Hej, jag har varit i Åre så jag har inte sett ditt inlägg.. Tack för inbjudan, jag får se hur mycket jobb det blir i veckan.. Kanske en titt någon kväll??

evus skrev:
Nej, jag har en hanne kvar men honom är det ingen fart på:-)

Men är det inte ett tecken på sjukdom då, att de är svaga i färgen?? Jag menar att de friska har starkare färger helt enkelt.. Om det är en parasit så suger den ju blod som borde ta av färgen också, det gjorde tarmmasken på min fisk. När jag medicinerade så färgade fisken ut igen över natten, speciellt de svarta färgerna på mina endlers... ;)
#69 - 17 februari 2008 19:33
Katharina skrev:
Hej, jag har varit i Åre så jag har inte sett ditt inlägg.. Tack för inbjudan, jag får se hur mycket jobb det blir i veckan.. Kanske en titt någon kväll??

Men är det inte ett tecken på sjukdom då, att de är svaga i färgen?? Jag menar att de friska har starkare färger helt enkelt.. Om det är en parasit så suger den ju blod som borde ta av färgen också, det gjorde tarmmasken på min fisk. När jag medicinerade så färgade fisken ut igen över natten, speciellt de svarta färgerna på mina endlers... ;)

Fast just de blå tigrarna är väl svåra på ett nedärva sin färg. Blir ett och annat yngel som är blått men många blir sk blonda tigrar. Alltså helt genomskinliga kroppar med ränder på och gula ögon.
Det blir ju så ibland när man avlar fram nya färger.
Bilagor:
#70 - 18 februari 2008 08:58
Vad kostar frakten från Tyskland på räkor du köpte.
#71 - 18 februari 2008 09:54
24 euro.
#72 - 19 februari 2008 18:28
jag har 11 blåatigrar i mitt kar nu (köpte dom i tyskland) dom ser underbara ut alla har riktigt mörk färg och brandgula ögon längtar så efter att dom skall få avkomma. dock är dom mest aktiva då lampan e släckt? varför vet jag inte. dom växer bra och verkar trivas fint i svenskt vatten. uppfödarna i tyskland sa att 43% blir perfekt färg och storlek resten blir varierande kvalitet så man måste "gallra" enligt dom.
#73 - 9 mars 2008 21:12
Ok.. hur går det?? nu har jag läst hela tråden och vill veta mer!!
Jättespännnade! Helfrälst på tigrar.. jag har vanlig tiger här hemma nu och körsbär.
#74 - 10 mars 2008 11:52
Jo då, det går bra.

Tyvärr så börjar "föräldragenerationen" bli gamla efter ett knappt halvår hos mig.. Det blir lätt så när man får fullvuxna skaldjur från början, de lever ju inte så länge.

Jag har dock en hel del räklingar som håller på att färga ut så i stort sett är jag väldigt nöjd med mitt "blåtiger experiment" //Eva
#75 - 10 mars 2008 13:04
Har skummat igen tråden, kul! :)
Vad kommer ev. räklingar till salu att ligga på för prisnivå?
#76 - 10 mars 2008 13:05
Shit vilken läcker avtar! vad är det ?? Din?
#77 - 10 mars 2008 13:11
FredrikH skrev:
Har skummat igen tråden, kul! :)

Vad kommer ev. räklingar till salu att ligga på för prisnivå?

Ingen aning jag vet inte ens om det kommer att bli några till salu, men det vore jätteroligt om de blir så många:)

Annons