Sylvania Aquastar - kanonrör. Ljusstarkt och snyggt ljus för de flesta fiskar, drar åt blått som jag upplever som något varm i tonen förståss. Vet inte hur effektivt det är på växter. Kör själv med detta och ett Aquaglow - även detta drar åt blått och mycket åt rött. Aquaglow ser/upplevs som ljussvagare, lite åt grolux-hållet, men ger enligt mitt tycke ett betydligt kontrastrikare och klarare sken. Tillsammans ett blådominerande med påtaglig rödton. Distinkt, kontratsrikt och spännandeljus som inte upplevs som "mysigt" utan mer fachinerande. Jag tycker att kombinationen av dessa rör framhäver fiskarnas färgnyanseringar och detaljrikedom påtagligt jämfört med när jag hade en mer ordinär och utslätat dagsljuslik belysning.
Nu har jag ju inte testat och upplevt alla rör förståss, än mindre i kombination. Men Aquastar är jag definitivt såld på att fortsätta med oavsett vad för annat jag testar i kombination.
Det finns ett rör till som jag gärna skulle vilja pröva som jag vet har goda vitsord och det är Philips Aquarelle (drar åt blått). Hade tänkt köpa detta som förstaval, men det tillverkas inte i den längd jag behövde (105cm). Har för mig att Triton och Aquarelle är rätt likvärdiga?
Smike