Blåciklider nära utlopp från pappersverk.

#1 - 11 mars 2008 11:47
Fick telefonledes höra att någon hade fått antagligen blåciklid vid kylvattnet från ett pappersverk i östergötland.
Om detta är sant så vet i sjutton...dels hur den eller de blåciklider hamnat där och dels hur de klarat vintern...visst kylvattnet håller ju en temp på 19grader cirka men kyls väldigt snabbt ner.

Skulle en sådan art som blåcikliden och andra släktingar från sydamerika klara sig i våra svenska vattendrag förrutsatt att det är lite varmare vatten så kan ju flera vatten med någon form av vattenvärme ökning runt 18grader kunna inhysa våra exotiska arter.

Hursom helst...ska dit bums för att på plats kunna lokalisera.
#2 - 11 mars 2008 12:35
Det finns populationer med tropiska fiskar, mest guppy, i kylvatten på flera platser runtom i europa. Jag känner till såna populationer i Ryssland, Tyskland och England. Dock inga i Sverige utom kanske då de här blåcikliderna.

De kan inte sprida sig, eftersom de inte överlever vintern utanför det varma processvattnet.

Jag är lite förvånad att fiskar överlever i kylvattnet från ett pappersverk, eftersom det brukar vara ganska skitigt - missbildningar och skelettskador är mycket vanliga på fisk som lever kring utsläpp från pappersverk. Men de kanske var vuxna när de släpptes ut, eller inte har varit där så länge?
#3 - 11 mars 2008 14:27
Det var flera halvvuxna blåciklider.
De hade fått dem i litet glinät.
På knappt 30min räknade jag till cirka 20talet.
Givetvis tog jag med dem hem och de ska få gå här för närmare studie.
Vart de kommer från är lite ovisst...undrar om inte den vandrat från en å där de troligtvis släppts av någon mindre noga räknad unge eller akvarieägare.
Tog temperaturen på vattnet och den visade på 19grader styvt.
1m ner var det 16grader och fångsten gjordes nära land där det var varmast.
Sten och annat bråte fanns också.
Undrar skarpt på när man kommer hitta andra arter också...och framför allt om de är produktiva.
Nu är ju inte blåcikliden något direkt hot mot övrig population av fiskarter men...det kan bli ett bekymmer.
Ska kontakta fiskevårdsmyndigheten så de får göra en mera djup gående analys.

Så ni som fiskar nära varmvatten utsläpp efter löja eller annan betes fisk får gärna rapportera om ni får någon annan typ av ciklid art eller som ni är osäkra om ursprung.
#4 - 11 mars 2008 15:21
Kommunen/naturvårdsverket kommer med stor sannolikhet kräva att de utrotas, med rotenon eller elfiske.

Det är lite tråkigt; nedre letaltemperatur för blåciklid är 12 grader, så det är noll risk att de skall överleva svensk vinter utanför varmvattenutsläppet ens om man tar hänsyn till växthuseffekt, och eftersom risken för svensk natur är noll skulle jag personligen hellre ha dem kvar för vidare studier.

Utgår ifrån att det blir en artikel i Fauna & Flora eller Ciklidbladet av det här?
#5 - 11 mars 2008 17:48
Kommer bli...ska ut i morgon o lägga glinät...o se om jag kan få tag på några andra arter också.
Samt att jag ska prata med de i närområdet för att få reda på någon som oavsikligt släppt dem eller har akvarium.
Även till rinning av vatten.
JeBoro
#6 - 11 mars 2008 18:18
Häftigt, detta måste du hålla oss uppdaterade med :)
Fota gärna lite med om du har möjlighet. Skulle va kul och få
se lite bilder :)
#7 - 11 mars 2008 22:04
Faktiskt helt otroligt! Kan väl inte hängt där länge?
Bilagor:
#8 - 12 mars 2008 18:04
Fick bara två stycken till i glinätet...men däremot så fick jag någon annan fisk som ajg ska se om jag kan klassa...ingen svensk fisk iallafall.
Ska ut dit imorgon o då ska en kille från fiskeriverket vara med.
Kan berätta att de blåciklider jag fångat troligen har sitt ursprung i somras då några ungar och föräldrar flyttade...de tömde helt enkelt akvariet i bäcken utan för sin villa i tron om att alla fiskar skulle dö.
Inte så konstigt eftersom det var en kallvattensbäck med vatten temperaturer på knappt 14grader.
En av de blåciklider jag fick idag hade stjärtfenan bort biten så troligtvis har även någon gädda eller gös varit framme.
När jag pratade lite mera med den kille som raporterade till mig om blåcikliderna så berättade han att han i höstas fick tre zebraciklider i glinät utan för bryggan där han bor...

Undrar om jag eventuellt kan få några zebraciklider också...menar helt plötsligt så har människans nyckfullhet orsakat viss skada.
Eller rättare sagt...människans misstag och felaktig tro på att fiskar är dumma och inte klarar 14gradigt vatten....

Ska se om jag kan få tag på de som flyttade och höra med dem om vilka fiskar som de hade i sina akvarier.

Återkommer med rapporter imorgon kväll.
Nu ska jag fortsätta knåpa med glinät...ska binda ihop flera så vi kan ha det i tvärsöver.
Eventuellt så blir det aktuellt med avskiljes ån som också har varmt vatten med elfiske...för att kunna se om eventuella yngel kan finnas där.
JeBoro
#9 - 12 mars 2008 18:22
Gärna lite bilder, snabba ryck av fiskeriverket att komma ut så fort
#10 - 12 mars 2008 18:22
Om jag inte minns fel så lever vissa sugmalar på hög höjd i Sydamerika, och tror även att det finns nå´n art i ciklidsläktet Gymnogeophagus som tydligen ska klara runt 15 grader, och ska gå att ha i dammar här i Sverige, om jag fattade rätt.
#11 - 12 mars 2008 18:51
Varför håller ni på med nät?
Vill ni utrota fisken, be pappersverket chock-klorera utsläppsvattnet eller omdirigera det till en annan damm i ett par dagar, det tar hand om både zebror och blåciklider och eventuell annan fisk.

Alternativt be länsstyrelsen skicka dit någon med ett elfiske-aggregat.

Min åsikt är fortfarande att det inte finns någon anledning att utrota fisken, utan att det är bättre att låta dem vara kvar för vidare studier.
#12 - 12 mars 2008 18:53
här kommer en okunnigs fråga... Vad är Elfiske?
#13 - 12 mars 2008 18:59
http://en.wikipedia.org/wiki/Electrofishing

Man utnyttjar en märklig effekt att när fiskar hamnar i ett pulserande elektriskt fält så simmar de mot anoden, tills de kommer så nära att de knockas medvetslösa av strömmen. Det är oerhört effektivt - och lika olagligt som dynamitfiske för privatpersoner.
#14 - 12 mars 2008 19:04
AZUR-Tyvärr så är det inte så smart att klorera eller försöka utrota fisken med gift då en del städer i östergötland tar sitt dricksvatten därifrån.
Nätfisket bedrivs enbart på grund av att få reda på hur pass begränsat område de befinner sig i samt att vi ska ta o desikera några fiskar för att se vad de äter.

Micke_A- har du koll på vilka arter utöver blåcikliden som stoppar för runt 12-30grader.

JeBoro- anledningen till det är att jag själv varit fiskevårdskonsult. Där av snabba ryck.

oskarwallin- elfiske är när du för ner två föremål med vatten mellan och sen försöker leda ström till dessa föremål.
Fisken blir spledes bedövad och kan oftast fångas.

Tänkte på det där med utsläpp i höstast och att blåcikliderna bara är halvvuxna...det måste ju innebära iallafall för blåcikliden att den växer långsamt vid låg temperatur.
Eller att födo tillgången varit god men att fisken inte hunnit acklimatiserat sig ordentligt.
#15 - 12 mars 2008 19:50
ok... då e det som att Dra upp mask i Trädgården med El..
#16 - 12 mars 2008 19:57
Att döda fiskarna med klor och gifter är nog inte så bra, eftersom det dödar även inhemska fiskar, och andra djur. Människan släpper ut tillräckligt med skit ändå.

Nja, jag har ingen koll på vilka arter som klarar vilka temperaturer, vet bara att jag har läst om malar på hög höjd, och åtminstone en ciklidart som klarar kallare vatten än de flesta andra ciklider verkar klara av nå´n längre period.

Blåciklidynglen du hittade är med största sannolikhet inte kläckta i ån, utan de fick säkert yngel av dem i akvariet, och istället för att ta dem till en affär, så kom de på den ljusa idén att släppa ut dem. Och om de tänkte att de ändå inte skulle klara vintern, så räknas det väl som djurplågeri, eftersom de lär dö långsamt vartefter det blir kallare och kallare.
#17 - 12 mars 2008 20:18
Det är ciklider från Uruguay och Argentina som klarar kallare vatten. Bland annat dessa:
Gymnogeophagus rhabdotus
Gymnogeophagus meridionalis
Gymnogeophagus balzanii
#18 - 12 mars 2008 20:40
Jag vill bara påpeka att det kan bli ganska kallt i södra sydamerika under deras vinter med isläggning som följd. Just nu har jag väl bara två Austrolebias av det slaget men det finns betydligt fler.
#19 - 13 mars 2008 00:18
Micke_A skrev:
Att döda fiskarna med klor och gifter är nog inte så bra, eftersom det dödar även inhemska fiskar

Man kan inte göra omelett utan att knäcka ägg. Antingen gör man vad som krävs för att ta bort dem, eller så låter man dem vara kvar.

firefox75 skrev:
AZUR-Tyvärr så är det inte så smart att klorera eller försöka utrota fisken med gift då en del städer i östergötland tar sitt dricksvatten därifrån.

Nätfisket bedrivs enbart på grund av att få reda på hur pass begränsat område de befinner sig i samt att vi ska ta o desikera några fiskar för att se vad de äter.

Och fabriken kan inte omdirigera kylvattnet i ett par dagar?

Micke_A- har du koll på vilka arter utöver blåcikliden som stoppar för runt 12-30grader.
Nästan alla. 10-12 grader är en rätt normal nedre letaltemperatur för tropisk fisk, och en bit över 30 klarar nästan allt utom rent arktiska fiskar.

Tänkte på det där med utsläpp i höstast och att blåcikliderna bara är halvvuxna...det måste ju innebära iallafall för blåcikliden att den växer långsamt vid låg temperatur.

Eller att födo tillgången varit god men att fisken inte hunnit acklimatiserat sig ordentligt.
Den växer antagligen inte alls vid temperaturer under sisådär 15 grader. Det är nog halvtveksamt om den äter heller.
Att det är så pass många kvar efter ett antal månader tyder på att predationstrycket är lågt; det förvånar mig lite, jag hade trott att abborre och gädda skulle dras till varmvattnet de också.

EDIT: Det är alldeles sant att det finns köldhärdig fisk i sydamerika, men blåciklid hör inte till dem. Gymnogeophagus balzanii, Laetacara dorsigera, Apistogramma trifasciata, Apistogramma borelli, Geophagus australis, Crenicichla gaucho, Crenicichla lepidota - det är antagligen de mest köldhärdiga av alla ciklider, och överlever i områden där det vissa år kan bli is på vattnet.
#20 - 13 mars 2008 03:59
firefox75 skrev:

Återkommer med rapporter imorgon kväll.

Nu ska jag fortsätta knåpa med glinät...ska binda ihop flera så vi kan ha det i tvärsöver.

Eventuellt så blir det aktuellt med avskiljes ån som också har varmt vatten med elfiske...för att kunna se om eventuella yngel kan finnas där.

Glöm nu inte kameran så att vi kan få se några bilder på fynden.
#21 - 13 mars 2008 10:43
firefox75 skrev:
Fick bara två stycken till i glinätet...men däremot så fick jag någon annan fisk som ajg ska se om jag kan klassa...ingen svensk fisk iallafall.

Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm vill gärna ha några stycken exemplar av alla arter du hittar. Ring Riksmuseets växel 08-51954000, be att få tala med någon i fiskgruppen så får du veta hur man skickar in fisk. (själv är jag föräldra"ledig" hela våren).

Då får du dessutom alla fiskar ordentligt artbestämda!
JeBoro
#22 - 15 mars 2008 06:41
Inget nytt? :)
JeBoro
#23 - 15 mars 2008 15:06
Blev det inget mer besök?
#24 - 18 mars 2008 13:52
Storyn är ju så bra som den fodrar en fortsättning
:)
FredrikW
#25 - 18 mars 2008 13:58
Vart i östergötland handlar det om?
JeBoro
#26 - 20 mars 2008 05:25
japp, startar nån en tråd med så här bra innehåll så måste han ju fortsätta skriva.
Firefox vakna nu :)
#27 - 20 mars 2008 18:43
Har varit lite av och från...har legat mesta dels av tiden...men nu under påsk ska det göras lite mera undersökningar...
Ska även fota de jag fångade och som går hemma hos mig nu...dessutom så ska jag tamera specifika vattenprover....
JeBoro
#28 - 20 mars 2008 21:32
Ok, vi väntar med spänning :)
#29 - 20 mars 2008 21:58
precis, detta e ju intressant
#30 - 21 mars 2008 07:55
Otroligt intressant!
#31 - 21 mars 2008 10:22
Vi väntar Firefox!!
#32 - 21 mars 2008 10:49
Konstigt att det inte är 1:a april;)
JeBoro
#33 - 28 mars 2008 21:33
Snart är det det :)
#34 - 28 mars 2008 22:29
jag tror inte det stämmer, då borde det läggas ut bilder
#35 - 28 mars 2008 22:57
Nej, och de som har lite insyn hur papperbruk och massafabriker funkar med utsläpp ser ganska snart att här är en hund begraven.
Skulle vara kul att få reda på vilket pappersbruk det handlar om.
JeBoro
#36 - 29 mars 2008 07:09
Japp, hade jag gjort den upptäckten hade iaf jag tagit en massa bilder för annars vet man att man inte blir trodd
#37 - 29 mars 2008 07:40
firefox75 skrev:
Ska kontakta fiskevårdsmyndigheten så de får göra en mera djup gående analys.

Så ni som fiskar nära varmvatten utsläpp efter löja eller annan betes fisk får gärna rapportera om ni får någon annan typ av ciklid art eller som ni är osäkra om ursprung.

Vad svarade fiskevårdsmyndigheten ?
Tror lika mycket på den här historien som den om ciklidägg i brev.
#38 - 29 mars 2008 14:38
Historien i sig är inte alls omöjlig - sånt här händer, fast, vad jag vet, aldrig förr i Sverige.

Den totala bristen på bevis är förstås lite oroande, men kan ha sina orsaker.
#39 - 29 mars 2008 14:53
Men massafabriker har en avloppstub som deras kylvatten och renade processvatten släpps ut i, och det brukar vara ganska långt ut i havet bara för att det inte ska bli någon påverkan på stränderna mm.
Att detta vatten skulle kunna höja tempen så nära land ser jag som en omöjlighet, om denna icke namngivna fabrik nu inte släpper ut sitt vatten rakt ut som jag ser mer eller mindre som en omöjlighet.
JeBoro
#40 - 29 mars 2008 15:45
Jag var skeptisk redan från början men nu tror jag inte ett dugg på den här historien.
#41 - 29 mars 2008 16:07
En god story är det hursomhelst...
Men hur många pappersbruk finns det i Östergötland egentligen...
Trådskaparen är från Norrköping där Holmen ligger.
Sedan finns det tydligen ett i Kisa.
Så storyn borde väl inte vara svår att kolla upp.
Men visst är trådskaparen misstänkt tyslåten....
#42 - 29 mars 2008 17:15
ansjo skrev:
Men massafabriker har en avloppstub som deras kylvatten och renade processvatten släpps ut i, och det brukar vara ganska långt ut i havet bara för att det inte ska bli någon påverkan på stränderna mm.

Att detta vatten skulle kunna höja tempen så nära land ser jag som en omöjlighet, om denna icke namngivna fabrik nu inte släpper ut sitt vatten rakt ut som jag ser mer eller mindre som en omöjlighet.

Är det så på ALLA, eller brukar det bara vara så?
Tänkte på att det ska finnas en del medelhavsfisk och (multe och liknande) i varmvattnet från Ringhals, t ex...
Eller det kanske också är skrönor, det kan jag inte svara på...
#43 - 29 mars 2008 18:00
Trollsvans skrev:
Är det så på ALLA, eller brukar det bara vara så?

Tänkte på att det ska finnas en del medelhavsfisk och (multe och liknande) i varmvattnet från Ringhals, t ex...

Eller det kanske också är skrönor, det kan jag inte svara på...

Nej det är ingen skröna då jag själv brukade fiska i utsläppet från Ringhals, men de har ingen tub som går ett antal km ut i havet utan släpper ut vattnet vid strandkanten. Skillnaden är att det bara är kylvatten som inte behövs renas (mig veterligen;))från Ringhals.
Om jag inte minns fel är det Svenska rekordet på Tjockläppad multe taget vid utsläppet.
#44 - 29 mars 2008 22:17
Kärnkraftverken får enligt lag inte använda kylvattnet till fjärrvärme, så vad jag vet brukar de låta det svalna i kylvattendammar och sen släppa ut det - det är som sagt rent, fast något klorerat (för att undvika att blåmusslor och havstulpaner blockerar rören). När det släpps ut är det max tio grader varmare än kringliggande vatten, men det är tillräckligt för att sydliga arter som mulle skall kunna överleva vid utsläppet.

Jag tror det var Ringhals eller Barsebäck som har nåt slags säl-sjukhus i sina kylvattendammar? Jag vet också att det har funnits förslag om fiskodling i kylvattendammarna (av t.ex. Tilapia) men eftersom kärnkraftverken inte får tjäna pengar på kylvattnet eller bygga infrastruktur kring kylvattnet (pga att det "bygger fast oss i kärnkraftsamhället") gick visst inte det.

Allt detta ur minnet, baserat på vad jag fick höra när jag jobbade på Högdalenverket för tjugo år sedan, så ta det med en nypa salt.
#45 - 29 mars 2008 22:51
Det finns även ett papperbruk i Skärblacka som ligger vid Roxen.

Kan inte tänka mig att de släpper ut särskilt mycket skit i en relativt liten insjö.

Sjön är dessutom en slättlandssjö med med ett max djup på 4-5 meter. Där har man kanske inte "utblåset" flera hundra meter från land?
#46 - 29 mars 2008 23:03
de har iaf exotiska fiskar utanför utsläppet i hallstavik pappersverk, guiden vi gick med sa att han hade fångat nån stor Ciklid i utsläppsviken veckan innan vi var där Dvs tidigt på våren...
#47 - 29 mars 2008 23:07
@Oskarwallin: Pictures or it didn't happen...
#48 - 29 mars 2008 23:31
April i förskott!
#49 - 29 mars 2008 23:41
Azur skrev:
@Oskarwallin: Pictures or it didn't happen...

jo precis... såklart ;P men samtidigt om nu 1 bild säger mer än tusen ord så efter ett par personer säger att det ska finnas så kaske det ändå finnns en möjlighet, har för mig att han sa att det aldrig blir is i viken där pappersverket ligger, den e också utgrävd så stora fartyg kan åka in och ut och hämta pappret, och deras kylvatten bidrar nog till att hålla en ännu varmare temeratur..
#50 - 29 mars 2008 23:47
Ungefär som en piss i Mississippi;).
Visst kan det vara som trådskaparen skriver, men jag ställer mig väldigt frågande till vissa av hans påstående när det gäller detta.
Skulle detta nu vara sant tycker jag även det är konstigt att det inte har kommit ut i media som brukar vara ganska snabba när det gäller miljön och biverkningar.
Jag skulle som sagt vilja ha reda på vilket pappersbruk det är frågan om, hur avloppstuben går från denna fabrik och till vilken sjö den leder.
Samtidigt låter det lite konstigt om det går båtar och hämtar pappret från fabriken om utsläppet går till en insjö?
Nej, fram med bevis så ska jag tro på´t;)!
#51 - 30 mars 2008 00:26
ingen insjö i hallstavik ;P hmm kollar igenom fiskevårds myndigheten eller vad de nu kallas Redovisning på Testfiske i Edsbroviken (där hallsta pappersbruk ligger) de mätte en medel temperatur på 12 grader, i hela viken i februari, det måste väl betyda att temperaturen ligger högre vid utloppet, mätningen var gjort 1996... http://www.fiskeriverket.se/download/18.2fd63c72114a6399bf68000664/PM110-EDEBOVIKEN+1996.pdf

där är länken till sidan, kan ha tolkat fel.. men det va så jag förstod det...
#52 - 30 mars 2008 00:29
"Temperaturen varierade mycket lite under fiskeperioden,
och var i medeltal 12,6oC" står det..

och rapporten va gjord i februari...
#53 - 30 mars 2008 00:36
Vad jag menade var att fartygs kylvatten inte har någon större inverkan på vattnets temeratur.
#54 - 30 mars 2008 00:41
ok
#55 - 30 mars 2008 00:43
"Temperaturen varierade mycket lite under fiskeperioden,

och var i medeltal 12,6oC" står det..

och rapporten va gjord i februari...

Jag fick det till: [FONT=Times New Roman][SIZE=3]
[LEFT]"Provfisket genomfördes den 18–19 september i Edeboviken samt den 24–25[/LEFT]
september i referensområdet i Ortalaviken (figur 1)." från sid.4.
[/SIZE][/FONT]
JeBoro
#56 - 1 april 2008 17:05
Firefox75 - Idag är det läge att säga April April! :)
#57 - 1 april 2008 17:14
JeBoro skrev:
Firefox75 - Idag är det läge att säga April April! :)

Tja, aprilskämt bör det inte vara, eftersom aprilskämt inte ska startas innan första april, för att avslöjas första april. Ett aprilskämt ska inledas den första, och avslöjas den andre (eller den första).

Om man nu hänger sig åt så´nt alltså :p
JeBoro
#58 - 1 april 2008 17:46
Ha ha, ja det har du alldeles rätt i :)
#59 - 16 april 2008 08:31
Bumpelibumpbump. Hur var det med ev fiskar?
#60 - 16 april 2008 09:40
antingen vågar han inte erkänna att han luras:P eller så förbereder han en dunder presentation med bilder o allt:P

han är iaf tbx på forum
#61 - 19 april 2008 20:06
Ja, det vill vi faktiskt ha reda på nu, har man sagt A får man säga B...
#62 - 19 april 2008 20:19
Firefoxs senaste inlägg i denna tråd 20/3
Firefoxs senaste inlägg i detta forum 16/4
Slutsatser dra själv
Bra story var det i alla fall
#63 - 20 april 2008 00:11
Mytomani är en sjukdom som man inte är medveten om att man har.

Jag hade en kille i min grupp (gruppchef) i lumpen som hade mist båda sina föräldrar i tragiska olyckor och han hade räddat sig ur sin mormors hus när det brann genom att han låg i badkaret och badade.

Men två månader senare när jag frågade vad han skulle göra under helgen, så skulle han hem till sina föräldrar!

Man kan inte bemöta dessa personer med fakta och hårda argument, eftersom de inte är medvetna om sina egna lögner.

Jag föreslår att vi lägger ner denna tråd nu och att vi i framtiden inte spinner vidare på uppenbarliga tokigheter från denna trådskapare, eftersom det inte hjälper med logiskt resonemang för att nå ett slut i diskussionerna.
#64 - 20 april 2008 07:06
c90368 skrev:
Mytomani är en sjukdom som man inte är medveten om att man har.

Jag föreslår att vi lägger ner denna tråd nu och att vi i framtiden inte spinner vidare på uppenbarliga tokigheter från denna trådskapare, eftersom det inte hjälper med logiskt resonemang för att nå ett slut i diskussionerna.

Det är faktiskt ungefär vad jag har haft mina tankebanor med, och det är ett helt rimligt och bra förslag:)!
Bilagor:
#65 - 5 maj 2008 13:21
Om nu det med cikliderna är påhittat, vad fick han ut på det?
#66 - 5 maj 2008 14:19
Min teori är att det var menat som ett aprilskämt, alltså att han första april hade tänkt säga april april, men som jag skrev i tråden, och som han kanske såg, så funkar inte aprilskämt så, man startar det inte långt i förväg, för att avslöja skämtet första april.

Mytomani är väl helt enkelt ett sätt att få uppmärksamhet, man hittar på spännande och tragiska saker, för att folk ska lägga märke till en, och bekräfta en.
#67 - 5 maj 2008 16:43
Jag har sett Firefox75 blåciklider som han fångade vid pappersbruket.

Inte så att jag försvarar honom men jag har sett dem.

Sen efter att jag läst några inlägg här så var det någon som påstod att kylvattnet från pappersbruk är skitigt(iallafall var det en antydan till det), pappersbrukets kylvatten och allt som har med det pappersburks vatten rent.
Glan där allt mynnar i är trots allt norrköpings kommuns vattenhämtning.
Så norrköping hämtar sitt vatten därifrån och jag tror inte att nedsmutsat vatten skulle få rinna ut där.

Så nästa gång jag träffar honom så ska jag själv ta kort på de blåciklider han nätade.
Sen får ni själv avgöra.

Annons