Blåciklider som "pussas".

#1 - 8 mars 2004 09:51
Hejsan!
Jag har två blåciklider som jag tror är en hane och en hona då den ena har lite kraftigare färger och mönster. De har roat sig med att "pussas" mkt senaste dygnet. De tar liksom tag i varandras läppar och simmar runt och brottas så. "Hanen" tar alltid tag i "honans" underläpp och hon i hans överläpp. Det är inte särskilt våldsamm brottning men det ser ju lite underligt ut. De har varit lite bråkiga mot de andra fiskarna om en särskild hörna i akvariet men annars väldigt vänliga. Är detta någon typ av lekbetende eller har jag bara fått tag i ett par knäppisar?
Tacksam för svar.
Ha det gött![:X]
#2 - 8 mars 2004 09:55
Låter mer som 2 hanar.
#3 - 8 mars 2004 09:59
vet iof inte hur det är med blåciklider men både mina scalarer och chokladciklider gör alltid så där inna dom leker så kan nog mycket väl vara början på lek.
#4 - 8 mars 2004 10:07
Min efarenhet är att blåciklid är väldigt mycket för att munbrottas och det gäller särskilt mellan honan och hanen. Om hanen är osäker på om honan "duger" så kollar han på det genom att brottas med henne. När parband bildas så har det alltid föregåtts av munbrottning enligt min erfarenhet. Man ser det genom att de blir lite slitna runt munnen. Efter det brottas det mindre men om parband bryts eller försvagas t ex genom att ägg försvinner så brukar det munbrottas innan nästa lek.
Myzco
#5 - 8 mars 2004 10:30
Dom bråkar och bestämmer rangordningen.. det behöver inte vara hane och hane. jag hade två malawihonor som brottades så, och hanen brottades så med en annan art till och med. men det slutar när dom bestämt vem som bestämmer, det är min teori.
#6 - 8 mars 2004 12:37
Tack för att ni svarade så snabbt!
Kan jag haft sån tur att jag fick ett lekpar direkt?! Jippie i så fall! Borde jag ta bort några av de fiskar jag har med dem(se 90l nedan)om de börjar leka på allvar och hur ser jag om de gör det?[:-59]
#7 - 8 mars 2004 13:58
Kan jag haft sån tur att jag fick ett lekpar direkt?!
På det här stadiet så säger det inte så mycket, men om de tål varandra efteråt så brukar det vara ett par. Orsaken till att hanar inte munbrottas lika ofta är att det räcker med en kamp, sedan vet de båda sin plats. Är det ett par så är det lite mer upp och ner i förhållandet och har det varit rejält ner så krävs det ofta en munkap för att hanen ska acceptera honan igen.
#8 - 8 mars 2004 15:22
Då e det bara att hålla tummarna.Vore kul då jag e nybörjare på ciklidfronten.Men kan jag ha kvar de andra fiskarna om det skulle vara så?
[:-140]

Annons