Blåcikliderna leker, Äggen mögglar. Varför?

#1 - 15 juni 2006 14:51
Köpte i vintras 2 st blåciklider. Dom har nu lekt ca 4-5 ggr... Men äggen möglar? Varför? Har hört att blåcikliderna ska vara väldigt problem fria...

Tycker också att jag har sett svarta prickar i äggen så hanen lär knappast vara steril... Något knep jag kan ta till? Har hört om släckt lyse och Metyhlen blå. Har inte provat något av dem.
#2 - 24 juni 2006 13:16
Verkar som att Blåciklider va en mörk fläck på zoopet? Vart får man tag i Methylen blå då? nån som kan svara?
#3 - 24 juni 2006 14:30
Blåciklider är i allmänhet väldigt problemfria, rena yngelmaskinerna, jag undrar om du är säker på att det är ögon du ser, är du säker på att du har av båda könen, att det inte är två honor? Om äggen är befruktade måste akvariet vara riktigt skitigt för äggen ska mögla i blåciklidernas fall.
#4 - 24 juni 2006 15:02
Mina blåciklider leker med jämna lekperioder. De lyckas dock aldrig får ynglen till mer än max frisimmande. De sista gångerna har de inte ens kommit längre än till att de lagt rommen och haft den i ca 2 dygn sen är allt uppätet.
Det som är mögligt är de romkorn som är vita och hos mina ciklider är det alltid ca 3-10 stycken sådana men resten är geleaktiga. Du är säker på att de verkligen är mögliga och inte bara blir uppätna av akvariets övriga invånare? Menar inget illa med frågan utan är bara hoppfull att det enda du behöver göra är att avdela akvariet vid lek så kommer du att få mer blåciklidyngel än vad du trodde var möjligt. ;)
Guest
#5 - 24 juni 2006 17:48
mina blåciklider leker också ca 1 gång i månaden...dom går till sammans med oscars och guldsömmar bla men dom brukar leva 1-2veckor vilket är starkt i det karet....

som erik säger så tror ja att det är två honor eller kanske vatten kvalitén
#6 - 25 juni 2006 11:43
Hade här om veckan turen att se när dom lekte, den betydligt mindre honan lade äggen och efter kom " Hanen " och sprutade mjölke... MEN jag såg däremot inget vitt i vattnet? Ska man göra det? ( Har bara sett Lax lek på Tv och där ser man ju mjölken iaf ) :-)... Dom brukar leka varannan vecka ungefär..

Angående andra akvarieinnevånare så är det bara 3 st zebrafiskar och 1 svärdbärare så dom är inga troliga kandidater...
#7 - 26 juni 2006 10:27
Nej, jag har nog aldrig lagt märke till ciklidmjölke under lek, och jag har sett hundratals ciklidlekar. Jämför äggläggningsrörens form nästa gång du har chansen, det brukar räcka med att de är kraftigt matade så sticker de fram en liten bit, de har ganska olika form beroende på kön. Som sagt, om det är ett riktigt par så är nästa punkt att kolla att det inte är väldigt hög bakteriehalt i vattnet på grund av en massa skit som ligger och bryts ner. Passa på att slamsug lite i gruset när du gör dina regelbundna vattenbyten.

Methylenblått ska finnas att köpa på apoteket, det finns även färdiga blandningar att köpa på akvarieaffärer, men detta ska man helst bara använda när man tillgriper artificiell kläckning. Hur lång tid brukar det ta innan de flesta äggen har möglat?
#8 - 26 juni 2006 13:00
Brukar slamsuga bottnen någolunda nogrant en gång i veckan, byter 10-20 liter vatten...

Det tar 2-3 dagar innan Äggen är borta... Dom turas om att vakta och ser i mina ögon väldigt nogranna ut.

Kör med en Aquael FAN 2 på fullt. Bör väll räcka?

MEN tills för några veckor sedan körde jag på chokerande 28 grader (Hade inte orkat köpa termometer), sänkte till 25 men äggen möglar fortfarande... Kanske är 25 också för varmt?
#9 - 26 juni 2006 13:14
25 grader är inte för varmt, 28 grader ska inte heller vara något problem. 2-3 dagar innan äggen är borta säger du, och sen säger du att äggen möglar, hur fort möglar de? Möglar alla äggen innan allt försvinner? Det borde verkligen inte kunna bero på skitigt vatten om du sköter akvariet som du säger, har du bild på fiskarna? Om äggen hinner försvinna utan att först mögla så undrar jag om du inte har någon mal i akvariet som du glömde att lista när du berättade vad du har för andra fiskar, det är en klassiker med folk som undrar var deras neontetror tar vägen, när man frågat lite så kommer det ofta fram att det ligger en stor bortglömd mal i nån grotta.
#10 - 26 juni 2006 17:54
Det brukar ta något dygn innan dom första börjar mögla, men då brukar dom va rätt bra på att plocka bort dom. Sedan brukar alla vara försvunna dagarna efter...

Har inga malar som gömmer sig.

Kan tyvärr inte ta kort nu, är 4 mil från akvariet.. Ska åka ner på Onsdag så då kan jag nog kirra ett kort...

Zoo handlaren jag köpte fisken av sa att det inte var nån tvekan på att det var en hona och en hane. Så jag vette fasen vad jag ska göra :-)

Annons