Black and White

#1 - 16 november 2009 18:11
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nu flyttar jag över mina inlägg till projekt, från nystartat. De må ja väll få göra då jag startat upp ett 207 l. akvarie och fått de att fungera. De gick ju inte helt utan en hel del misstag men med hjälp från er som är inne och läser och hjälper till och ger goda råd på de här forumet så får min nya hobby leva vidare. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Går jag in på projekt så må jag väll ha ett också. De projekt jag har är bara ett 50 l. och projektet kallar jag Black and White. Allt här skall vara svart och vitt, sand sten och fiskar. Inga växter. Har redan varit in och fått lite tips av er på Zoopet om molly. Har köpt vita, dalmatiner och i dag har jag köpt svarta. 3 av varje. De jag letar nu är algätare som skall passa in. Har man inga växter kanske man skall ha många sånna. Tanken är också att de skall bli yngel så att akvariet fylls upp bra. Blir allt som jag tänkt mej skaffar jag ett större akvarium och flyttar över min idé dit.[/SIZE][/FONT]

[CENTER][:-9][/CENTER]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 16 november 2009 18:17
Kolla in akvariet på fotot som äer 3:a från botten i denna artikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=128

Här hade vi en svart akvariemöbel, vit bakgrund, svarta och vita stenar samt blackmolly (+ några enstaka dalmantiner). Det var dock en del växter i akvariet för att ge en mjukare kontrast
#3 - 17 november 2009 09:57
Kolla in akvariet på fotot som äer 3:a från botten i denna artikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=128

Här hade vi en svart akvariemöbel, vit bakgrund, svarta och vita stenar samt blackmolly (+ några enstaka dalmantiner). Det var dock en del växter i akvariet för att ge en mjukare kontrast

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ja, de var snyggt. Bra med lite idéer från andra, sen får man ta lite här och där så de passar en själv. Den bakgrund jag har nu är blå havsdjup men skall byta ut den mot vit eller svart med mönster kanske av sten, få se vad jag hittar på, man får väll prova sej fram. Läste om en som satte upp en tygbakgrund som han kom på, då han följde med frugan för att köpa gardiner. Expediten skänkte honom tygbiten om jag mins rätt, för att paret inte skulle bli ovänner. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag börjar med mollyn så länge. Tycker bara att dom stressar på så mycket. Skulle vilja ha lite lugnare fiskar, få se va de blir i framtiden.[/SIZE][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 17 november 2009 10:16
Finns svart väldigt billigt tyg på IKEA. Jag köpte 4 meter (130 cm brett) för under hundralappen för att använda som avskärmning vid fotografering
#5 - 17 november 2009 11:30
Finns svart väldigt billigt tyg på IKEA. Jag köpte 4 meter (130 cm brett) för under hundralappen för att använda som avskärmning vid fotografering

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Fotografering. Jag har upptäckt att många som är inbitna akvarister (eller vad de nu heter) även också håller på med foto. De är kanske därför jag börjat med akvarium. Jag fotar också en del men de har inte varit fiskar som blivit motivet men de lär väll bli de nu då. [/SIZE][/FONT]
#6 - 19 januari 2010 17:25
Algätare

Mitt Black and White har nu stabiliserat sej bra och mina svarta och vita molly mår bra. Till allt de svartvita skulle jag nu också behöva svartvita algätare. På affären har dom svårt att je mej något bra råd och jag vill ju inte bara chansa. Dom måste hålla sej svartvita och inte bli för stora.

Har någon ett bra råd om vad jag skall beställa och med nummer också?

[CENTER]:)[/CENTER]
#7 - 19 januari 2010 20:05
Crystal black räkor kanske?
#8 - 19 januari 2010 20:17
Jag tycker ju att siamesiska algätare är ganska svartvita, men de har ju lite gult i sig också. Men ska man ha BnW i ett akvarium MÅSTE du ju satsa på en Zebrapleco, eller vad de heter. De som kostar runt 3000, men som är ack så vackra...
#9 - 19 januari 2010 20:22
Luxur skrev:
Mitt Black and White har nu stabiliserat sej bra och mina svarta och vita molly mår bra. Till allt de svartvita skulle jag nu också behöva svartvita algätare. På affären har dom svårt att je mej något bra råd och jag vill ju inte bara chansa. Dom måste hålla sej svartvita och inte bli för stora.

Har någon ett bra råd om vad jag skall beställa och med nummer också?

[CENTER]:)[/CENTER]

Otocinclus cocama! Eller någon annan otocinclus-sort om du hellre vill det :) Annars finns ju såklart de där fantastiskt gulliga hypancistrus zebra (är de L-144? :confused:), men de är väl ruskigt dyra.
#10 - 19 januari 2010 20:23
Rockdoll skrev:
Otocinclus cocama! Eller någon annan otocinclus-sort om du hellre vill det :) Annars finns ju såklart de där fantastiskt gulliga hypancistrus zebra (är de L-144? :confused:), men de är väl ruskigt dyra.

Okej, det är inte 144 de har som nummer, blandar ihop det med den jag själv har :D
#11 - 19 januari 2010 20:38
L-046 är det väl?

annars finns ens som heter flash pleco, den är ganska BnW och tror inte att den är JÄTTE dyr...men jag är absolut ingen L-mal expert

Annons