Black Cherry?

#1 - 1 mars 2009 22:41
Med nyvaknat akvarieintresse efter dagens auktion studerade jag idag mitt räkakvarie. Jag studsade en meter när jag såg denna mörka körbärsräka. Flera av de övriga var nästan lika mörka. Är det ålder eller sjukdom som gör dem så mörka tror ni?
#2 - 1 mars 2009 23:03
Vet av erfarenhet att om körsbärsräkor som växer upp i/vistas en längre tid i ett kar med väldigt lite ljusinsläpp (i en gaderob eller liknande) så blir de mörkare i färgen, detta försvinner tyvärr när de kommer i ett upplyst kar.
#3 - 1 mars 2009 23:33
Tror de kan variera ganska friskt utan att det är något fel på dem. Några av mina körsbär ser ut så, har även bruna i olika nyanser, några få djupt chokladbruna. De är mörka är pigga och glada, och alla går i upplysta kar. Men jag tycker att de med djupast färg, både röda och bruna, brukar vara stora tjocka honor, så det kanske hänger ihop lite med åldern. Ungdomarna är ju oftast mer ljusa, genomskinliga och fläckiga.
#4 - 1 mars 2009 23:41
Mina riktigt mörka honor går i upplyst kar, men det är inte riktigt samma färg, de är helt otroligt röda/brunröda men de som gick i ett mörkt kar och som bytte färg med tiden var verkligen mera grå/svartröda
#5 - 2 mars 2009 06:23
Dessa är gamla stora honor som går i ett tättplanterat akvarie som kan bli ganska mörkt, kanske är det det. De yngre tunnare individerna är betydligt ljusare.
#6 - 2 mars 2009 18:26
Körsbärshonor blir bara snyggare och snyggare ju äldre de blir.
#7 - 2 mars 2009 22:41
Jo, så är det nog. På auktionen i Malmö såg jag lite körsbärsräk-ynglingar, de var ganska färglösa. Mina körsbär har nog några år på nacken nu.

Annons