black ghost

#1 - 26 november 2003 21:01
hur många förutom jag har en? eller flera? fantastisk fisk.
#2 - 26 november 2003 21:18
Har en som är tre år ska jag tro....över 25cm
Kul med en fisk som man inte ser hela tiden varje dag också...
#3 - 26 november 2003 21:22
har du fått din tam än?
#4 - 27 november 2003 16:06
Har inte fått min tam ännu...kommer oftast fram när det är matdags...
#5 - 27 november 2003 17:22
Jag har en. Kommer fram varje gång det är käk!
Är ca 7-8cm.
#6 - 27 november 2003 17:38
Hej!

Jag har en black ghost som jag har haft i drygt 2 månader och jag fattar inte hur fort han växer. Jag jämförde de andra i samma kull och min är dubbelt så stor:) antar att han trivs och mår bra!
En fråga till Texasboy; Är inte din black ghost lite liten för att vara tre år? Men det beror ju också på hur stort akvarie du har för de växer väl efter hur stort utrymme man har(om jag har förstått det rätt?)
De är en vacker detalj i ett akvarie!

//Veronica
#7 - 27 november 2003 17:45
Jag fick min den 12:e nov, och den har redan blivit tam! Kommer fram när det är mat (känner igen burken) och sist jag skulle byta vatten och sätta ner någon växt kom han fram och petade på min hand med stjärten och munnen... Kul!!
#8 - 27 november 2003 17:51
25cm mellan ögonen kanske låter bättre ;)

Liten och liten....matar inte så ofta heller....
Men då man matar den så blir den jävligt fet bakom huvudet...
Matar bara med räker också...lite kött ibland...det har väl en inverkan också på storleken...har ju ett 720liters så nog kan den växa lite till...
Köpte den av en som haft den i över ett år....den var då strax under 18 cm ska jag tro....har sedan haft den sen dess....
den har växt sakta...

Är det många här som har dom över 25-30cm???
#9 - 27 november 2003 18:08
Jag har 2 st BG`s...
#10 - 27 november 2003 19:27
Texasboy; Med ditt akvarie har han ju all chans i världen att bli större:)

//Veronica
#11 - 27 november 2003 19:43
Blev lite intresserad av att se hur den såg ut så jag lägger ut en länk med en hyffsad bild för er andra som oxå vill se
http://species.fishindex.com/photo_2899apteronotus_albifrons_black_ghost.html

#12 - 27 november 2003 20:26
Japp! Och större ska han också bli!
Vad ska man göda den med så att den får lite fart på storleken?
#13 - 5 december 2003 19:11
Hmm ja fattar ingenting. Varför pratar ni om att få dom tama? lixom man sitter inte vid akvariet o kliar dom på huvet :)
#14 - 5 december 2003 19:44
Ursprungligen skickat av Budda

Hmm ja fattar ingenting. Varför pratar ni om att få dom tama? lixom man sitter inte vid akvariet o kliar dom på huvet :)

Har inte du pli på dina fiskar. Mina hämtar tidningen på morgonen[:D]
Skömt & sido. Lite kul e det när fiskarna känner igen matburk och ljudet av locket när det är matdax. Kanske inte att man klappar dom på hakan, men ändå...

//Peter
#15 - 6 december 2003 12:20
Peter F, aha nu fattar jag
Joo mina fiskar blir så till sej när dom ser att maten e på ingång :D
#16 - 16 december 2003 09:05
Min BG köptes 8cm för 6 månader sedan. Idag är den troligen 15, kanske mer. Min BG är helskum (jämfört med vad jag läst);

*Äter endast algtabletter.
-Försökt med löjrom, räkor, flingfoder, pellets... you name it. Den fullständigt vägrar, nosar lite och sedan "simmar" därifrån. Mygglarvar har den ätit.

*Är superfredlig
-Den har bott med både neontetror och stora malar. Rör ingen, de andre fiskarna verkar ha respekt för han/hon men aggressiv är BGn knappast. Har bevis på att den käkat yngel någon gång...

*Bor bakom pumpen.
-I början skulle den prompt trängas med malarna i kokosnötterna.. nu när den blivit större håller den sig vid pumpen, "simmar" ut ibland (främst när den är mörkt) och simmar sedan tillbaka.

*Klarar allt?!
Inga tilsatser.. bara vanligt kranvatten... ibland salt ibland inte, ibland 29 grader ibland under 25.

Ja just det, till skillnad från de andre fiskarna käkar den algtabletterna med en gång.... Det smäller riktigt högt när BGn knäcker tabletterna.
#17 - 16 december 2003 09:15
Hej !
Jag har oxå en BG som köptes 7-8cm. Han e stenhård Har även 6 st Prakt botier i karet(540l) som bor i en större ihålig stubbe. Dem körde han ut med en gång han kom i karet. Han dominerar totalt i karet och simmar omkring och söker mat, men mesta tiden finns han inne i sin nya stubbe =) Prakt botierna har flyttat in under en annan större rot jag har i karet. Mycket rolig fisk att studera, kunde dock visat sig lite mer på dagarna, men, men....

[:-5] Mvh Jesper
#18 - 16 december 2003 09:21
Hmm...

Är det någon som har testat att ha den tillsammans med Discus?

Den är ju fredlig mot andra fiskar?
Stressar väl inte Discusarna?
Äter ju inte upp maten före dom?
Den är från Sydamerika.

Mvh Ola
#19 - 16 december 2003 10:13
Min BG är också tålig...verkar som den vant sig med 50% vattenbytten var 5vecka....äter räker och kött....har ett eget revir under en massa lavastenar....kör iväg om andra fiskar ifall dom kommer för nära! Börjar närma sig 30cm gränsen....Undra hur stor den blir i akvariumet...såg på artbeskrivningen så blir den 60 cm....
#20 - 16 december 2003 10:48
min är också fredlig. den är till och med undergiven ancistrusen. min flyttar runt lite då o då, oftast hänger den i grottan, men sen vill den vara under vissa stenar o rötter.
har dock inte fått den tam än
#21 - 17 februari 2010 13:09
Min sambo skaffade en bg förra året som gick då i vårt 137l kar med bla, minortetror, neontetror, guppy's och mosaikguramis. I början var den knappt framme något men då skaffade vi fler gömställen till den i form av stockar och fler växter. Efter ett tag blev även jag sugen på en så kort sagt köpta jag en som också fick bo i det karet. båda 2 var aktiva hela dagarna och simmade och vi handmatade dom varje gång det var matdags. Jag kunde sticka ner handen och då simmade Jack som min hette runt mina fingrar och lekte. Tyvärr så fick vi något skit i samband med att de bytte vatten härnere och hälften av alla firrar ink bgarna dog. Men vi har planer på att införskaffa 2 nya och ha dom i vårt 375l =)
#22 - 1 mars 2010 17:27
jag har en black ghost med rejält klipp i käkarna, har sett han klippa av 2 månader gamla apistogramma-yngel på mitten. och så smäller det i hela karet när han tuggar i sig torrfoder (: helt klart en av mina absoluta favoritfiskar..
#23 - 1 mars 2010 18:44
Jag har 2 st BG en liten rackare runt 10cm som ja köpte innan jul nångång då var han omkring 8 cm sen har jag en större rackare han e nog 22-25cm han tog över vändmalens grotta direkt när jag koppade in honom efter en rejäl fight nu har malen flyttat till andra sidan karet och allt e frid o fröjd riktigt häftig fisk tycker jag han käkar det mesta röda mygg, fryst artemia som jag brukar ge scalarerna och även scalarernas discus pellets....
#24 - 2 mars 2010 10:11
Jag har en på 50cm i mitt kar :)

MFK

Annons