Shephard: Tack för ditt svar! Tror faktiskt att elefantnosfisken försöker stimma med Black Ghosten för att den är ensam, samtidigt verkar det råda delade meningar om man bör eller inte bör ha dem i grupp i akvarium. I vilt tillstånd lever de tillsammans, men jag har läst att det är bättre att ha dem själva i akvarium eftersom de kan bli aggressiva mot varandra, kanske skulle jag låta elefanten flytta med resten av fiskarna till 720 liters karet och satsa på en större grupp elefanter så att eventuella bråk blir utspridda? Tror 375 liter är för litet för så många elefanter? Finns det risk för att de i så fall börjar trakassera BG'n istället då? *Många frågor*
Kjell Fohrman: Det har du rätt i. Kongotetrorna jag tittat på är över 6 cm redan, jag tror de skulle fungera rent storleksmässigt. BG'n vill ha maten i mycket mindre bitar än så än så länge. Fast den kanske kommer tycka det är roligt att jaga sovande kongotetror om natten i alla fall?
Klätterfiskarna lär ju vara bebisar på 3 - 5 cm när de kommer tyvärr. Får låta dem växa upp i ett annat kar i så fall, eller eventuellt dela av akvariet. Om jag ens får tag i dem, vet inte hur jag ska gå tillväga där. Antar att jag får fråga närliggande akvariebutiker om de skulle kunna ta hem dem åt mig. Men sen får de ju inte vara dumma mot Black Ghosten heller, när de är stora och vuxna firrar, och de ska ju inte heller stressa kongotetrorna...
Om jag får upp BG'n i full storlek (det lär ju ta ett tag, det har gått fort hitintills men jag har förstått att han bör stanna i tillväxten snart) går vuxna kongotetror säkert även då? De kan trots allt öppna munnen något vansinnigt mycket om de vill? Men de kanske inte tycker det är värt besväret?
Det verkar på er som om det inte är en klockren mix iallafall, lite mer som att det kanske går men att det kanske lika väl inte går? Tolkar jag det rätt?