Black molly dräktig?

#1 - 21 juli 2007 13:19
Hej!
Jag skaffade mig en black molly hona och en annan molly som jag inte vet namnet på, den är lite gul orange, men iallafall så bara en vecka efter ungefär så fick mollyn yngel, eftersom den var min första molly så hade jag ingen aning om hur de ser ut när de är dräktiga respektive inte dräktiga, nu 3 veckor senare tycker jag att hon ser tjockare ut och funderar på om hon är dräktg, jag har inget annat akvarium som jag kan sätta henne i utan jag har ett sånt där yngelbehållare som man lägger i akvariet men jag vet inte om jag kan sätta henne där i nu eftersom jag nu inte är riktigt säker på om hon ska ha yngel än. Hur ska jag göra?
#2 - 21 juli 2007 13:26
Om hon ynglat en gång är hon förmodligen dräktig igen. Om det gått 3 veckor sedan förra gången är det inte dags ännu. Om hon inte är väldigt stor kan du lägga henne i yngelkassen när det närmar sig. Beroende på vilka övriga fiskar du har överlever en del yngel med stor sannolikhet även om du låter henne yngla i hållningsakvariet. Mollyn är glupska av sig så om du matar för mycket kan de bli lite tjocka av det också.
#3 - 21 juli 2007 13:50
Lottie350 skrev:
Hej!

Jag skaffade mig en black molly hona och en annan molly som jag inte vet namnet på, den är lite gul orange, men iallafall så bara en vecka efter ungefär så fick mollyn yngel, eftersom den var min första molly så hade jag ingen aning om hur de ser ut när de är dräktiga respektive inte dräktiga, nu 3 veckor senare tycker jag att hon ser tjockare ut och funderar på om hon är dräktg, jag har inget annat akvarium som jag kan sätta henne i utan jag har ett sånt där yngelbehållare som man lägger i akvariet men jag vet inte om jag kan sätta henne där i nu eftersom jag nu inte är riktigt säker på om hon ska ha yngel än. Hur ska jag göra?

Jag skulle nog ha låtit henne yngla direkt i akvariet, om du inte har andra glupska fiskar där (du skriver tyvärr inget om övriga invånare) för då klarar sig några yngel ändå, speciellt med mycket växter i akvariet, på alla nivåer.
Jag har för mig att molly ynglar ungefär som övriga ungfödare: en intervall på cirka 30 dagar. Tänk på att sköta vattenbytena lite mer nogrannt än annars just när du fått nya yngel i akvariet, eftersom man gärna matar lite oftare och lite mer så brukar vattenkvaliteten lätt bli sämre än vanligt, och det gör tyvärr att många förlorar sina yngel. Lycka till.:D
#4 - 21 juli 2007 14:06
Tack! jag har guppisar och platy, sen en harmlös städfisk, vi hade bara guppisarna och mollysen när de första ynglen kom och vad jag såg blev ingen uppäten, men det var ganska svårt att hålla räkningen på de små liven.
Vi har inte så mycket växter ännu i akvariet, men mycket flytväxter har vi.
Sen matningen så matar jag fiskarna 1 gång per dag, men när jag började läsa lite här såg jag att många matar sina yngel oftare. Ska jag börja med det då?
#5 - 21 juli 2007 14:18
När jag har yngel matar jag 2 ggr/dag det brukar räcka de hittar alltid något att äta som alger t ex.
#6 - 21 juli 2007 14:25
Ah okey vad bra!
#7 - 21 juli 2007 14:28
Lottie350 skrev:
Tack! jag har guppisar och platy, sen en harmlös städfisk, vi hade bara guppisarna och mollysen när de första ynglen kom och vad jag såg blev ingen uppäten, men det var ganska svårt att hålla räkningen på de små liven.

Vi har inte så mycket växter ännu i akvariet, men mycket flytväxter har vi.

Sen matningen så matar jag fiskarna 1 gång per dag, men när jag började läsa lite här såg jag att många matar sina yngel oftare. Ska jag börja med det då?

Du skall nog se till att mata oftare, MEN mindre portioner varje gång!
Vissa ytväxter går att plantera ner i botten, t.ex flytormbunke, och bildar då ett stort buskage som ynglen kan gömma sig i, annars kan du skaffa billiga stängelväxter, typ Cabomba eller Limnophila som är bra att bömma sig i om de planteras i små grupper. Den absolut bästa "bottenväxten" är ju annars javamossa, där hittar ynglen ALLTID gömställen....sedan är ju Vallisneria snyggt också....fråga någon akvariekompis om du kan få lite växter om de har över.

Annons