Black molly, vita fläckar

#1 - 19 maj 2010 19:11
Har ett 54L kar med några av de mollysar som fötts hos mig. 25st mollysar, en salig blandning av blackisar och dalmatiner.

Min allra största black molly har nu fått vitaktiga fläckar på kroppen men det ser inte ut som svamp. Det är varken sådär "svampigt" och fläckarna är inte heller helt vita utan snarare blåaktigt gråa.

Det jag undrar är om det inte är svamp, vad kan det då rent teoretiskt vara? Fisken har inte ändrat beteendet något, lekfull och hungrig som vanligt, hon simmar inte konstigt och har inga andra synliga symptom.

Jag vill helt enkelt veta om vad det kan vara förutom svamp? Har verkligen letat runt i böcker och på nätet utan resultat. Kan det rent av vara en naturlig pigmentförändring (hon är halv dalmatiner)? Eller kan det vara en skada orsakad av inredning eller hennes syskon? Eller kan det inte vara något annat än svamp? Fläckarna är som sagt inte helt vita utan snarare blå-gråaktiga.
#2 - 19 maj 2010 21:16
troligen är det en normal utfärgning av fisken, jag hade själv en som blev helvit med blåskimmrande stjärtfena och gulskimmrande ryggfena, den var asssfin!
#3 - 20 maj 2010 10:54
En bild skulle underlätta:)
Om hon nu är halv dalmatiner så kan det säkert bero på färgförändring.
#4 - 20 maj 2010 11:25
Lineli skrev:
En bild skulle underlätta:)

Om hon nu är halv dalmatiner så kan det säkert bero på färgförändring.

Satt i en halvtimme och försökte ta ett kort utan framgång, ska försöka ikväll igen. Känns som jag måste lära mig att ta bra bilder på akvarier, mina blir misslyckade :-)
#5 - 20 maj 2010 11:53
Kort exponeringstid, hög ISO och makroläge fungerar t o m med min skabbiga kamera och min usla teknik. :)
#6 - 20 maj 2010 20:30
Jag hällde i 60ml salt (i ett tidigare saltfritt kar) och 3ggr dos Seras toxivec igår kväll. När jag kom hem från jobbet för ett par timmar sedan såg jag att det vita/blågråa hade gått tillbaka en hel del.

Jag pratade med morsan som sa att hennes gamla black mollysar alltid tappade färgen för att sedan dö, därför slutade hon köpa in dom. När hon fick några småttingar av mig sa jag till henne att alltid ha i salt vilket hon haft och mollysarna mår prima. Så det var på hennes inrådan jag körde i salt. Har tidigare undvikit att salta yngelkaret medan dom stora mollysarna alltid haft salt i karet.

Kan det vara så att mina mollysar behöver salt, därav färgförändringen? Någon annan som har liknande erfarenheter eller är min morsa den enda? :)

Annons