Skriver en beskrivning och mitt resonemang kring det först, forummallen står ifylld sist i inlägget.
Har under ca 2 veckor tappat 4 black mollys. Inga andra av mina fiskar har dött och min nya ancistrus hona har efter 1 månad redan fått fram frisimmande centimeter långa yngel. Ironiskt nog har jag även fått överlevande black molly yngel i karet. Kanske ligger något i att fiskar kan producera yngel även i icke perfekta kar...
Har efter grundlig undersökning i akvarium sektionen i mitt hemma bibliotek och diverse sökande på nätet kommit fram till de tre mest troliga orsakerna:
1. Camallanus cotti. Inte så troligt då jag inte sett några maskar från fiskarna samt att fiskarna inte har smalnat av.
2. Inget salt i karet. Ville testa om det här med salt och mollysar är en myt eller inte och har därför inte kört i något salt sedan omstarten. Noterade färgändringar i minst en molly som nu har dött. Har kört salt i en vecka nu och än så länge har inga fler dött. Har även dalmatiner som ej dött, men dom har kommit från en annan leverantör.
3. Syrebrist i karet. När jag stoppar ner handen i karet sätter det sig direkt en del luftbubblor på den. Har inte noterat några syrebubblor på fiskarna eller inredningen, dock har det bildats en del vid ytan efter att jag satte in extra pump.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]1/ Hur stort är akvariet?[/FONT][/SIZE]
180l Juwel Vision, ca 132l vatten
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]2/ Vilken filtrering använder du?[/FONT][/SIZE]
Originalfilter sedan uppstart, extra Fluval 3+ pump sedan igår
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]3/ När startade du akvariet?[/FONT][/SIZE]
2010-06-24
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?[/FONT][/SIZE]
Flyttade 2010-07-01, startade karet en vecka tidigare med 5 platys. Efter flytten var befolkningen:
2 ancistrus
9 koppartetror
6 dalmatin mollys
9 black mollys
9 platys
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?[/FONT][/SIZE]
3 ancistrus ca 7-10 cm
4 ancistrus 1cm
9 koppartetror
2 dalmatiner ca 6 cm
4 dalmatiner, ca 3-4 cm
1 dalmatin, ca 2 cm
5 black molly, ca 4-5 cm
9 platy, ca 4-5 cm
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?[/FONT][/SIZE]
1 amazon svärdplanta
2 hygrophila difformis
1 hygrophila corymbosa
javamossa
1 liten anubias
2 vattenspikblad
2 Sagittaria subulata
2 plantor av en annan växt. Kommer inte ihåg namnet på den, en otroligt vanlig och lättväxt planta.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?[/FONT][/SIZE]
pH=7,5
KH=2
ca värden
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet[/FONT][/SIZE]
pH= 7,5
KH= 5
nitrit= ca 0,01
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?[/FONT][/SIZE]
1gång/vecka, 30-40 liter
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?[/FONT][/SIZE]
Byter söndagar
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?[/SIZE][/FONT]
amazon plantan, hygrophilorna samt spikbladen har köpts in de senaste 3 veckorna. Andra växter slängdes i samband med detta.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?[/FONT][/SIZE]
En ancistrus hona för en månad sedan, ingen karantär.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Nej[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.[/SIZE][/FONT]
2 olika tetra pro color, torkad artemia samt grön räkmix (fryst). Matningen sker 1gång/dag
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]15/ Har du nyligen bytt foder? [/SIZE][/FONT]
Nej
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?[/FONT][/SIZE]
Se beskrivning
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?[/FONT][/SIZE]
Se beskrivning
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.[/FONT][/SIZE]
Nej
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.[/FONT][/SIZE]
Pigment ändring (fick vita fläckar) i minst en black molly som numera är avliden. Var ingen beläggning, svamp eller dylikt.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet vad blev resultatet?[/FONT][/SIZE]
Nej
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?[/SIZE][/FONT]
Hade inte kollat fiskarna noga på ett par, tre dagar och såg det först för en vecka sedan. Har kollat botten och övriga karet efter döda fiskar utan att se några.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]22/ Tar du direkt bort döda fiskar?[/FONT][/SIZE]
När jag ser dom. I detta fallet har jag inte sett dom.