Azur skrev:Bläckfiskar lever oftast bara 1 år, dvs du får betala rätt mycket pengar för djur du bara kan hålla en kort tid.
De är också som påpekats utbrytarkungar, och har en tråkig tendens att hittas döda på golvet.
De jag försökt hålla har verkat känsliga och inte kunnat anpassa sig till akvarium - men det har då rört sig om kallvattensarter som kommit upp som bifångst med trål och förmodligen skadats rätt illa vid fångsten. Jag har pratat med folk som hållit tropiska arter och de sägs vara ganska lätta.
Mumin skrev:Såg ett tv-pogram om en bläckfisk i akvarium, den byggde Duplo, och visste vilken bit som var vilken. Den tröttnade efter ett tag, så då var de tvungna att byta ut bitarna mot nya grejer.
Visste ni att bläckfisk heter "krake" i Finland??
Mumin skrev:Såg ett tv-pogram om en bläckfisk i akvarium, den byggde Duplo, och visste vilken bit som var vilken. Den tröttnade efter ett tag, så då var de tvungna att byta ut bitarna mot nya grejer.
Visste ni att bläckfisk heter "krake" i Finland??
Bordusius skrev:Jag skulle tro att ett par sånna här skulle göra vilket akvarie som helst, med eller utan fisk ;)
http://www.metacafe.com/watch/1614433/amazing_sea_nembrotha_megalocera/
Tenkare skrev:Bläddrade genom ett annat forum och hittade 2 länkar ni kan läsa igenom.
Börjar sjäv bli sugen efter detta på en bläckis, men jag bör lära mig mer om saltvatten anser jag. Fast jag läst och lyssnat länge nu så får jag minst en gång i veckan höra något nytt.
Och frugan tycker inte vi har plats med ett stort akvarie, har dock föreslagit en friggebod. Jag klarar mig med akvarie och en skön fåtölj. :)
http://www.tonmo.com/cephcare/BimacCareSheet.php
http://www.thecephalopodpage.org/Sepiabandensis.php
Tenkare skrev:På samma sätt som med giftormar antagligen, med lång pincett och nerver av stål.
Kensa skrev:eller så kan man göra som frugan gjorde när hon skulle mata sits ex boaorm.
tog en levande hamster/råtta eller vad det nu var i handen, öppna dörren till buren (stort som ett helt rum), gå in och försök leta upp ormen, stå mitt i rummet och undra lite, och helt plötsligt få 5 meter orm runt halsen/bröstet........
än idag, 12 år senare, har hon svårt att vrida på huvudet åt vänster mer än kanske 50% av en fullt frisk nacke kan.......
eländiga fransmän som inte informerar att man skall inte gå in till ormen.
.
Kensa skrev:
tog en levande hamster/råtta eller vad det nu var i handen, öppna dörren till buren (stort som ett helt rum), gå in och försök leta upp ormen
Azur skrev:Klassiskt. Ormar är fantastiskt dumma djur, IQ som ett lika långt rep ungefär, men de har bra luktsinne. Vet folk som blivit bitna av sina ormar för att de glömt tvätta händerna efter att de ätit kyckling (och ormen brukade få kyckling som foder).
Vad gäller bläckisar: Jag tror att om ni väntar er intelligens som hos ett däggdjur så kommer ni att bli besvikna. Mina bläckisar skulle jag ha sagt var ungefär som en fisk i smarthet.
Azur skrev:Vad gäller bläckisar: Jag tror att om ni väntar er intelligens som hos ett däggdjur så kommer ni att bli besvikna. Mina bläckisar skulle jag ha sagt var ungefär som en fisk i smarthet.
johag86 skrev:Har hört att ormar luktar sig till möss, och när mössen springer så jagar de dem med lukten och synen. När musen springer in bakom en sten eller liknande så undrar ormen varför den är där, men känner ju fortfarande lukten och fortsätter. När musen springer ut på andra sidan stenen så är det ungerfär samma sak som att det är en helt ny mus i ormens huvud.
Hmm..
DAHLBERG skrev:Bläckfisk = en dum degklump? Hur många tex katter kan öppna en burk?
Fridas skrev:Vet flera med reumatism i lederna som inte kan öppna en burk, men de är ju inte korkade för det :p
DAHLBERG skrev:HAHA, det var bra sagt :D [:o] Nä, det där med katten var bara en dålig jämförelse, klart att katter är smarta men jag menade iaf att bläckfiskar inte är så dumma som man kan tro...