Blanda olika betta-arter?

#1 - 7 november 2004 19:25
Har funderat på vad jag ska fylla mitt 375l & kom på att det skulle vara roligt med ett akvarie för labyrint fiskar. Det finns ju så många fler bettor än betta splendens & de flesta av dessa ska ju vara betydligt fredligare. Har kollat runt lite på vad man kan få tag på & såhär ser det ut:
Betta:
Prima
Pungux
Smaragdina
Imbellis
Simplex
Brownorum
Kan man ha några av varje utan att det utbryter full strid? Eller är det kanske vissa som bör undvikas?

Hade ev även tänkt att ha några mindre gurami & macropod sorter.
Självklart kommer jag att ta reda på mer om varje arts speciella krav
innan inköp men det vore bra att veta om det överhuvudtaget är möjligt att genomföra.

Mvh/Anna

#2 - 8 november 2004 06:34
Ingen?
#3 - 8 november 2004 15:18
Smaragdina och imbellis hör till samma grupp som splendens och det innebär risk för hybridisering, så dem bör man undvika tillsammans med splendens. Hur det är med imbellis vet jag inte, men smaragdinahannar som vuxit upp tillsammans är fredliga mot varann. Det är bara en åt gången som färgar ut ordentligt, dock. Av de övriga du nämner har jag bara erfarenhet av en brownorum som jag fick med av misstag när jag köpte coccinor, det är en väldigt snygg men tillbakadragen fisk (möjligen pga sällskapet). De röda bettorna är lite kinkiga med vattenkvaliteten och vill gärna ha torvfiltrering osv. Iden med ett stort labyrintakvarium är jätteläcker, du får berätta vad du kommer fram till.
Mvh Cecilia
#4 - 8 november 2004 15:37
Tack för att du svarade!
Hade inte tänkt att ha splendens där i då jag har ett eget akvarium åt dem. Måste bara fråga, var fick du tag i B.Coccina?
Jag ska fundera lite mer innan jag bestämmer mig men som sagt det skulle nog bli läckert!

Mvh/Anna
#5 - 8 november 2004 16:35
Jag köpte mina coccinor (och enda brownorum) hos Zoomässan i Kungsbacka, som har mycket labyrintfisk. Snart kanske jag kan börja leverera själv - har ett tiotal små "kaviartroll" som är en vecka gamla ungefär!
Mvh Cecilia

Ps. Har du tittat på den här sidan?
http://www.ibc-smp.org/species/index.html
#6 - 8 november 2004 18:59
Låter jättespännande! Som ett stort betta lexikon! Lycka till! Håll oss underrättade! Ska besöka zoomässan snart...
Intressant med alla dessa arter som man aldrig tänkt på..

Annons