Blanda olika räkor

#1 - 30 december 2007 17:38
Kan man blanda vilka räkor som helst med varandra?
Om olika sorter parar sig så blir väl det enda resultatet att dom inte blir renrasiga, eller finns det fler nackdelar?

Jag har Crystal Red-räkor nu och har insett att det finns många andra roliga sorter också.
#2 - 30 december 2007 17:54
Jag skulle inte blanda sorter som kan korsa sig... men har du inga planer på att senare sälja räkor och du samtidigt kan leva med att avkomman kan bli trist i färgen så är det bara att blanda hur mycket du vill.
#3 - 30 december 2007 18:01
Jag hade väl inte tänkt att bli räkförsäljare direkt, men samtidigt är det väl roligt om dom håller kvalité så man kan använda dom som bytesvara kanske.

Vilka sorter kan inte para sig med Crystal Red (och som fortfarande kan få ungar i vanligt sötvatten)?
#4 - 30 december 2007 18:10
Här har du ett korsnings schema så kan du kolla vad du kan blanda. :)
#5 - 30 december 2007 18:11
#6 - 30 december 2007 18:58
DjRoman skrev:
Jag hade väl inte tänkt att bli räkförsäljare direkt, men samtidigt är det väl roligt om dom håller kvalité så man kan använda dom som bytesvara kanske.

Vilka sorter kan inte para sig med Crystal Red (och som fortfarande kan få ungar i vanligt sötvatten)?

blandar du räksorter som kan korsa sig så kommer ingen vilja ha dom... skall du ha flera sorters räkor i samma kar så ta bara sånna som inte korsar sig med varandra.
#8 - 31 december 2007 00:09
Den enda ja kan rekomendera är nog denna: http://www.fashop.de/xanario_pinfo.php?language=de&cPath=29&products_id=95&sessID=117534a4ff5aeca092e1d65984f4bba6

Den är inga problem med då den är en helt annan ras som inte ens kläcker ungar som Crystal Red.
#9 - 31 december 2007 00:14
Så det går inte ens med Blue&White Großarmgarnele (http://www.fashop.de/xanario_pinfo.p...e1d65984f4bba6)? Den är ju både relativt stor och har relativt stora klor mot CR?
Om den nu skulle blanda sig med en CR så kan det ju bli rätt intressant resultat =)

Eller är det andra problem som att dom kan skada varandra?
#10 - 31 december 2007 00:18
Jag tror risken finns att CR kan bli skadade.
Ja har inte så stor erfarenhet av just denna räkan då jag hitintils undvikigt arter med stora klor.
#11 - 31 december 2007 00:30
Nu såg jag att Amanogarnele, Caridinia japonika kräver bräkt vatten för att kunna få nya räkor, så den struntar jag nog i.
Är ju alltid kul om man kan få nya räkor gratis istället för att köpa.
#12 - 31 december 2007 00:46
Kan jag ha dom här i samma kar som mina CR?
Vad jag kan läsa mig till så går dom i alla fall ihop med CR, men går dom ihop med varandra också? Antar att dom två som heter Zwerggarnele kan ställa till det...

Giftgrüne Zwerggarnele, Caridinia babaulti
Blue Lagoon Garnele, Neocaridina palmata
White Pearl Zwerggarnele, Neocaridina cf. zhangjiajiensis
#13 - 31 december 2007 01:51
crystal red heter ju på latin Caridina cf. cantonensis "Crystal red" så jag bara antar att de tillhör samma släkte som alla som har namn som börjar på Caridinia och då kan de korsa sig (om detta är korrekt vet jag inte, men det är vad min hjärna säger till mig mitt i natten).

white pearl vet jag att du kan ha med dina crystak red, jag har själv sådana tillsammans med mina crystal black.
#14 - 31 december 2007 01:59
Enligt http://skaldjur.gnuet.com/doku.php?id=korsningstabell_-_soetvattensraekor så ska man kunna ha Crystal Red tillsammans med "Grön räka".

Kan jag lita på den tabellen? Går man bara på första namnet så finns det ju bara 2 olika sorters räkor annars...
#15 - 31 december 2007 02:02
Annaica skrev:
crystal red heter ju på latin Caridina cf. cantonensis "Crystal red" så jag bara antar att de tillhör samma släkte som alla som har namn som börjar på Caridinia och då kan de korsa sig (om detta är korrekt vet jag inte, men det är vad min hjärna säger till mig mitt i natten).

white pearl vet jag att du kan ha med dina crystak red, jag har själv sådana tillsammans med mina crystal black.

Det är rätt Caridinia kan bara blanda sig med Caridinia ock Neocaridina med Neocaridina.
Sedan finns det några undantag så som Caridina cf. babulti var "Green" ock Caridina cf. " malaya" som bara kan blanda sig med varann
#16 - 31 december 2007 08:05
på denna länken finns en korsningstabell

http://www.planetinverts.com/Will%20These%20Shrimp%20Interbreed.html

Längst ner på sidan finns tabellen.
#17 - 31 december 2007 08:51
körsbär kan man ju ha med crystal eller är jag helt ute och cyklar..?
kan ev. finnas en lite risk att dem korsar sig har jag dock hört..
/sting
#18 - 31 december 2007 11:17
Jessa skrev:
på denna länken finns en korsningstabell

http://www.planetinverts.com/Will%20These%20Shrimp%20Interbreed.html

Längst ner på sidan finns tabellen.

Den stämmer ju inte överrens med den tabell jag fick tidigare.
Hur vet man vilken som är rätt?

Det där med samma familjenamn låter i och för sig vettigt.
#19 - 1 januari 2008 23:15
En sak som jag kom på nu, hur länge lever dom stora räkorna? CR lever väl bara typ 2 år och därför är det kul att dom förökar sig lätt, men dom stora kanske lever så pass länge att det inte spelar nån roll?
#20 - 3 januari 2008 12:28
Enligt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=111968 så verkar det som att det går bra att blanda CR och CB, till och med så att CB kan bli finare av det.
Verkar i alla fall inte som att en blandning är dåligt.

Stämmer det?
#21 - 3 januari 2008 12:53
DjRoman skrev:
Enligt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=111968 så verkar det som att det går bra att blanda CR och CB, till och med så att CB kan bli finare av det.

Stämmer det?

Visst kan man blanda dom... men de korsar sig med varandra och vissa av räkorna kanske inte blir varken svartvita eller rödvita utan någon blandning, vilket är mindre snyggt och svårt att bli av med den dagen man inte vill ha dom längre.
#22 - 3 januari 2008 12:55
Annaica skrev:
Visst kan man blanda dom... men de korsar sig med varandra och vissa av räkorna kanske inte blir varken svartvita eller rödvita utan någon blandning, vilket är mindre snyggt och svårt att bli av med den dagen man inte vill ha dom längre.

Det är som vanligt när man blandar snarlika räkor alltså.
Kan man få ut något positivt av det? Verkar konstigt om dom plötsligt kan bli bättre av en mix.
#23 - 3 januari 2008 13:02
DjRoman skrev:
Det är som vanligt när man blandar snarlika räkor alltså.

Kan man få ut något positivt av det? Verkar konstigt om dom plötsligt kan bli bättre av en mix.

en del japanska odlare blandar för att få in mer vitt... Men jag själv som har 3 sorters räkor varav 2 kan korsa sig; jag har inte räkor som kan korsa sig i samma kar, men du kan ju fortfarande ha 2 sorters räkor
#24 - 3 januari 2008 13:24
Annaica skrev:
en del japanska odlare blandar för att få in mer vitt... Men jag själv som har 3 sorters räkor varav 2 kan korsa sig; jag har inte räkor som kan korsa sig i samma kar, men du kan ju fortfarande ha 2 sorters räkor

Jo, men fler sorter är alltid roligare :)
Sen så lät det väldigt bra om det visade sig att det till och med var positivt att blanda CR och CB. Men jag tror jag hoppar över det, verkar ju inte vara en garanterad succé.
#25 - 4 januari 2008 21:40
satt och tittade på ett "korsningschema" och då verkade det som om det inte var någon risk att blanda crystal red och körsbär stämmer det?
/sting
#26 - 4 januari 2008 21:48
sting skrev:
satt och tittade på ett "korsningschema" och då verkade det som om det inte var någon risk att blanda crystal red och körsbär stämmer det?

/sting

Det stämmer.
#27 - 5 januari 2008 09:47
då kanske jag köper mig några crystal också:)
#28 - 5 januari 2008 10:15
Annaica skrev:

Nej, men det ska ju inte vara någon fara att ha Crystal Black o Red tillsammans.. Om de blandar sig så blir de antingen röd/vita eller svart/vita... inte något mitt emellan...det har ju alla sagt tidigare???? ;)

Jag skulle också vilja ha någon räka med mina men jag vill inte ha WP för de syns så dåligt emot min Engelska sjösten.. [:o]
#29 - 5 januari 2008 11:35
Katharina skrev:
Nej, men det ska ju inte vara någon fara att ha Crystal Black o Red tillsammans.. Om de blandar sig så blir de antingen röd/vita eller svart/vita... inte något mitt emellan...det har ju alla sagt tidigare???? ;)

Jag skulle också vilja ha någon räka med mina men jag vill inte ha WP för de syns så dåligt emot min Engelska sjösten.. [:o]

Vad jag har hört så kan den bli både lite rödsvart och vit... men jag kan ha fel ^^

Jag personligen vill iofs inte blanda räkor som kan korsa sig ;)
#30 - 5 januari 2008 12:33
Om den blir rödsvart, blir det tydliga markeringar eller en enda röra? Blir det fortfarande tydligt så tycker jag definitivt att det kan vara intressant ändå.

Och om man skulle lyckas få ut "Crystal Redblack", fortsätter dom att se ut så om man parar två sånna? Eller kan deras ungar bli antingen Crystal Red eller Crystal Black?
#31 - 5 januari 2008 13:17
Annaica skrev:
Vad jag har hört så kan den bli både lite rödsvart och vit... men jag kan ha fel ^^

Jag personligen vill iofs inte blanda räkor som kan korsa sig ;)

Nej, jag tror att det är fel.. jag tror inte alls att det är några problem att blanda dem.. jag tänker göra det :D :D jag ska bara hitta några minst A-grad till salu...
Det som jag har hört är att svart är den naturliga färgen och alltså dominant.. om man har dem blandade så tar svart över på sikt... :)
#32 - 27 september 2008 23:26
Vi har crystal red och white perl....en kombination som gör det väldigt svårt för oss att tillföra en ny sort eftersom de vi tittat på kan korsa sig med båda arterna.. :( De vi kan ha är rödnosar, marmorräka,amano, nån mer och så gröna... Bäst och snyggast av dem är de gröna,men hur tusan får man tag i dem!!:confused: Vill ju helst köpa av en privatperson så de inte behöver skickas runt halva jorden.. :p
#33 - 29 september 2008 04:01
Marmorräka är en Neocaridina, skulle inte rekommendera den med WP.

Gröna räkor av alla dess slag finns säkerligen hos någon leverantör, sätt din lokala zoohandlare i arbete ;)

//C
#34 - 29 september 2008 07:26
Är det ingen som läser på signaturen???? :D
#35 - 29 september 2008 22:16
DjRoman skrev:
Om den blir rödsvart, blir det tydliga markeringar eller en enda röra? Blir det fortfarande tydligt så tycker jag definitivt att det kan vara intressant ändå.

Och om man skulle lyckas få ut "Crystal Redblack", fortsätter dom att se ut så om man parar två sånna? Eller kan deras ungar bli antingen Crystal Red eller Crystal Black?

De flesta blir väl svartvita, eftersom det är dominant, och några rödvita.

Men det kan bli lite blandfärgade också, jag har några som är roströdvita och någon som är svartvit framtill och lite röd längst bak på stjärten. Tycker inte de är lika snygga som de "enfärgade", även om det ser lite udda ut.
#36 - 30 september 2008 04:03
Korrekt, och CB kan föda fram rena CR sen osv osv. Enkel genetik.

Ah, en till med blandfärgade, har rostbruna jag med. Riktigt läcker färg må jag säga. Dom verkar ha återgått till sin viltfärg. Kanske inte så konstigt med tanke på att det säkerligen är räkor ur 5-6 olika Crystal-stammar.

//C
#37 - 5 oktober 2008 22:15
De flesta blir väl svartvita, eftersom det är dominant, och några rödvita.

Men det kan bli lite blandfärgade också, jag har några som är roströdvita och någon som är svartvit framtill och lite röd längst bak på stjärten. Tycker inte de är lika snygga som de "enfärgade", även om det ser lite udda ut.

Hej !

Fast det låter lite konstigt, jag tror också att svart/vit
är den dominanta färgen, jag tror inte att de kan bli
både svart/vita och röda på samma räka bara för att dem är
blandade. Ngn skrev någnstans att de svarta BC efter en CR
får ett anlag för rött och kan de komma ut CR ur två BC
föräldrar med anlag för CR.....
Inte får du en svart/vit pudel och du parar en svart
och en vit pudel ;)

Jag tror mera på att man kan få en taskig färg på de svarta
eller röda.

Jag har sett bilder ifrån odlare i Taiwan på CR och i dem
bilderna fanns det både BC och CR i samma kar...
Om det skulle bli så dåligt i färgena så tror jag inte att
odlare skull ha dem i samma kar.
Mvh Wilda
#38 - 6 oktober 2008 06:22
DjRoman skrev:

Stämmer det?

CB kommer att "dö ut" i längden eftersom den röda färgen är dominant så det kommer bli mer röda yngel än svarta och i slutändan inga svarta alls.
MEN man kan blanda cb och cr så får man en djupare snyggare färg i cr.

gula räkor, gröna räkor, cherry bla kan du välja ngt av (cherry och gula korsar)

att cherry korsar med cr hmmm nä tror jag nog inte men blir ju välldigt rött med 2 röda sorter i karet.
(blue pearl går oxå att ha, men tänk på att kolla varje sort för sig.. så välj en av dom orkar mao inte spana vad BP korsar med *ler*)
#39 - 6 oktober 2008 06:27
glömde så klart länka till en bra korsningstabell:
http://www.bcaquaria.com/forum/shrimp-compatibility-chart.html
#40 - 6 oktober 2008 11:58
Såg på det norska forumet att det finns "brownies", d v s Crystal som varken är röda eller svarta utan brunlila. Ja, där dom inte är vita då...
#41 - 6 oktober 2008 16:26
polysperma skrev:
CB kommer att "dö ut" i längden eftersom den röda färgen är dominant så det kommer bli mer röda yngel än svarta och i slutändan inga svarta alls.

MEN man kan blanda cb och cr så får man en djupare snyggare färg i cr.

gula räkor, gröna räkor, cherry bla kan du välja ngt av (cherry och gula korsar)

att cherry korsar med cr hmmm nä tror jag nog inte men blir ju välldigt rött med 2 röda sorter i karet.

(blue pearl går oxå att ha, men tänk på att kolla varje sort för sig.. så välj en av dom orkar mao inte spana vad BP korsar med *ler*)

Hej !

Cherry och CR blandar ju inte sig med varandra.
Kolla i korsningstabellen.
Blandar man cherry med gula blir dem bruna, alltså viltfärgen.

Hur vet du att den röda är den dominanta färgen och inte den svarta ??
Jag har läst att den svarta är den dominanta.
Att de svarta tar över de röda om de är för mkt svarta
alltså BC.

Jag citerar ur en annans inlägg !

Nu är inte jag någon hejjare på det här med räkor, men genetik kan jag desto mer om.

Om vi förutsätter att svart är dominant över röd (vilket det enligt källor på nätet är) så kommer man om man parar röd med röd, enbart att få röda. Om vi förutsätter att vi har en svart räka utan gen för rött (dvs en homozygot svart.) Skulle vi para denna med en röd (som ju automatiskt kommer att vara homozygot för röd) så får vi 100% Svarta räkor med en gen för rött. Dvs heterozygota svarta. Dessa räkor kommer i sin tur att bära på genen för rött och om vi nu skulle para en sådan räka med en röd räka så kommer vi att få 50% svarta med gen för rött och 50% röda
Detta innebär ju också att du skulle kunna få röda avkommor av två svarta räkor, förutsatt att både mor och far är svarta och bär på rött. Och det innebär också att röd+röd aldrig kommer att kunna få svarta avkommor.
Men som jag skrev till en början. Allt detta förutsätter ju att den svarta färgen är dominant över den röda.

Nu finns det ju säkert en hel del andra färggener inblandat i räkorna också som jag inte har någon direkt koll på, men i grund och botten borde det ju fungera på ovanstående sätt i alla fall.
-----------------------

S=svart
s=röd

Alla djur har ju två lika gener så en räka kan antigen vara SS ss Ss sS (även om de två senare båda skrivs som Ss)

SS = En homosyzot svart räka
Ss = En heterozygot svart räka (dvs en svart räka som bär på rött)
ss = en röd räka

SS+SS = 100%SS
SS+ss = 100% Ss
ss+ss = 100% ss

SS+Ss = 50% SS, 50% Ss
Ss+Ss = 25% SS, 25% ss, 50% Ss
Ss+ss = 50% ss, 50% Ss

Mvh Wilda
#42 - 6 oktober 2008 17:20
nä vet gör jag inte men enligt info jag fått så är röd dominant över svart....
och verkar tyvärr så oxå då jag har mer röda än svarta:D

måste dock inse att mina bc är röda, svarta och vita...... så mjo rött är nog mer dominant än svart tyvärr.
#43 - 6 oktober 2008 18:00
polysperma skrev:
nä vet gör jag inte men enligt info jag fått så är röd dominant över svart....

och verkar tyvärr så oxå då jag har mer röda än svarta:D

måste dock inse att mina bc är röda, svarta och vita...... så mjo rött är nog mer dominant än svart tyvärr.

Jag vet inte heller tyvärr, olika info gör att det blir svårt
att tro både det ena och det andra.
Jag hittade oxå detta på ett annat forum,
jag citerar
Jag fick nyss yngel utav 2st svarta räkor och
fick då ungefär 25% röda räkor, resten svarta.
Då borde väl svart vara dominant ?

Hos hundar är rött dominant, men det är ju hundar ;)
Två bruna kan inte få en svart avkomma oavsett
om bägge föräldrar har en svart förälder alltså
en svart farfar o morfar, hmmm !
Även hos hästar är rött dominant än svart :D
Två fuxar ( helbruna) kan omöjligen få ett svart föl
Får luska vidare på detta ;)
Mvh Wilda

P.S. får hoppas att rött är dominant då jag har
ngr BC hos mina CR :D
#44 - 7 oktober 2008 06:28
Svart är dominant
#45 - 7 oktober 2008 12:25
Emmma skrev:
Svart är dominant

Hur vet du det ??
Vad baserar du detta på Fakta eller egna åsikter ?

Jag pratade med andra som blandar och
de fick hälften hälften utav en blandning med
CR o BC.
Mvh Wilda
#46 - 7 oktober 2008 15:16
Svart är dominant, men jag ska inte säga för mycket - jag har fått bruna räkor av CB/CR-korsningar. Ha alltid i åtanke att Crystal-räkorna är specade som Caridina cf. cantonensis, alltså liknande cantonensis men inte artbestämd som.

Räkstammen i våra akvarier är inte bara en art, det är garanterat flera olika som mixats ihop under lite över 10 år. Så bli inte förvånade över vad som händer och kommer hända rent färgmässigt. Vi avlar trots allt på räkträskets pepegojciklid...

//C
#47 - 8 oktober 2008 00:48
Svart är dominant. Får du 50/50 av en BC och en CR har BC röda anlag, då blir det 50/50.
Är det en BC utan röda anlag som du korsar med en CR blir alla yngel sv/v med röda (dolda) anlag.
Parar du sedan två BC med röda anlag kommer det att dyka upp CR i dom kullarna, men också BC utan röda anlag. Ungefär 25% CR, 25% BC utan röda anlag och 50% BC med röda anlag.
#48 - 8 oktober 2008 11:50
Sonja skrev:
Svart är dominant. Får du 50/50 av en BC och en CR har BC röda anlag, då blir det 50/50.

Är det en BC utan röda anlag som du korsar med en CR blir alla yngel sv/v med röda (dolda) anlag.

Parar du sedan två BC med röda anlag kommer det att dyka upp CR i dom kullarna, men också BC utan röda anlag. Ungefär 25% CR, 25% BC utan röda anlag och 50% BC med röda anlag.

Jag har precis skrivit det i ett inlägg tidigare ;)

Men jag tror inte enligt genetik att två röda med BC anlag
kan ge svart/vita.
MVh Wilda
Bilagor:
#49 - 8 oktober 2008 13:02
Wilda skrev:

Men jag tror inte enligt genetik att två röda med BC anlag

kan ge svart/vita.

MVh Wilda

Röda crystalräkor kan inte ha anlag för svart!
#50 - 8 oktober 2008 20:55
maria_ skrev:

Det var ju det jag skrev :p
Mvh Wilda
#51 - 9 oktober 2008 16:49
Wilda skrev:

Hos hundar är rött dominant, men det är ju hundar ;)

Även hos hästar är rött dominant än svart :D

Två fuxar ( helbruna) kan omöjligen få ett svart föl

Får luska vidare på detta ;)

Mvh Wilda P.S. får hoppas att rött är dominant då jag har ngr BC hos mina CR :D

Det är inte själva färgen som är dominant utan ursprunget. Alltså det är inte som en färglåda, alltså om man blandar röd och brun så får man brun utan vilken färg som är artens ursprung. Enligt vad jag har läst här på Zoopet så är den röda färgen framavlad och därför inte dominant.

maria_ skrev:

En historia.
En mkt rasistisk sydamerikansk, vit, guvenör hade en dotter som gifte sig med en vit man och födde ett kolsvart barn. Den unga maken anklagade sin fru för att ha varit otrogen.
Men då var fruns pappa, guvenören, tvungen att krypa till korset och erkänna att det fanns en svart person i släkten, 7 generationer bakåt.
Dessutom var ungen inte ens gyllenbrun utan nattsvart, ingen utspädning alls med andra ord.
(min mammas berättelse, alltså från mitten av 1900-talet gissningsvis).

Enligt forskarna kommer vi alla från afrika och har då alltså bleknat här uppe i detta solfattiga land men det svarta är dominant och kan alltså ligga 7 generationer bakåt i tiden. Eller kan det vita också ligga så långt bakåt hos en svart familj :confused: :D
Det är ju tankvärt att spekulera i hur asiaterna fick sin "gula" färg... Är det för att de har halvmycket sol i förhållande till oss och afrika då lr... :) Och hur dominant är det i förhållande till vårt vita??? Kul med genetik, tycker jag.. ;)

Ha ha.. Poängen är alltså att svart kan vara dolt och dominant ändå... :D
#52 - 9 oktober 2008 17:27
Katharina skrev:
Det är inte själva färgen som är dominant utan ursprunget. Alltså det är inte som en färglåda, alltså om man blandar röd och brun så får man brun utan vilken färg som är artens ursprung. Enligt vad jag har läst här på Zoopet så är den röda färgen framavlad och därför inte dominant.

Nu är det olika bud ;)

Det verkar inte vara som att ngn riktig vet om svart eller
röda crystal är dominant.
Mvh Wilda
#53 - 10 oktober 2008 09:40
Jo det svarta är dominant över rött hos räkor!
#54 - 10 oktober 2008 09:46
Dessutom, nu gissar jag lite, om två fuxar (röda hästar) inte kan få svarta föl tillsammans beror det gissningsvis på att de inte kan ha anlag för svart, för hade någon av dom haft det hade de inte blivit röda utan just svarta.

Det här gäller i alla fall för (röda) CR. Två CR som parar sig kan inte få (svarta) BC.

Katharina, du tror inte det finns en mycket troligare förklaring till kvinnans barn, speciellt med tanke på faderns åsikter ;)
#55 - 10 oktober 2008 12:08
Sonja skrev:

Katharina, du tror inte det finns en mycket troligare förklaring till kvinnans barn, speciellt med tanke på faderns åsikter ;)

Ha ha... Mja, med tanke på hur situationen såg ut i Sydafrika för 50 år sedan och kvinnan var nygift och hade en mycket rasistiskt propagerande far så tror jag faktiskt att det var sant. Jag tror dessutom att det var ett värre erkännande för den rasistiska guvenören i ett så rasistiskt samhälle än om hon hade varit otrogen.. Han var ju tvungen att erkänna att han var en svart man själv även om han såg blek ut.. :D

Hur som haver var den rolig och jag har fått den uppfattningen att påbrå, och då även färger kan ligga latent länge.

En jag känner ser nästan utlänsk ut och hennes pappa ser definitivt utlänsk ut med nästan svart, lockigt hår, blir nästan svart av solen, bruna ögon och mörka ringar under ögonen. Farmor är ljus med råttfärgat hår och farfar är ljus med ljusbrunt hår.

Men i farmors släkt finns det valonskt påbrå och i farfars släkt finns det spanskt påbrå och dessa två blev alltså ett så mörkt barn... :)
#56 - 10 oktober 2008 12:47
Katharina skrev:
Ha ha... Mja, med tanke på hur situationen såg ut i Sydafrika för 50 år sedan och kvinnan var nygift och hade en mycket rasistiskt propagerande far så tror jag faktiskt att det var sant. Jag tror dessutom att det var ett värre erkännande för den rasistiska guvenören i ett så rasistiskt samhälle än om hon hade varit otrogen.. Han var ju tvungen att erkänna att han var en svart man själv även om han såg blek ut.. :D

Hur som haver var den rolig och jag har fått den uppfattningen att påbrå, och då även färger kan ligga latent länge.

En jag känner ser nästan utlänsk ut och hennes pappa ser definitivt utlänsk ut med nästan svart, lockigt hår, blir nästan svart av solen, bruna ögon och mörka ringar under ögonen. Farmor är ljus med råttfärgat hår och farfar är ljus med ljusbrunt hår.

Men i farmors släkt finns det valonskt påbrå och i farfars släkt finns det spanskt påbrå och dessa två blev alltså ett så mörkt barn... :)

:D Det är väl bara att se på Michael Jacksons barn, de är ljusa
och han är mörk * asg * han säger ju att han är deras biologiska
pappa :p
Mvh Wilda
#57 - 11 oktober 2008 02:38
wilda skrev:
:d det är väl bara att se på michael jacksons barn, de är ljusa

och han är mörk * asg * han säger ju att han är deras biologiska

pappa :p

mvh wilda

:rolleyes:
#58 - 11 oktober 2008 08:42
Wilda skrev:
:D Det är väl bara att se på Michael Jacksons barn, de är ljusa och han är mörk * asg * han säger ju att han är deras biologiska

pappa :pMvh Wilda

I sydafrika på den tiden tyckte inte vita kvinnor att de kunde gå ut på kvällen utan att bli våldtagna av svarta män, om jag har förstått situationen rätt.. Vita kvinnor såg alltså svarta män som monster, jag har lite svårt att tänka mig att den fina lilla damen ens skulle ha fått en chans att träffa någon svart karl.. :D
Men som sagt.. Man vet ju inte, i de lugnaste vatten....

Däremot kan jag känna empati vid tanken på att om man skulle hävda något osannorlikt som var sant och ingen skulle tro på en utan hävda att man ljög.. :( Vilken hemsk tanke... [:-11] ;)

Du tänkte på att det kan uppfattas som att du antyder att min väns pappa är en oäkting, eller hur??? Att hennes farfar inte är hennes biologiska farfar... Tur att han är så lik sin pappa trots färgerna i det här fallet.. Tänk hur det kan vara i andra fall.. [:o]

Ursäkta till urspårningen av trådämnet.. Jag tror att Patsuu kanske kan svara på frågan med säkerhet.. Jag tror att det är som Sonja och jag säger att svart är det ursprungliga och dominanta..
#59 - 11 oktober 2008 13:29
Jag lägger ner den här diskussionen.
#60 - 11 oktober 2008 21:38
Katharina skrev:
I sydafrika på den tiden tyckte inte vita kvinnor att de kunde gå ut på kvällen utan att bli våldtagna av svarta män, om jag har förstått situationen rätt.. Vita kvinnor såg alltså svarta män som monster, jag har lite svårt att tänka mig att den fina lilla damen ens skulle ha fått en chans att träffa någon svart karl.. :D

Men som sagt.. Man vet ju inte, i de lugnaste vatten....

Däremot kan jag känna empati vid tanken på att om man skulle hävda något osannorlikt som var sant och ingen skulle tro på en utan hävda att man ljög.. :( Vilken hemsk tanke... [:-11] ;)

Du tänkte på att det kan uppfattas som att du antyder att min väns pappa är en oäkting, eller hur??? Att hennes farfar inte är hennes biologiska farfar... Tur att han är så lik sin pappa trots färgerna i det här fallet.. Tänk hur det kan vara i andra fall.. [:o]

Ursäkta till urspårningen av trådämnet.. Jag tror att Patsuu kanske kan svara på frågan med säkerhet.. Jag tror att det är som Sonja och jag säger att svart är det ursprungliga och dominanta..

Jag tror man ser vad man vill se ;) alltså likheten...
Tyvärr, men jag tror inte att en vit kan få ett svart barn efter
7 generationer.
Än i dag har jag aldrig sett, läst detta bara ljusbruna
( kan man kalla dem )

Det gick att läsa en ggn minns inte vart, att en kvinna fick
ett svart ( ljusbrunt) och ett vitt barn, hon var vit.
Det visade sig att barnen hade inte samma pappa utan två olika.
Kvinnan hade alltså varit med en svart man.
Mvh Wilda... Som oxå tycker att det börjar bli för OT.

Annons