Hos hundar är rött dominant, men det är ju hundar ;)
Även hos hästar är rött dominant än svart :D
Två fuxar ( helbruna) kan omöjligen få ett svart föl
Får luska vidare på detta ;)
Mvh Wilda P.S. får hoppas att rött är dominant då jag har ngr BC hos mina CR :D
Det är inte själva färgen som är dominant utan ursprunget. Alltså det är inte som en färglåda, alltså om man blandar röd och brun så får man brun utan vilken färg som är artens ursprung. Enligt vad jag har läst här på Zoopet så är den röda färgen framavlad och därför inte dominant.
Röda crystalräkor kan inte ha anlag för svart!
En historia.
En mkt rasistisk sydamerikansk, vit, guvenör hade en dotter som gifte sig med en vit man och födde ett kolsvart barn. Den unga maken anklagade sin fru för att ha varit otrogen.
Men då var fruns pappa, guvenören, tvungen att krypa till korset och erkänna att det fanns en svart person i släkten, 7 generationer bakåt.
Dessutom var ungen inte ens gyllenbrun utan nattsvart, ingen utspädning alls med andra ord.
(min mammas berättelse, alltså från mitten av 1900-talet gissningsvis).
Enligt forskarna kommer vi alla från afrika och har då alltså bleknat här uppe i detta solfattiga land men det svarta är dominant och kan alltså ligga 7 generationer bakåt i tiden. Eller kan det vita också ligga så långt bakåt hos en svart familj :confused: :D
Det är ju tankvärt att spekulera i hur asiaterna fick sin "gula" färg... Är det för att de har halvmycket sol i förhållande till oss och afrika då lr... :) Och hur dominant är det i förhållande till vårt vita??? Kul med genetik, tycker jag.. ;)
Ha ha.. Poängen är alltså att svart kan vara dolt och dominant ändå... :D