Blanda olika sjöar

#1 - 21 december 2005 04:21
Har en liten fråga angående blandning av fiskar från olika afrikanska sjöar.
Jag har tre fina Prinsessor (Burundi) som jag har haft i snart ett år. Nu har jag blivit sugen på att göra om akvariumet till ett malawikar. Tänkte ha 4 golden, 4 röd zebror och 4 Likomapärlor. Skulle det funka att ha kvar mina Prinsessor eller är det inget att rekomendera? Skulle de tre övriga sorterna passa ihop?
#2 - 21 december 2005 07:44
Det är inte omöjligt att det skulle kunna fungera med Prinsessor i ett Malawi-kar, men det är absolut inget jag skulle rekommendera. Personligen tycker jag det "skär sig" att blanda Tanganyika med Malawi i samma akvarium. Ungefär som senap på mjukglassen eller kolasås på den grillade korven :D
Malawisarna du nämner borde fungera bra tillsammans.
HazelCR
#3 - 21 december 2005 15:23
Men visst finns det väl Malawisar och Tanganyikaarter som kan kampera ihop. :D
Jag tänker visserligen inte försöka, men .....
Är inte prinsessan lite speciell och gör sig bäst nästan ensam i ett akvarium?
De övriga tre malawisarna kommer att fungera alldeles utmärkt, men jag skulle inte ha prinsessorna med dem.
Men jag måste tillägga attt jag ej prövat, samtidigt som jag tycker att man skall pröva ibland och trotsa biotopgränserna.
Lycka till. /Gunnar
#4 - 21 december 2005 15:47
det är ganska många som säger att man inte ska blanda, men jag har aldrig ritkigt förstått vad det är som skiljer att blanda olika cilklider från samma område men olika sjöar från att till exempel blanda asiatiska och sydamerikanska fiskar i ett sällskapsakvarium? tvärtom borde det väl nästan vara lättare då det kräver liknande biotop...
#5 - 21 december 2005 16:38
Jag har 0 erfearenhet av malawi... Men rent spontant antar jag att Prinsessorna kör över dom el?! ... Malawi kanske är lite hårdnackade också ?!
#6 - 21 december 2005 16:44
tja, själv har jag ingen erfearenhet av prinsessor, men mbunaciklider från malawi kan vara rätt tuffa. Golden är väl visserligen en av de mer föredragsamma, medan rödzebror kan vara riktiga gangsters
#7 - 21 december 2005 17:32
jo jag tror nog som sacha att malawisarna får stryk efter noter.
#8 - 21 december 2005 23:51
Tack så mycket för svaren. Tror inte jag vågar chansa med mina nya malawisar. Onödigt om dom åker på däng direkt...
#9 - 22 december 2005 00:23
Hade både daffodil och Prinsessor, snäcklekare tillfälligt i mitt malawi kar och det fungerade fint.
Kan inte hålla med om att just dessa arter är tuffare än Mbunas min johanni dängde upp dom lika mycket som dom andra i karet, men snäcklekarna var där emot bra mycket tuffare än nån annan fisk jag har haft.

Så nitrotech det fungerar men som andra i inlägget så tycker jag att dom är snyggare i ett eget kar.

Mvh Mattias
#10 - 22 december 2005 00:38
Tack Mattias
#11 - 22 december 2005 16:44
har testat de funkar med prinsessor (å rödzebra och soulos).. har just nu snäcklekare me malawisarna funkar jätte bra men dom passar inte riktigt in där tycker jag. ska fixa ett tanganyika med snäcklekare å prinsessor men har inte blivit av ännu..
#12 - 22 december 2005 16:49
glömde skriva man ska nog ha ganska stort akvarium för att det ska lyckas
#13 - 24 december 2005 04:55
Hur stort måste det vara menar du Danne?

Annons