Blanda räkor.

#1 - 12 juni 2007 15:17
I mitt kar har jag ca 10 crystal red och 8 amano räkor. det står på arbetsbeskrivningarna att men inte ska blanda crystal red med black crystal!
vad jag undrar är varför dom inte får korsas? såg på en bild Kjell la upp där en odlare blandade för att det skulle bli bättre kvalite.
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=457

är det någon som har testat eller vet lite mer om varför?:confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 12 juni 2007 15:25
Det är nog ingen tvekan som så att artbeskrivningarna behöver uppdateras lite allt efter hur ny info dyker upp.

Att det i artbeskrivningarna står att man inte skall blanda crystal red och black beror ju helt enkelt på den generella regeln att man alltid vill undvika korsningar mellan olika "arter".
Nu är det väl som så att bägge dessa är skapade arter och då blir det mer komplicerat, eftersom det här tydligen är en fördel om man då och då korsar in den andra varianten för att få en högre kvalité på djuren.

Varför det är så vet jag inte - det kan kanske någon genetisk expert svara på.
#3 - 12 juni 2007 15:27
Finns den någon genetisk expert här :D
men kanske skulle prova att ha i några då.. tror att dom är lite svårare att få tag på bara :( ingen som vet en butik i Göteborg som säljer?
#4 - 12 juni 2007 19:54
Blandrasavel kan ju vara bra om den har ett syfte. Men det blir ju sällan så som man tänkt sig. Just Crystal Red/Black ser jag inget problem med så det är samma art men olika färgvarianter. Skillnaden är ju faktiskt minimal och man ser ju inte om den röda avkomman stammar ur Black eller Red-föräldrar. Däremot kanske man ska passa sig om det börjar bli större skillnader typ White Pearl/Red Cherry...

//C
#5 - 12 juni 2007 21:24
Ja och sen finns det ju olika sv/v räkor också. Jag gissar att dom sv/v som härstammar från Caridina breviata (kallas ofta humleräkor) kanske kan korsa sig med Crystal red. Jag är inte helt säker på det, men just det vill man ju inte ska hända.
Men att mixa Black crystal och Crystal red verkar inte vara något problem, bara fördelar. Det är ju "samma" räka med olika färg.
#6 - 16 juni 2007 15:19
jag har lite utav samma fråga...jag har crystal red och red cherry, men fundera på att ha black crystal i samma burk. det borde väll funka egentligen? för eventuella korsningar mellan cr och bc blir väll svart-vita eller röd-vita!? det finns väll ingen mittemellan-variant?

/choffe
#7 - 16 juni 2007 15:28
Helt korrekt, svarta eller röda blir det.
#8 - 16 juni 2007 16:02
alltså kan man ha black crystal tillsammans med crystal red utan att oroa sig!?
#9 - 16 juni 2007 16:07
Ja, dom parar sig hej vilt men avkomman blir antingen svart/vit eller röd/vit.

//C

Annons