blanda salamandrar med andra djur

#1 - 22 oktober 2004 15:10
Nån som vet om man kan ha en klockgroda tillsammans med en kinesisk eldbukssalamander.
#2 - 22 oktober 2004 20:43
Hej,
Nej det kan man inte. Helt värdelöst, sorry.
Två rovdjur av olika arter bör inte hållas tillsammans, speciellt inte när de är av olika storlekar och bägge två giftiga. Jag vet många fall av just den här typen då klockgrodan ätit upp eldbuken och sedan dött av förgiftning. För eller senare skadar klogrodan salamandern och dessutom kommer bägge arterna leva i konstant stress.

Mvh
Jesper
#3 - 22 oktober 2004 20:45
Klogrodan = klockgrodan i förra inlägget. Det brukar för det mesta handla om Bombina orientalis....
#4 - 22 oktober 2004 21:40
Nu är du lite väl hård Jesper, När jag höll Cynops pyrroghaster och Bombina orientalis för ~15 år sedan så hadde jag aldrig problem med att någon blev skadad/uppäten, jag fick dessutom regelbunden lek på båda arterna i samma akvaterrarium. En klockgroda ser inte en fullvuxen eldbuk som mat. Om man skulle resonera som dig (endast ett rovdjur per akvarie/terrarie) skall man bara ha artakvarium också då? de flesta fiskar är ju mer eller mindre rovdjur.
Nej du Jesper, jag kan inte hålla med dig. Allting handlar om storleken på djur man stoppar i sitt akvaterrarium.

Mvh
Hans
#5 - 23 oktober 2004 06:39
ok tack för svaren!
#6 - 23 oktober 2004 14:21
Jag talar om amfibier, inte fiskar. Har aldrig uttalat mig om fiskar, kolla ämnesrubriken...
Jennifer har samlat lite info om just den här blandningen(iaf mest om just den här blandningen):
http://www.caudata.org/cc/articles/Mixing_disasters.shtml

Jag har hållit till regelbundet på Caudata.org i över ett år och många gånger fått frågan varför nåns älsvärda Bombina orientalis åt upp deras Cynops orientalis etc etc. Det är till och med det vanligaste blandningsproblemet.....
Gå till http://www.caudata.org/forum/ och skriv om att du tycker det är en god ide att blanda dess två arter så får du se reaktionen själv.

Mvh
Jesper
#7 - 24 oktober 2004 02:23
Jesper:
Jag misstolkade dig tydligen(lätt att göra det mitt i natta) men du säger att två rovdjur av olika arter inte bör hållas tillsammans, det låter inte som om du bara menar amfibier med det påståendet.

Jennifer har samlat på sig bra med information om blandingen men jag kan nästan lova att om hon skulle ha tagit med alla fall då blandingen fungerat så skulle det vara svårt att hitta de fall där de inte fungerat då dessa skulle drunkna i mängden.

anledningen till att det är det vanligaste blandningsproblemet är att det utan tvekan är den vanligaste blandningen.

Man skall vara försiktig med att blanda arter. Genuint intresserade herptilägare håller ofta sina djur en och en förutom vid parning, då de även kan skada varandra(de är inga sociala djur).

Men precis som det finns personer med sällskapsakvarium istället för art akvarium så finns det de som har eller vill ha ett "sällskas akvaterrarium".
Att då säga någonting som "Nej det kan man inte. Helt värdelöst, sorry." istället för vad man måste tänka på om man måste blanda arterna som tex se till så att salamandern är så pass stor så att klockgrodan inte ser den som mat. Tycker jag är osmidigt och skrämmer nog fler folk än vad det lockar till hobbyn.

Lizard freak:
Jag såg i din profil att du är ifrån norrköping, har du varit i kontakt med tropikföreningen ALBA http://www.jump.to/alba där kan du träffa erfarna personer och höra/se hur de håller sina djur.
Andra helgen i november hålls varje år ett stort symposium med föreläsningar och köp/sälj i norrköping. Jag kommer inte ihåg prislappen för det i huvudet, men du kan få mer info om det av ALBA.

Lycka till och välkommen in i hobbyn

Mvh
Hans
#8 - 24 oktober 2004 08:30
Hej,
Det var lite felformulerat onekligen det där med rovdjur...Jag menade amfibier...
Ibland blir man lite väl kort i tonen när man ser något som man tycker är uppenbart fel, jag ber om ursäkt.

Angående ditt resonemang:
Vet du någonting om Cynops orientalis? Du pratar om Cynops pyrrhogaster som idag inte är tillgänglig på marknaden!
Vilken underart av Pyrrhogaster hade du? Cynops Pyrrhogaster sasayamae blir upp till 18 cm med en genomsnittlig orientalis blir 7-8 cm. I vilket fall som helst så är Cynops pyrrhogaster åtminstone 150% av Cynops orientalis storlek....
Pyrrhogaster är en japansk eldbuk, orientalis kinesisk eldbuk....
Har du överhuvudtaget funderat på toxin-problematiken?

Caudata.org är världens största forum för salamandrar, kunskapen som finns där kan knappast viftast bort enkelt. En av de få saker som det råder en samstämmighet om är att blandningen Cynops orientalis + Bombina orientalis är idioti. Dessa blandningar hittar man ofta i djuraffärer och brukar gå under namnet "carnage tanks" på Caudata.org (i.e. slakt-akvarium).

Jag har lite förståelse för hur du kan rekommendera denna kombination när du inte kan skilja på Cynops orientalis och Cynops pyrrhogaster.
#9 - 24 oktober 2004 13:05
Min salamander är ungefär 15cm och jag tror inte att en klockgroda skulle kuna äta upp den så lätt eftersom de bara blir 6cm.
#10 - 24 oktober 2004 17:48
Men orientalis blir inte 15 cm, så då har du inte en sådan. Tycker hur som helst inte att man ska blanda när det finns en uppenbar risk. Som djurägare har man ett ansvar för djurets hälsa och välbefinnande! Bara för att den inte blir uppäten betyder inte det att den inte blir stressad.
#11 - 26 oktober 2004 09:02
Tja,
Det är klart att det går att kombinera vissa amfibiearter, speciellt om de delar habitat i naturen. Det är ett par saker man bör tänka på:
1.Habitat, trivs de verkligen i samma miljö? Finns de i samma områden i det vilda?
2.Är de giftiga, tål de varandras toxiner?
3.Storleksskillnad - de måste vara jämnstora.
4.Aggressivitet? Vissa arter är för aggressiva för att blandas.
5.Hur stort akvarium/terrarium ska användas? Finns det gott om gömställen?

Bara några tips. Jag tycker att blanda amfibier det kan man göra när man har kött på benen och gått igenom relevanta vetenskapliga artiklar alt. tagit en diskussion med några som har kunskapen. Det finns ett fåtal forum där man kan hitta personer som är kompetenta på området. Det finns några bra forum på tyska, några på japanska och ett på engelska( www.caudata.org/forum/ ), vad jag vet iaf.
Lita aldrig på en enskild källa ;)

PS 15cm salamander? hmmm, jag skulle gissa på att du har en paramesotriton då....väldigt stor skillnad...
Jag skulle ju snarast vara rädd för att salamandern ger sig på paddan då. Bombina orientalis är en padda inte en groda, lite kul att den kallas klockgroda inte sant? Samma sak som dvärgklogrodan som inte är en klogroda....

Mvh
Jesper

#12 - 26 oktober 2004 18:28
är det så? att klockgrodan (bombina orientalis) är en padda? jag menar, likheterna med padda är ju inte slående precis. o heter inte den svenska varianten av klockgroda bombina bombina?? borde de inte vara samma släkt??
#13 - 27 oktober 2004 19:28
Kan inte mycket om Anura men jag vet att Bombinatoridae = Fire-bellied toads. Toads = paddor. Dvs alla Bombina arter är paddor, små paddor :) Det bör finnas folk här som kan sånt bättre än mig...
#14 - 27 oktober 2004 20:17
men är det alltså översättningen av toads du går på då??
#15 - 30 oktober 2004 11:03
Hmmm, uppenbarligen finns det ingen vetenskaplig distinktion mellan padda och groda...
Uppenbarligen så uppfattas den som en padda av engelsktalande människor och en groda av svensktalande sådana. Det är bättre att kalla alla Anurans grodor bara....
Ingen ide att tala om trivialnamn de är så ologiska ändå. Dumt att ta upp det av mig[:-75]

Det är bättre att använda de vetenskapliga namnen, de finns just för att trivialnamnen är just triviala.

Annons