blanda scalar-"storlekar"?

#1 - 2 oktober 2012 17:02
Har en scalar i mitt kar som är ca 8cm lång. Går det bra att köpa några mindre scalarer att ha med den? Dom små är ca 5cm långa men har inte lika stor "massa" som den jag har :)

Färgerna på ränder mm är exakt samma så det hade varit kul ifall den stora inte mobbar dom små isåfall.
#2 - 2 oktober 2012 17:06
Det är stor risk att det kan bli en hel del bråk, kolla med affären om du får ta hem dem och prova:).
#3 - 2 oktober 2012 17:27
Okej, men det är bara pga storleken?
Jag menar, ifall jag hittar scalarer jag gillar i samma storlek, då blir det inte bråk?
#4 - 2 oktober 2012 17:34
Jo, bråk kan det bli ändå. De är parbildande och revirhävdande. Vad som däremot är risken, är att de mindre scalarerna kanske kan få det svårt att hävda sig mot den större.
#5 - 2 oktober 2012 17:39
Ja så är det förmodligen :)

Hur vet man när en scalar är könsmogen? Tänker; ifall den jag har är könsmogen så kan jag köpa några lika stora till (som då också är könsmogna) och kanske få ett-två par så kan jag göra mig av med dom andra utan att behöva vänta länge på att kunna se ifall det blivit par eller ej.
#6 - 2 oktober 2012 17:43
När de är könsmogna börjar de para ut, det är väl det man ser det bäst på.
#7 - 2 oktober 2012 17:45
Okej, ja då får det nog bli en 4-5st till i samma storlek, så får vi se vad det blir av det :)
#8 - 2 oktober 2012 17:51
Ja, då lär det bli i alla fall ett par :)
#9 - 6 oktober 2012 15:57
Tar upp frågan igen då det verkar vara väldigt svårt att få tag på medelstora randiga scalarer här.
Finns en butik som säljer vuxna exemplar, två av dom har jag sett visar lektendenser. Om jag köper dessa två, mobbar dom ut den jag redan har fast än att det är dom som är nykomlingarna?
#10 - 6 oktober 2012 16:45
Det kan bli så...eller så väntar du till Tyskland, där finns mycket mumma:)!
#11 - 7 oktober 2012 12:35
Har haft skalarer i flera omgångar och i olika kar, ALLTID de största mobbarna i karet :) både med sina artsfränder och mot andra arter.

Annons