Blanda scalarer ?

#1 - 3 december 2007 08:29
Hubba !

Har ett gäng, 5 st, VF Spetsnosskalarer. Det har visat sig att jag har 2 par,
och en stackars hane som har "blitt över".

Han blev den sista veckan ganska mobbad, och började få lite naggade fenor, slutade äta, och bara stod i en hörna, gömd bakom en rot.

Jag har nu flyttat honom till ett 222 liters. Det är egentligen lite för lågt för scalarer, jag vet. Lösningen är tillfällig tills jag fixar nästa kar.

Men, hur skall jag göra ?

Att få tag i fler VF spetsnosar ser jag som en "jobbig variant".

Ergo, så kanske lösningen att plocka in vanliga scalarer till honom.
Täbker mig en liten grupp på kanske 4 st (kanske 6 st). Dvs införskaffa
3-5 st nya fiskar.

Då kommer mitt problem. Om jag nu "fördärvar" den vilda delen av spetsnosen, skall man försöka få det så rent som möjligt iaf.

Dvs införskaffa några vanliga scalarer till min spetsnos ?

Eller är det redan så fördärvat att man lika gärna kan införskaffa några
framavlade versioner, rök/svart/marmor/etc etc ?

Visst, det är ett I-landsproblem. Och egentligen ett rent estetiskt problem.

Jag har svårt att komma fram till beslut om just detta.

Det är absolut inte så att jag har beslutat att blanda, på ett eller annat vis.

Utan frågan är mer, om jag "vill" blanda, hur tycker omvärlden att skall blanda ??

Synpunkter emottages med tacksamhet.
#2 - 3 december 2007 11:29
många läser...ingen kommenterar....
#3 - 3 december 2007 11:38
Kanske sätta ut en annons på den överblivna skalaren, eftersom det antagligen kommer att bli rena kriget i ditt kar med mer än 2 par som leker samtidigt.
#4 - 3 december 2007 11:41
Det är ett alternativ som jag faktiskt överväger.

Dock kvarstår frågan.

OM jag väljet alternativet att BLANDA.......

Hur tycker andra att man skall blanda.....hej vilt med smoke/marmor/etc etc....eller så nära spetsnosen som möjligt...dvs vanliga scalarer (alternativt den peruanska versionen).
#5 - 3 december 2007 11:48
Om jag personligen skulle blanda spetsnosen med en annan skalar skulle jag tagit en "vanlig" skalar för att kanske få fram fina ex av denna avkomman.

Eller ta en tur till Åled igen för att försöka få fram en partner till din ensamna skalar?
#6 - 3 december 2007 11:53
Det är oxå ett alternativ......

Ligger lite längre ner på listan just nu....jul...8 födelsedagar.....mycket pengar som skall ut nu.....

men...det tänks...
#7 - 3 december 2007 12:43
Jag skulle inte blanda, eftersom vanlig scalare (P. scalare) och spetsnosscalare (P. leopoldi), inte är två varianter av samma art, utan två olika arter. Om du blandar, och får avkomma, så är det ju viktigt att det framgår att ynglen är korsningar, så ingen tror att det är rena spetsnosar, och blandar dem med så´na. Malawifolk brukar visst skrika avlivning så fort de hör talas om korsningar mellan olika malawiarter. Det kan tyckas extremt, men eftersom fiskar inte har stamtavla, så bör man försöka att inte korsa olika arter, och gör man det så är det nog viktigt att det framgår att ynglen inte är "rena" så att säga, eftersom de annars kan "förstöra" akvariepopulationen av den arten, särskilt som jag tror att leopoldi inte odlas sådär jättemycket, finns nog inte så många att få tag i, så då bör de som finns vara "rena" tycker jag.
#8 - 3 december 2007 12:54
Micke_A skrev:
Jag skulle inte blanda, eftersom vanlig scalare (P. scalare) och spetsnosscalare (P. leopoldi), inte är två varianter av samma art, utan två olika arter. Om du blandar, och får avkomma, så är det ju viktigt att det framgår att ynglen är korsningar, så ingen tror att det är rena spetsnosar, och blandar dem med så´na. Malawifolk brukar visst skrika avlivning så fort de hör talas om korsningar mellan olika malawiarter. Det kan tyckas extremt, men eftersom fiskar inte har stamtavla, så bör man försöka att inte korsa olika arter, och gör man det så är det nog viktigt att det framgår att ynglen inte är "rena" så att säga, eftersom de annars kan "förstöra" akvariepopulationen av den arten, särskilt som jag tror att leopoldi inte odlas sådär jättemycket, finns nog inte så många att få tag i, så då bör de som finns vara "rena" tycker jag.

synpenkten är mottagen.

helst skulle jag inte alls vilja blanda.

men jag kanske "måste" av vissa anledningar.

Exempelvis så tycker jag inte om att se han ensam i karet, och att få tag i spetsnosar (vf eller F1/2) just nu är dels jobbigt rent logistiskt, dels en kostnadsfråga.......

Som sagt var, frågeställningen jag har är, OM jag blandar, hur skall blandningen se ut.

Din synpunkt säger mig att man kanske borde sikta på scalarer som ser så långt ifrån riktiga scalarer som möjligt, enligt principen, att då kan ingen bli lurad att det är en spetsnos....om de har mycket marmor/smoke/svart isig vid en eventuell avkomma....medans det kanske med vanliga scalarer är en tvistefråga eftersom de är relativt lika.....

Point taken...funderar vidare.
#9 - 3 december 2007 13:03
Det bästa är nog att sälja den, eller ta tillbaka den till affären. Vet inte hur stort akvariet är, men det är inte ens säkert att det funkar med två par. Jag hade två vanliga scalarepar i ett 375-liters för några år se´n, som lekte i varsin ände av akvariet, och det var på håret att det funkade, de gillade inte varandra alls. Och det var vanliga odlade scalarer, läste i nå´n artikel om odling av spetsnosar, att de simmar åttor runt vanliga odlade scalarer, så förmodligen fajtas spetsnosar ännu mer. Det är nog rätt vanligt att folk gör så, köper ca 6 stycken, och när ett par har bildats, så säljer man, eller ger tillbaka de som är över.
#10 - 3 december 2007 13:10
Sofar so good i mitt 240 liters.
Där går 2 par i var sin del av karet.
Verkar respektera en osynlig gräns vid en rot.
Och så länge de verkar köpa läget, så får de ha det så.
Just mina spetsnosar verkar inte fajtas så mycket.

Det var den överblivna hanen som hamnade i mitten som fick stryk från båda paren.
#11 - 3 december 2007 13:21
Ok, men om du köper en partner till den överblivna, så blir det tre par, och det tror jag blir för mycket. Förmodligen kommer inte de två paren som finns där att ge dem så mycket ro att de kan bilda par. Jag hade ett scalarepar i ett 250-liters för några år se´n, och försökte introducera ett annat stort fint par, det slutade med att det första paret en dag senare hade slagit ihjäl det nya paret. Just nu har jag 6 (4 rök, 2 grå) scalarer i ett 240-liters, när ett par har bildats får de andra flytta, om det bildas två par kanske båda kan få vara kvar, om det funkar, men två par plus två överflödiga skulle nog bli kalabalik, och de skulle nog inte få ro nog att leka ordentligt.
#12 - 3 december 2007 13:27
Micke_A skrev:
Ok, men om du köper en partner till den överblivna, så blir det tre par, och det tror jag blir för mycket. Förmodligen kommer inte de två paren som finns där att ge dem så mycket ro att de kan bilda par. Jag hade ett scalarepar i ett 250-liters för några år se´n, och försökte introducera ett annat stort fint par, det slutade med att det första paret en dag senare hade slagit ihjäl det nya paret. Just nu har jag 6 (4 rök, 2 grå) scalarer i ett 240-liters, när ett par har bildats får de andra flytta, om det bildas två par kanske båda kan få vara kvar, om det funkar, men två par plus två överflödiga skulle nog bli kalabalik, och de skulle nog inte få ro nog att leka ordentligt.

ta det på rätt sätt....men har du läst alla mina inlägg ?

Om du hade gjort det så hade du sett att:

1) Hanen är flyttad till en tillfällig bostad i 222 liters.
2) Det är en tillfällig lösning tills NYTT kar är på plats.

Dvs, det är inte tanken att köpa till fler scalarer till 240 liters.
Utan köpa sällskap till hanen i ett nytt kar.
Planerat inköp / bygge i mellandagarna.

OK ?:);)
#13 - 3 december 2007 18:42
Vildfångade spetsnosar är nog inte så jobbigt att få tag i iaf inte om man reser en del. Jag vet Kent i Nol har, vi har själva fyra stycken därifrån som inte är vuxna än.
#14 - 3 december 2007 19:58
_Lena_ skrev:
Vildfångade spetsnosar är nog inte så jobbigt att få tag i iaf inte om man reser en del. Jag vet Kent i Nol har, vi har själva fyra stycken därifrån som inte är vuxna än.

41 mil enkel resa......
#15 - 3 december 2007 20:06
Kensa skrev:
41 mil enkel resa......

Jo det är långt men det händer då och då att akvarister ger sig ut på utflykter, då kan de ofta köpa fisk åt andra på samma gång.

Annars har du provat att annonsera efter partner här på zoopet? Det kan ju finnas flera som här som har Leopoldi som har parat ut sig. Våra har inte gjort det än men det sker nog ganska snart.
#16 - 4 december 2007 07:08
Problemet har löst sig själv.

Han hade gett upp under natten. Låg på sidan stendöd imorse.
Det blev för mycket för honom tror jag, med mobbningen och med flytten.
#17 - 4 december 2007 11:37
Du kan väl korsa/hybridisera hur du vill, bara du ser till att inte sälja hybriderna som äkta spetsnosskalarer.
Att du hybridiserar odlingsformer är däremot helt likgiltigt, de flesta är redan hybrider, fast du bör veta att rena odlingsformer är lättare att sälja än gatukorsningar.

Annons