Blästersand 0,1-0,7. För fin????

#1 - 13 november 2008 18:04
Skickade en beställning med morsan på 4 säckar blästersand från Biltema, och nu när jag fick det hemlevererat så ser jag att kornstorleken är 0,1-0,7mm

Är det för fin sand att ha i akvariumet??

Om det är det kan man då kanske blanda ut det med lite vanlig sandstrands-sand..

Tacksam för snabba svar så jag ska köra igång ikväll.. (förhoppningsvis)
#2 - 13 november 2008 18:08
Om det går så kan det dock vara en fördel med malaysiska sandsnäckor som gräver runt i den packade sanden och gör det lättare för växterna.
#3 - 13 november 2008 18:14
Alldeles för fin sand, dels kommer du få ett helvete att skölja ur sanden eftersom mycket kommer att hamna i avloppet sen kommer akvariet att vara en dimma i evigheter, botten kommer att vara extremt kompakt och risken för svavelväte bildning kommer att vara stor.
#4 - 13 november 2008 18:25
Hmm..
Det låter ju inte så bra.. om jag blandar ut den med lite vanlig sand då.. typ 50-50?
#5 - 13 november 2008 18:27
Sufade in på biltemas hamsida nu och det verkar som att det bara är denna sand som finns nu.. det står 0,2-1,5 i annonstexten men läser man på säcken i annonsen så står det 0,1-0,7mm..
Suck..
#6 - 13 november 2008 18:41
Daniel&Mia skrev:
Sufade in på biltemas hamsida nu och det verkar som att det bara är denna sand som finns nu.. det står 0,2-1,5 i annonstexten men läser man på säcken i annonsen så står det 0,1-0,7mm..

Suck..

då så lungt bara lämna tillbaka :P
#7 - 13 november 2008 19:05
det är 13 mil enkel väg....
#8 - 13 november 2008 20:14
Jag slängde i alla 4 säckar och fyllde upp med vatten för att se hur det blir..
Blir rätt packat,
men inte så att men inte kan trycka igenom fingrarna,,
Vattnet klarnade väldigt fort så det var inte så mkt damm i sanden..
ska låta akvariumet stå tills imorrn och sova på saken..
Får se om jag gör ett test och sätter in lite fiskar i det, men det bestömmer jag imorrn...
#9 - 13 november 2008 20:20
Men tycker du puttar i några malaysiska sandsnäckor som bökar runt och gör det lättare för växterna.
#10 - 13 november 2008 20:44
enda problemet är ju att växterna inte mår så bra tillsammans med malawisar... så det lär ju inte vara så mkt växter i vårt kar..
#11 - 14 november 2008 06:48
Aha, ska du ha malawis! Men dåså ;)

Men fortfarande kan malayser hjälpa för att det inte ska bildas gaser i sanden, men det har du kanske koll på.
#12 - 14 november 2008 08:52
Har nu sovit lite på sakn och även kopplat in filtret,,.. Jag kastar ur sanden ur akvariet,..

Det funkade inte så bra, såg det när jag kopplade in pumpen.
sanden yr omkring...

mitt projekt blir åter igen lagt på is ett tag...
#14 - 14 november 2008 11:40
Daniel&Mia skrev:

Nej. Skulle inte tro att någon av de funkar. Järn och vatten = Rost ^^ Sen är det kanske för höga järnhalter för fiskarna. Men jag lämnar nog frågan till någon som kan mer.
#15 - 14 november 2008 11:47
Olivin verkar vara lite väl oinert. Åtminstone om man studerar urlakningstesterna. Både Al/Fe/Cu verkar lite väl höga.
För fajalit så saknas urlakningstester men faktum att det kommer från en koppargruva får mig att rygga tillbaka lite.
#16 - 14 november 2008 11:51
okej.. tack för svaren..
Sitter och söker på nätet efter blästersand som går att använda och köpa i Örnsköldsvik...
#17 - 14 november 2008 13:50
jag satt och sökte lite mera info om blästersand och hittade lite mera om "FAJALIT"

"Fajalit som använts vid vägbankar har visat samma analys efter 7 år"

"brunnsvatten från bansvallens närhet visar metallhalter långt under de gränser som
renvattennormerna kräver"
#18 - 16 november 2008 13:26
Det är hur många som helst som använder sig utav biltemas blästersand utan problem. den funkar alldeles utmärkt, hade det i mitt 375 samt 60 liters och ska även ha de i min nystartade malawi burk på 540 liter ;) Se till o ha tuffa växter med om du ska ha malawis!
#19 - 16 november 2008 13:46
mattsson skrev:
Det är hur många som helst som använder sig utav biltemas blästersand utan problem. den funkar alldeles utmärkt, hade det i mitt 375 samt 60 liters och ska även ha de i min nystartade malawi burk på 540 liter ;) Se till o ha tuffa växter med om du ska ha malawis!

Biltemas grövre sand ja. Jag använder biltemas 0,2 - 1,0. Den är jäkligt bra. Men den mindre blir för packad.
#20 - 16 november 2008 16:03
Lägg lite grus i botten och eventuellt blanda ut sanden med lite råda sand.

det funkade fint i min polares 450l kar, det har stått å gått i 3 månader nu.
#21 - 20 november 2008 16:39
Jag gjorde det lätt för mig.. kom på att vi har en sandgrop i närheten som jag glömt av.. åkte dit och hämtade massor av sand.... vart riktigt snyggt faktiskt, men det var riktigt drygt att rengöra sanden, mycket damm och skit i den... ska kasta in nån bild här sen så får ni se..

Annons