Blästersand

#1 - 18 juli 2007 20:40
Hej. Jag är inte riktigt säker på om den här frågan ska ligga här under kategorin "inredning" eller under "akvarievatten" men jag skriver den här i alla fall.
Jag har läst att många här använder sig av biltemas blästersand istället för grus man köper i akvarie handeln. Finns den nödvändiga bakterie kulturen även i denna typ av grus eller bör man blanda med lite annat grus från Akvarie handeln?
Skulle gärna bara använda mig av blästersanden om det är möjligt.
#2 - 18 juli 2007 20:43
Blästersanden är rätt kompakt och skiten kommer att ligga på sanden.Sen en varning jag hade blästersand i mitt 700 och pumpen satt riktad mot ena hörnet och då blästrade pumpen bort siliconet så det vart läkage.
#3 - 18 juli 2007 20:55
Ok. så blästersanden rekomenderas ej. men kan man inte blanda så att man lägger blästersanden underst för att fylla ut och sen så lägger man ett lager akvariegrus över? eller förhindrar det vatten cirkulationen för mycket?
#4 - 18 juli 2007 21:17
Oj, är det vanligt och lätt hänt att pumpen blästrar bort silikonet? Jag har blästersand i 2 kar nu, ett 32liters och ett 105liters..
Skapligt stark pump i båda karen.. :-/

Fast sambon här hade en åsikt om att man normalt sett så brukade det som var mjukt stå emot blästring bättre än det som är hårt..

Typ om maskerar med maskeringstejp som är typ papper med klister på om man ska blästra lite, och då blir lacken som är oskyddad bortblästrad direkt fast den är betydligt hårdare än en pappersremsa men tejpen klarar sig..

Så då borde det väl inte kunna blästra bort silikonet tyckte han, men det var bara en tanke..

Men hur har du pumpen riktad då?

Vi har våra pumpar uppe vid ytan bara så vi får ytrörelser, sanden rörs ej..

Borde väl behöva rätt stark styrka också och det borde nästan ha synts att sanden rördes om ordentligt om den verkligen blåste mot siikonkanterna eller?

Jag bara undrar, så jag vet om man bör vara orolig :(

Fast massor kör ju med blästersanden med gott resultat så jag vet inte..
#5 - 19 juli 2007 01:00
Zirconia skrev:

Vi har våra pumpar uppe vid ytan bara så vi får ytrörelser, sanden rörs ej..

Borde väl behöva rätt stark styrka också och det borde nästan ha synts att sanden rördes om ordentligt om den verkligen blåste mot siikonkanterna eller?

Sanden måste självklart röra på sig för att det ska bli någon inverkan.

Men de är klart om de rör på sig hela tiden så nöts de garanterat lite som efter ett tag har blivit mycket ;)

Har själv faktiskt lagt blästersand i mitt växtkar idag :)
#6 - 19 juli 2007 03:18
Jo, rörs det mycket nöts ju allt eftersom. :) Men då borde man nästan sett sanden liksom virvla runt mot glaset typ på den sidan i karet, och ja, blästersanden kan ju lätt yra omkring om man är där och rotar med växter eller fyller på vatten osv, så det är ju lätt att se..

Men ja, då är det ju rätt lugnt, våra pumpar skapar ju bara rörelser vid ytan :)
#7 - 20 juli 2007 06:48
Förlåt om jag hoppar in och stjäl tråden lite men jag känner mig lite förvirrad när det gäller det här med sand. Den här Rådasanden, finns den i svart? Är det alltid samma Rådasand som säljs i zoo-affärer och på tex Bauhaus? Och blästermedel, är det en annan typ av sand eller finns Rådasand som blästermedel oxå?

Anledningen till att jag frågar är att zoo-affären tog 125:- för 9 kg svart sand (minns inte märket) och till mitt 150l akvarium skulle det tydligen gå åt 2-3 säckar a' 9 kg. Har märkt att kostnaderna drar iväg fort när man vill ha det fint i akvariet. :)
#8 - 20 juli 2007 11:02
Fippi skrev:
Jag har läst att många här använder sig av biltemas blästersand istället för grus man köper i akvarie handeln. Finns den nödvändiga bakterie kulturen även i denna typ av grus eller bör man blanda med lite annat grus från Akvarie handeln?

Skulle gärna bara använda mig av blästersanden om det är möjligt.

Det går bra att använda bara blästersand. Nödvändig bakteriekultur? Du får ju lite bakteriekultur i sanden när den använts ett tag, det enda som påverkar är väl hur kompakt sanden är, dvs storleken på sandkornen. Är det samma storlek så spelar det ingen roll om du köpt den på Biltema eller på akvarieaffären. Väljer du den grövre Biltema-storleken ska det inte vara några problem, men kanske den mindre storleken blir för kompakt?
#9 - 22 juli 2007 21:05
Skulle bara säga att ja varit i kontackt med råda och de har ingen svart sand de har bara svart blästermedia...
#10 - 24 juli 2007 17:45
någon sam har bilder på blästersand så man ser hur den ser ut? eller ser den ut som vanlig sand som finns på stranden?
#11 - 24 juli 2007 19:20
Härja skrev:
någon sam har bilder på blästersand så man ser hur den ser ut? eller ser den ut som vanlig sand som finns på stranden?

Kolla min zoon
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=810550
Jag kör bara med bläster i dom karen jag hade igång då

//Peter

Annons