blästersand - biltema kontra jula

#1 - 28 maj 2010 07:52
Noterar att Biltema bytt blästersand sedan jag senast köpte där (åtminstone är förpackningen ny, http://www.biltema.se/Verktyg/Tryckluft/Ovrigt/Blastersand/). Funkar den nya lika bra som den gamla (i papperssäck)?

Noterar också att Julas är mycket billigare (http://www.jula.se/filtersand-for-blastring-123209). Vet någon om det är någon skillnad på den och Biltemas (färg, dammighet osv)?
#2 - 28 maj 2010 08:49
Har diskuterats flera gånger, bl.annat här
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=128248
#3 - 28 maj 2010 09:45
Oj, tack! Slött av mig [:o]
#4 - 28 maj 2010 12:00
Köp inte biltemas blästersand, för den innehåller nå skumt, det fanns blästersand där som man kunde använda men den har försvunnit från hyllan, de har dock en påse sand som det står "För cement- fog- och putsbruk, såbäddsmaterial och dressning av gräsmattan, sandning, golfbunkrar, akvarier m.m."
#5 - 29 maj 2010 18:02
Köp inte biltemas blästersand, för den innehåller nå skumt, det fanns blästersand där som man kunde använda men den har försvunnit från hyllan, de har dock en påse sand som det står "För cement- fog- och putsbruk, såbäddsmaterial och dressning av gräsmattan, sandning, golfbunkrar, akvarier m.m."

"Skumt" på vilket sätt? Dör fiskarna eller blir det fult?
#6 - 29 maj 2010 19:40
"Skumt" på vilket sätt? Dör fiskarna eller blir det fult?

Blästersanden eller silicat innehåller div. konstigheter som kan göra så att dina fiskar t.o.m. dör.
Blästersand, Olivinsand för fristråleblästring. Kvartsinnehåll: < 0,1 %. Hårdhet: 6,5&#8211;7 Mohs. Vikt: ca 18 kg (± 1 kg).

Kemisk analys:
MgO 47&#8211;50 %
SiO2 40&#8211;42 %
FeO+Fe2O3 7&#8211;8 %
Al2O3 0,4&#8211;0,5 %
CaO 0,2 %
Glödningsförlust 0,5&#8211;1,2 %
Fri kvarts < 0,1 %
Inandning: Inandning av höga halter damm kan orsaka övergående irritation i näsa och hals."

Kemi lära.
MgO= Magnesium oxid
SiO2= Silicon dioxid
FeO= Järn oxid
Fe2O3= Järn oxid som framställes genom glödgning av järnvitriolen. Ett rött pulver som man använder till färg (faluröd färg bl.a.), polermedel för glas, stål m.m. Tänk rost.
Al2O3= Aluminium oxid som framställes ungefär som Fe203, du får vitt pulver. Tänk korrosion.
CaO= Kalk
#7 - 2 juni 2010 15:10
Hej lånar detta tråd lite idag så har jag ett malawi akvarium med ca 30kg och det ger mig ca 7cm över hela botten och jag ska gå över till tropheus fiskar och dom vill ju ha finare sand behöver man då mera sand eller räcker 30kg där med.

Som jag tror är det väll att den nya sanden är mer finkornig och då tar den mindre volym så då borde jag köpa mer tänker jag rätt?
#8 - 2 juni 2010 15:47
Bättre att köpa hos sin lokala akvarie handlare och stödja dem istället.
#9 - 2 juni 2010 16:11
Bättre att köpa hos sin lokala akvarie handlare och stödja dem istället.

jo visst men skillnaden är ju priset
#10 - 2 juni 2010 16:28
Om alla skulle handla på nätet, billig sand på Biltema så skulle det tyvärr inte funnits några affärer kvar...
#11 - 2 juni 2010 17:12
Om alla skulle handla på nätet, billig sand på Biltema så skulle det tyvärr inte funnits några affärer kvar...

personligen tycker jag att man bara är dum om man inte köper där det är billigast för jag förstår inte varför ska man handla saker som är säkert på slag på 100:% i pris om man köper det i butiken. Men det är vad jag tycker. Sen så är det väll så om butikerna inte la på så mycket på inköps priset så skulle folk handla mer hos dom

och skulle du tex handla en bil som är 50000kr dyrare hos din lokala handlare bara för att han ska överleva??
#12 - 2 juni 2010 18:54
Får ta och tipsa om bauhaus sandlådesand. Färdigtvättad, säker för barn att stoppa i munnen och kostar 39.95:-/säck (20kg).
Har den i akvariumet nu och tycker den fungerar fint.
#13 - 3 juni 2010 13:19
Jag köpte sand på Djurmagasinet 150kr 20kg exakt samma sand som på bauhaus även samma tillverkare bara olika leverantör??????
#14 - 3 juni 2010 15:19
Grottbert skrev:
Får ta och tipsa om bauhaus sandlådesand. Färdigtvättad, säker för barn att stoppa i munnen och kostar 39.95:-/säck (20kg).

Har den i akvariumet nu och tycker den fungerar fint.

hej har du någon bild på sanden
#15 - 3 juni 2010 16:45
walak skrev:
personligen tycker jag att man bara är dum om man inte köper där det är billigast för jag förstår inte varför ska man handla saker som är säkert på slag på 100:% i pris om man köper det i butiken. Men det är vad jag tycker. Sen så är det väll så om butikerna inte la på så mycket på inköps priset så skulle folk handla mer hos dom

och skulle du tex handla en bil som är 50000kr dyrare hos din lokala handlare bara för att han ska överleva??

Vi kan hårddra det hela, om vi slutar handla hos den lokala akvariehandlaren har vi snart inga affärer kvar = inga fiskar = ingen hobby.

Förresten, funderar du på att köpa du din sand hos bauhaus, varför inte gräva upp den själv. Är väl det billigaste alternativet om priset är det viktigaste.
Bilagor:
#16 - 3 juni 2010 17:50
Don Kiwin skrev:
Vi kan hårddra det hela, om vi slutar handla hos den lokala akvariehandlaren har vi snart inga affärer kvar = inga fiskar = ingen hobby.

Förresten, funderar du på att köpa du din sand hos bauhaus, varför inte gräva upp den själv. Är väl det billigaste alternativet om priset är det viktigaste.

jag tror inte det finns någon på denna jord som inte bryr sig om vad det kostar och om man kan hitta det billigare någon annan stans förutom dom rika som har råd att skita i vad det kostar.
#17 - 3 juni 2010 18:07
Som sagt var så säljer de inte fiskar och akvarium på biltema så jag tror inte att akvarium butikerna går i konkurs för att man inte köper deras sand.
#18 - 3 juni 2010 18:36
Som sagt var så säljer de inte fiskar och akvarium på biltema så jag tror inte att akvarium butikerna går i konkurs för att man inte köper deras sand.

Det gör de kanske inte men deras marginaler minskar vilket gör att de på sikt tar in mindre fisk. De drabbas ju av merköpssyndromet.
#19 - 3 juni 2010 18:49
Don Kiwin skrev:
Det gör de kanske inte men deras marginaler minskar vilket gör att de på sikt tar in mindre fisk. De drabbas ju av merköpssyndromet.

Så enligt din logik så kan man inte köpa akvarium begagnat heller, för då minskar deras inkomst.
#20 - 3 juni 2010 20:14
Don Kiwin skrev:

säljs det dåligt med sand i butiken, borde det vara den dom skiter i att köpa in...eller menar du att dom tänker - vi säljer dåligt med akvariesand, då tar vi in mindre fisk? man köper väll fortfarande fisken i zoo-butikerna och inte på biltema eller annan affär... bara en tanke :)
#21 - 3 juni 2010 21:03
hult87 skrev:
säljs det dåligt med sand i butiken, borde det vara den dom skiter i att köpa in...eller menar du att dom tänker - vi säljer dåligt med akvariesand, då tar vi in mindre fisk? man köper väll fortfarande fisken i zoo-butikerna och inte på biltema eller annan affär... bara en tanke :)

Om du går till butiken och köper sand finns det väl en möjlighet att du samtidigt går en sväng förbi karen. Eventuellt köper du någon fisk eller något annat tillbehör. Köper du inget kanske ändå titten in i karen har väckt ett intresse som senare leder till ett köp.
Går du däremot till biltema tror jag inte att en sväng förbi bromsskivorna väcker ett intresse för framtida fiskinköp
#22 - 3 juni 2010 21:06
Så enligt din logik så kan man inte köpa akvarium begagnat heller, för då minskar deras inkomst.

?

Förklara gärna min logik för mig.
#23 - 3 juni 2010 21:35
Klart att det gynnar affärerna om man köper från dem, och med tanke på vilket pris man kan få sand för och vad de tar i butiken så är det nog bra avans. 1 ton på grustaget för 250 spänn eller 20 kilo för samma pris. Men då tillkommer packetering, frakt förvaring hantering osv.

Visst är det bra att gynna sin lokala affär som man tycker om på alla sätt man kan och vill. Men givetvis är det inget fel i att köpa biltemas sand eller annan sand för den delen heller. Eller för den skull ta en hink från stranden om man har en sån...
#24 - 5 juni 2010 09:57
Don Kiwin skrev:
Om du går till butiken och köper sand finns det väl en möjlighet att du samtidigt går en sväng förbi karen. Eventuellt köper du någon fisk eller något annat tillbehör. Köper du inget kanske ändå titten in i karen har väckt ett intresse som senare leder till ett köp.

Går du däremot till biltema tror jag inte att en sväng förbi bromsskivorna väcker ett intresse för framtida fiskinköp

när jag varit på jula och köpt sand har jag kollat innan jag åkte hur många zoo-affärer jag skulle kunna kika in i på vägen, så när jag köpte jula-sand gynnade det zoo-affärerna iaf :) men förstår hur du menar :)
#25 - 5 juni 2010 10:55
Tycker detta är idioti att försöka försvara varför man skall handla det billigaste och sen jämföra med bilar och annat skit,om man nu har i åtanken att dem flesta affärer lever knapert på denna försäljning så som fisk,tillbehör

Jag har handlat på nätet en gång då tanken slog mig sen, va fan sysslar jag med:confused:när jag har en akvarie affär 7km ifrån mig som behöver alla kunder för att kunna få en 5000kr som denna kan ta ut i lön.Jag vill för sjutton inte att affären ska lägga ner.
#26 - 5 juni 2010 11:49
Tycker detta är idioti att försöka försvara varför man skall handla det billigaste och sen jämföra med bilar och annat skit,om man nu har i åtanken att dem flesta affärer lever knapert på denna försäljning så som fisk,tillbehör

Jag har handlat på nätet en gång då tanken slog mig sen, va fan sysslar jag med:confused:när jag har en akvarie affär 7km ifrån mig som behöver alla kunder för att kunna få en 5000kr som denna kan ta ut i lön.Jag vill för sjutton inte att affären ska lägga ner.

Om du ny tycker att man ska handla allt på ditt vis så hoppas jag att du lever som du lär ang allt du handlar och då spelar det väll ingen roll om det handlar om bilar till sand. Så frågan är om tex din bil går sönder skiter du då i vad det kostar att laga den? även om du vet att du kan få det flera tusen billigare någon annan stans
#27 - 5 juni 2010 12:49
walak skrev:
Om du ny tycker att man ska handla allt på ditt vis så hoppas jag att du lever som du lär ang allt du handlar och då spelar det väll ingen roll om det handlar om bilar till sand. Så frågan är om tex din bil går sönder skiter du då i vad det kostar att laga den? även om du vet att du kan få det flera tusen billigare någon annan stans
Då jag inte har bilar som Hobby utan har det jag brinner för och det är Akvarier alla sort undervattensmiljöer så är jag beredd på att stödja detta till 100% för att behålla ett utbud i min lokala affär.Angående min bil så har jag detta endast som ett onödigt ont transport medel som jag försöker finna lösningar så billigt som möjligt så där måste jag hålla med dig om..;)
#28 - 5 juni 2010 14:52
Då jag inte har bilar som Hobby utan har det jag brinner för och det är Akvarier alla sort undervattensmiljöer så är jag beredd på att stödja detta till 100% för att behålla ett utbud i min lokala affär.Angående min bil så har jag detta endast som ett onödigt ont transport medel som jag försöker finna lösningar så billigt som möjligt så där måste jag hålla med dig om..;)

ok jag tycker att vi släpper detta nu och går vidare för jag ska bidra till att köpa troffar för ca 5000 så då blir nog butiken glad
#29 - 5 juni 2010 15:56
walak skrev:
ok jag tycker att vi släpper detta nu och går vidare för jag ska bidra till att köpa troffar för ca 5000 så då blir nog butiken glad
Tyckar jag att vi kan göra..men tycker du inte alls att jag har en poäng med detta?;):d
#30 - 5 juni 2010 16:00
Tyckar jag att vi kan göra..men tycker du inte alls att jag har en poäng med detta?;):d

Det är väll som andra skriver om man köper sanden någon annan stans så spelar det nog inte så stor roll för man köper fisken och allt annat man behöver till ett akvarium så affärerna överlever nog
#31 - 5 juni 2010 16:43
Skulle vara kul att veta vad djuraffärerna drar in mest på, Om jag uppfattat det rätt så är sand/grus en strunt summa av allt de säljer, skulle nog tro att foder och andra tillbehör säljer mer än sand/grus. Jag håller med att man ska gynna sina lokala butiker, och det gör jag.
#32 - 5 juni 2010 16:56
Skulle vara kul att veta vad djuraffärerna drar in mest på, Om jag uppfattat det rätt så är sand/grus en strunt summa av allt de säljer, skulle nog tro att foder och andra tillbehör säljer mer än sand/grus. Jag håller med att man ska gynna sina lokala butiker, och det gör jag.

Har inget alls med tråden att göra, håll er till ämnet
#33 - 5 juni 2010 17:05
Guy Palm skrev:
Har inget alls med tråden att göra, håll er till ämnet

Ursäkta mig, men du är ingen moderator för detta forum, så vad ger dig rätten att tillrättavisa mig? Som sagt var så håller du inte dig till trådens ämne heller.
#34 - 5 juni 2010 17:33
Håller med om att denna tråd uppenbarligen spårat ur sedan länge sedan.
Och håller fast vid min gamla påse av Biltemas blästersand...
#35 - 5 juni 2010 17:36
#36 - 5 juni 2010 18:01

Nej det hör inte till tråden men som lite kuriosa så tjänar affärerna minst på djurmaten, iallafall hund och kattmat görs i princip inget påslag på priset i butiken (den är så dyr i inköp) däremot det mesta andra gör de ofta ett påslag på 300% (om jag nu tänker rätt... tre gånger inköpspriset).

Men till sandfrågan har jag själv köpt både i akvarieaffär och biltema helt beroende på vad för typ av grejs jag vill ha i karet. (Har dessutom ingen bra trevlig djuraffär i närheten).
#37 - 10 juni 2010 08:02
Detta var ju ett intressant ämne. Jag är nästan ny i akvarievärlden och har försökt läsa på så mycke som möjligt innan jag gjorde nått så det inte skulle bli fel. Har precis startat ett nytt 180l kar, och har inhandlat allt till det på min lokala akvariebutik, utom en del av sanden. Läste i en gammal tråd här att det funkade att använda biltemas blästersand. Men nu verkar det ju inte helt 100 längre då jag fick reda på att dom bytt till en ny typ av sand. Har någon här använt sig av den nya sanden utan problem? Mvh
#38 - 10 juni 2010 09:32
Detta var ju ett intressant ämne. Jag är nästan ny i akvarievärlden och har försökt läsa på så mycke som möjligt innan jag gjorde nått så det inte skulle bli fel. Har precis startat ett nytt 180l kar, och har inhandlat allt till det på min lokala akvariebutik, utom en del av sanden. Läste i en gammal tråd här att det funkade att använda biltemas blästersand. Men nu verkar det ju inte helt 100 längre då jag fick reda på att dom bytt till en ny typ av sand. Har någon här använt sig av den nya sanden utan problem? Mvh

Sanden är av typ "Blästersand Olivin" har kikat i produktbladet: http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/17543%20Bl%C3%A4stersand%20Olivin%202007-11-14%20SV.pdf
Olivin är tydligen "Magnesiumjärnsilikat" och en väldigt vanlig bergart. Kan inte hitta något som tyder på att det skulle vara "giftigt" eller dyligt?
#39 - 10 juni 2010 13:04
Sanden är av typ "Blästersand Olivin" har kikat i produktbladet: http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/17543%20Bl%C3%A4stersand%20Olivin%202007-11-14%20SV.pdf

Olivin är tydligen "Magnesiumjärnsilikat" och en väldigt vanlig bergart. Kan inte hitta något som tyder på att det skulle vara "giftigt" eller dyligt?

vad är det för fel på denna sand? står akvarier m.m. på den. Jag använder den och den funkar fint.

http://www.biltema.se/Verktyg/Tryckluft/Ovrigt/Sand/
#40 - 10 juni 2010 13:24
vad är det för fel på denna sand? står akvarier m.m. på den. Jag använder den och den funkar fint.

http://www.biltema.se/Verktyg/Tryckluft/Ovrigt/Sand/

Det låter bra :) , blev lite orolig när jag läste runt lite, för det fanns väl lite olika sorter, o vissa skulle tydligen innehålla ämnen som påstås inte vara bra för akvarium. Hittade inget om akvarium på just olivin-sorten, dock står det på den "vanliga" sanden.
Men tack för svaret iaf.
#41 - 10 juni 2010 13:44
Det låter bra :) , blev lite orolig när jag läste runt lite, för det fanns väl lite olika sorter, o vissa skulle tydligen innehålla ämnen som påstås inte vara bra för akvarium. Hittade inget om akvarium på just olivin-sorten, dock står det på den "vanliga" sanden.

Men tack för svaret iaf.

Oj tror jag fatta fel när jag läste ditt svar, du kanske mena att jag borde köpt den "vanliga" sanden. Men problemet e att jag redan använt den andra sorten. Har precis startat akvariet o har inga fiskar i ännu.
#42 - 10 juni 2010 15:03
Jag sökte också runt när jag skulle köpa sand på biltema och ingen har vågat använda olivinsanden, så jag köpte den vanliga.

Olivinsand:
Kemisk analys:
MgO 47&#8211;50 %
SiO2 40&#8211;42 %
FeO+Fe2O3 7&#8211;8 %
Al2O3 0,4&#8211;0,5 %
CaO 0,2 %
Glödningsförlust 0,5&#8211;1,2 %
Fri kvarts < 0,1 %
Inandning: Inandning av höga halter damm kan orsaka övergående irritation i näsa och hals."

Kemi lära.
MgO= Magnesium oxid
SiO2= Silicon dioxid
FeO= Järn oxid
Fe2O3= Järn oxid som framställes genom glödgning av järnvitriolen. Ett rött pulver som man använder till färg (faluröd färg bl.a.), polermedel för glas, stål m.m. Tänk rost.
Al2O3= Aluminium oxid som framställes ungefär som Fe203, du får vitt pulver. Tänk korrosion.
CaO= Kalk

Jag skulle inte våga använda den, men som sagt var så kan jag ha fel och den är helt ofarlig.

Hoppas att allt löser sig,
Lycka till
#43 - 10 juni 2010 16:36
Jag sökte också runt när jag skulle köpa sand på biltema och ingen har vågat använda olivinsanden, så jag köpte den vanliga.

Olivinsand:

Kemisk analys:

MgO 47–50 %

SiO2 40–42 %

FeO+Fe2O3 7–8 %

Al2O3 0,4–0,5 %

CaO 0,2 %

Glödningsförlust 0,5–1,2 %

Fri kvarts < 0,1 %

Kemi lära.

MgO= Magnesium oxid

SiO2= Silicon dioxid

FeO= Järn oxid

CaO= Kalk

Jag skulle inte våga använda den, men som sagt var så kan jag ha fel och den är helt ofarlig.

Hoppas att allt löser sig,

Lycka till

Hehe ja jag fick syn på det inlägget precis när jag fått ordning på allt,. men jaja nu har jag iaf köpt ny sand, tömt karet och plockat ur all gammal sand. Tur att inte flickvännen va hemma. för där kom en del svordomar o annat ett tag :) ,. men nu ska ja fylla på me ny sand o starta om igen. Tack för lyckönskningen!
#44 - 11 juni 2010 17:38
flygrc skrev:

Jättesnygg sand :)
Ska nog bege mig dit nu i helgen för lite inköp
Bra tipps :)

Annons