blästersand farligt eller ej

#1 - 24 mars 2007 10:40
hej jag undrar om der är farligt att använda blästersand. :confused:
#2 - 24 mars 2007 11:40
Läst om flera här på forumet som använder Biltemas Blästersand, så det borde ju fungera, själv har jag inte provat, men är lite sugen:p
#3 - 24 mars 2007 11:42
det är ofarligt om du köper den utan silikat. den använder jag i 2 olika kar. funkar hur bra som helst. en del har användt det i flera år. det är enligt vad jag läst hört och själv erfarat helt ofarligt.

som sagt, blästersand utan silikat.
#4 - 24 mars 2007 11:50
kollade nätet, På biltema har dom blästersand såg jag
25 kg för 50 kronor, känns ju som ett lagom pris:)
Kan nog inte hitta "akvariegrus" under 2 kronor kilot någan annan stanns.
Bara det inte står biltema på varje gruskorn;)
artikel nummer
17-5427
#5 - 24 mars 2007 11:52
Enda gången jag kan komma på då blästersand är farlig inom akvariehobbyn är nog om man blästrar med den :-P
#6 - 24 mars 2007 12:41
Amaro skrev:
det är ofarligt om du köper den utan silikat. den använder jag i 2 olika kar. funkar hur bra som helst. en del har användt det i flera år. det är enligt vad jag läst hört och själv erfarat helt ofarligt.

från wikipedia
Sand, jordart, finkornigt (0,2-2 mm) stenartat material, vanligen mestadels bestående av kiseldioxid och silikater. Sand förekommer naturligt på ställen där väder och vind haft lång tid på sig att nöta ner urberget. Sådana platser är exempelvis stränder och öknar.

Varför är den med silikat farlig???:confused:
#7 - 24 mars 2007 12:43
Tege skrev:
Varför är den med silikat farlig???:confused:

Kanske är vass?
#8 - 24 mars 2007 12:46
Amaro skrev:

Förlåt att jag hakar på här, men när blästersand är på tapeten igen så kan jag inte låta bli att undra - Hur vet man om det är silikat i blästersanden? Inser ju att om man köper den så borde det framgå på förpackningen - men om man får blästersand som enligt uppgift "kommer från Biltema" - kan man på något sätt ta reda på om det är fel sort? Syns det helt enkelt?
#9 - 24 mars 2007 14:07
Första som besöker Biltema får i uppdrag att undersöka blästersandspåsen, samt raportera här :p :D
#10 - 24 mars 2007 14:39
Biltemas blästersand som finns i de "pappersbruna" påsarna är ofarlig, jag har själv haft den i mina akvarier i över 5 år.
Det blästersilikat som finns i de vita påsarna har jag inte provat själv, men jag har köpt svart rådasand som jag har i mitt 720, det är ren aluminiumsilikat i rådasanden. Biltemas blästersilikat är lite finkornigare än den sand jag köpte men troligen precis lika ofarlig.
#11 - 24 mars 2007 15:46
Här har du en tråd om ämnet.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=100981
#12 - 24 mars 2007 17:20
Man kan få samma pris om man köper vanlig fågelsand men den är inte svart men ändå.

Annons