Biltema har fått in en ny blästersand. Är den säker att ha som akvariesand?
http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=153583
(Gå in på biltema, sök på blästring)
Vore snyggt att ha i räk-karet...
:D
Elin.G skrev:Biltema har fått in en ny blästersand. Är den säker att ha som akvariesand?
http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=153583
(Gå in på biltema, sök på blästring)
Vore snyggt att ha i räk-karet...
:D
Narii skrev:Mitt kar blev dimmigt ;)
ciklidvännen skrev:Skölj sanden!!!!!
Jag har Julas sand och jag sköljde inte den men det tror jag att jag skulle gjort för efter ett tag blev karet dimmigt och jag har tömt och startat om efter konstens alla regler med beredningsmedel osv men eftersom jag inte kunde låta vattnet rinna över som det ju gör om man sköljer i en hink så blev jag inte av med den lite feta hinna som lagt sig på ytan fast jag fyllde och tömde flera gånger och slamsög sanden ordentligt. NU ÄR DET DIMMIGT IGEN!!!!!!! efter 5dagar bara och det var kristallklart dagen efter jag startat om det.:mad: Visserligen har jag ett ytterfilter som är lite för dåligt men ändå. Har använt biltemas sand förut och inte haft dessa problem men det är klart jag kan ju inte vara helt säker på att det är sandens fel men fiskarna mår bra och jag kan inte komma på vad det annars kan vara.:confused::confused::confused:
Ouscazz skrev:Det är nog inte sanden det är fel på, sand ger mig veterligen ingen fet hinna. Om dimman kommer efter ett par dagar låter det allt lite märkligt eftersom eventuellt damm från sanden lägger sig med tiden, alltså tvärtom. Ett rejält filter hade kanske varit på plats?
karinfredholm skrev:Jag fick slänga min blästersand från Jula. Den var för finkornig (de hade bara en variant) ytterfiltret sög in sanden & filterbehållaren var halvfull med denna sand efter ett tag & ur utblåset kom det...blästersand. Detsamma gällde när jag skulle använda min slamhävert...fullt med sand i spannen. Nu är skiten slängd & utbytt mot vanlig lite grövre rådasand = klart vatten & mindre problem.
pirayaa skrev:kånstigt dem flästa har ej nå problem med den
Gaffel skrev:Man brukar säga att kärt barn har många namn men i just det här fallet är silikat ett samlingsnamn på rätt mycket, om man bara tittar på mineral så finns det en mängd olika sammansättningar varav vissa är direkt olämpliga att slicka på ..
Wikiförklaring länk 1#
Wikiförklaring länk 2#
pirayaa skrev:kånstigt dem flästa har ej nå problem med den
karinfredholm skrev:Precis ;-)
Blev själv tipsad om blästersand från Biltema. Men de hade slutat sälja den
så jag köpte den på Jula istället. Men den var finkornigare än den "regelräta" blästersanden alla så ömt pratar om. Det blev inte bra.
Nu börjar vi tafsa på den organisk kemin och där är jag tyvärr ute på allt för djupt vatten men som exempel på att olösliga saker kan vara farligt räcker det att nämna asbets som är en silikat..khedlund skrev:Jag förstår fortfarande inte. Alla silikater är väl olösliga i vatten?
Nu börjar vi tafsa på kemi och där är jag tyvärr ute på allt för djupt vatten men som exempel på att olösliga saker kan vara farliga räcker det kanske att nämna asbest som även den är en silikat..khedlund skrev:Jag förstår fortfarande inte. Alla silikater är väl olösliga i vatten?
Nu börjar vi tafsa på kemi och där är jag tyvärr ute på allt för djupt vatten men som exempel på att olösliga saker kan vara farliga räcker det kanske att nämna asbest som även den är en silikat..khedlund skrev:Jag förstår fortfarande inte. Alla silikater är väl olösliga i vatten?