Blästersand i vilken storlek?

#1 - 26 oktober 2006 23:36
Hej!

Nu ska jag ha sand i mitt discus kar i vardagsrummet tänkte jag.
Jag har enbart kört Backtonature bakgrund men tänkte nu lägga i biltemas blästersand.
Vad jag har förstått så finns den in olika grovlekar.
Vilken ska jag sattsa på?

I karet går Discus och corydoras samt ancistrus.

Mvh Alexander
#2 - 27 oktober 2006 08:20
Då jag själv startade upp ett akvarium nyligen så sökte jag igenom alla forum kring detta.
Det som de flesta rekommenderar är den lite grövre storleken (0,2-1 mm).

Jag valde den och är helt klart nöjd.
#3 - 27 oktober 2006 08:26
Tack för svaret.

Jag har haft bläster förut men mindes inte säkert grovleken på den. :-)
#4 - 27 oktober 2006 20:22
Jag har den större storleken och har inte haft några problem med den alls. :)
#5 - 29 oktober 2006 09:16
0,8- 1,2 mm är en av de vanligaste storleken på rådasanden iaf ;)
#6 - 29 oktober 2006 21:40
Om du har Corydoras i akvariet så se till att inte grövre sand är vass, för då skadas skäggtömmarna och de dör till slut. Varför inte lite finkornig engelsk sjösten? 2-5 mm grovlek borde funka bra, eller innehåller den för mycket kalk för discus?
Grövre engelsk sjösten("sand" i storlek 5-12mm) innehåller ju mindre flintabitar(inbäddade i kalk) också, men det tror jag att den finare sanden är befriad ifrån, mina fjärilsciklider verkar inte bry sig i alla fall....
#7 - 31 oktober 2006 16:06
0.1-0.7mm fungerar utmärkt den med, nakdelen är att med grävande fiskar och hög pumpkapacitet flyttar den sig våldsamt fort... Tyvärr är den inte lika snygg när den ligger i filtret, som på botten i akvariet, fast, det kanske är en fråga om tycke och smak.

I dagsläget hade jag antagligen valt den grövre sanden, men jag är absoluut inte missnöjd med den jag har.
B!

Annons