Blästersand Jula

#1 - 11 februari 2009 07:27
Jag hittade en blästersand på Jula med konstorlek 0,2-0,7 mm, 25 kg för 49 kr.
Är det någon som har testat denna? Så man vet om den funkar i akvariet?

[COLOR=#810081]http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp[/COLOR]

Man får ev söka på "Blästring"

Jag hade ju tänkt mig Blästersanden från Biltema men dom hade inte några hemma igår i Malmö och sen hittade jag den inte på deras hemsida. Är det någon som vet om dom skall ha den kvar eller inte?
#2 - 11 februari 2009 10:09
Jag använder den där sanden i mitt 540. Kan bli lite kompakt. Var noga med att slamsuga vid vattenbyten, och ha malaysiska sandsnäckor. Växter har jag aldrig haft problem med i den sanden.
#3 - 11 februari 2009 10:17
Jag skall inte ha några växter, Tanganyika blir det. Skall man verkligen slamsuga sanden? Det vill jag helst slippa.
#4 - 11 februari 2009 15:21
Köpte just den sanden till mitt nya malawi kar 450L.är det någon som har en bild på hur det ser ut i ett klart akvarium färg och så
Guest
#5 - 11 februari 2009 16:49
Använder oxo den sanden.
#6 - 11 februari 2009 17:10
Använder också den sanden, inga problem.
#7 - 11 februari 2009 18:07
Enda problemet med den sanden är när du skall transportera hem den. Många gånger "läcker" påserna. Se upp med det om du inte vill ha fin sand i bilen sedan.
#8 - 11 februari 2009 19:59
Jag var på väg att köpa denna sand en gång, men då sa personalen att den innehöll en hel del salt och var väldigt vass, så de rekommenderade den inte.
#9 - 11 februari 2009 21:20
Den jag köpt på Jula är mycket bra. Som fin rådasand. Hur bra som helst.
#10 - 11 februari 2009 22:05
kan ingen lägga upp en bild .plz:)
#11 - 11 februari 2009 22:22
Charlottis skrev:
Jag var på väg att köpa denna sand en gång, men då sa personalen att den innehöll en hel del salt och var väldigt vass, så de rekommenderade den inte.

Köper jag inte. Salt? Det är ju bara sand. Vass är den inte heller, hade mina botior i den en längre tid och de bökade på som tokar utan att ta någon som helst skada.

Här är en bild på sanden i mitt lite smutsiga och ofärdiga 540L:
#12 - 11 februari 2009 22:23
Johanski skrev:
Köper jag inte. Salt? Det är ju bara sand. Vass är den inte heller, hade mina botior i den en längre tid och de bökade på som tokar utan att ta någon som helst skada.

Sanden ser fin ut blir nog den!!
#13 - 11 februari 2009 23:28
Johanski skrev:

Jag vet bara vad han sa, och de frågade honom speciellt för han kunde allt om den sanden, och han sa att den innehöll salt. Och den innehåller kvarts, det står det på förpackningen. + att han sa att den var väldigt vass. Men om botiorna inte tar någon skada verkar det ju gå bra att ha den.
#14 - 12 februari 2009 08:52
Vad gäller Biltemas sand, så har den utgått. Tydligen var den inte nyttig att blästra med. Små partiklar som var farliga för luftvägarna fick jag höra.
#15 - 12 februari 2009 08:54
Dahla skrev:
Vad gäller Biltemas sand, så har den utgått. Tydligen var den inte nyttig att blästra med. Små partiklar som var farliga för luftvägarna fick jag höra.

Aj katten det var ju inte bra, jag tyckte den var så bra till akvarie, men det förklarar ju att jag inte hittade den i butiken, jag retar mig att jag inte köpte den för någon månad sen när jag såg att dom hade hemma
Guest
#16 - 12 februari 2009 13:35
Charlottis skrev:
Jag vet bara vad han sa, och de frågade honom speciellt för han kunde allt om den sanden, och han sa att den innehöll salt. Och den innehåller kvarts, det står det på förpackningen. + att han sa att den var väldigt vass. Men om botiorna inte tar någon skada verkar det ju gå bra att ha den.

Kvarts innehåller ju typ all sand.. Salt vet ja inte heller varför han sa? Står bara "varning innehåller kvarts!"
#17 - 12 februari 2009 14:47
Angående saltet - mår inte fiskar bra av lite salt? Har hört att det stärker immunförsvaret eller nått..?
#18 - 16 februari 2009 20:10
Har ni tvättat jula sanden innan ni la i den? eller går det bra att ösa i på studs?
#19 - 16 februari 2009 20:15
Jag tvättade inte min. Har även fyllt på ca 70KG sand med fiskar i. Funkade bra :)
#20 - 16 februari 2009 20:18
superduper! tack för svaret, nu åker sanden i :)
#21 - 17 februari 2009 18:04
Behövs inte tvättas bara att slå i :) Slamsuga bör man inte göra heller finns inget som kan krypa ner i sanden. Blir det smuts ligger det uppepå. Därimot kan man ju dra runt lite med sanden är ny för att släppa ut luftfickor.

Använt bläster i 7 år i säkerligen 30 talet akvarier utan problem , du kan även blanda den med grövre råda för att få lite grövre korn i den med.
#22 - 17 februari 2009 20:36
Behövs inte tvättas bara att slå i :) Slamsuga bör man inte göra heller finns inget som kan krypa ner i sanden. Blir det smuts ligger det uppepå. Därimot kan man ju dra runt lite med sanden är ny för att släppa ut luftfickor.

Använt bläster i 7 år i säkerligen 30 talet akvarier utan problem , du kan även blanda den med grövre råda för att få lite grövre korn i den med.

Jag menar suga bort det som ligger på sanden. Inte suga nere i sanden :)
#23 - 17 februari 2009 22:40
Fan också.... Var på Biltema i förrgår och då var den slut, men de sa att det skulle komma ny om 2-3 veckor... Mysko att han sa det om den nu har utgått...

Dum som jag var kollade jag inte upp andra ställen... Utan åkte till zooaffären och köpte dyr engelsk (ful) sjösten.. Inte alls lika snygg som sand ju... Önskar att jag åkt till Jula... :(
#24 - 21 februari 2009 16:42
finns även fin sand på Swedol, köpte där och den fungerar bra
#25 - 22 februari 2009 10:59
Elin.G - Sanden har utgått från Biltema. Det dom får hem mer av är väl det svarta aluminiumsilikatet.
#26 - 22 februari 2009 11:31
Tänkte hejda dig men nu e väl din sand i förmodar jag.
Jag hade samma problem som du - ingen sand på biltema men jula hade 25 kg påsar för 55:-!
Jättebra tyckte jag...
Men biltemas sand var något grövre än julas. Julas sand går inte att städa med slamhävert för den åker med in i spannen. Ytterfiltret sög dessutom upp all kringvirvlande sand som fiskarna bökat upp vid matdax. Hamnade 1 kg sand längst ner i ytterfiltrets behållare samt att sanden täppte till filtermaterialet. Resultat: pumpen sprutade ut rent vatten + sand så vattnet såg konstant grumligt ut!!!
Fiskarnas bajs hamnade överst & de såg sunkigt ut.
Nu har jag tömt ur skiten & ersatt den med rådasand. Dyrare men herrejesus vilken
lättnad! Nu blir rengöringen en dans!
#27 - 22 februari 2009 11:45
Tänkte hejda dig men nu e väl din sand i förmodar jag.

Jag hade samma problem som du - ingen sand på biltema men jula hade 25 kg påsar för 55:-!

Jättebra tyckte jag...

Men biltemas sand var något grövre än julas. Julas sand går inte att städa med slamhävert för den åker med in i spannen. Ytterfiltret sög dessutom upp all kringvirvlande sand som fiskarna bökat upp vid matdax. Hamnade 1 kg sand längst ner i ytterfiltrets behållare samt att sanden täppte till filtermaterialet. Resultat: pumpen sprutade ut rent vatten + sand så vattnet såg konstant grumligt ut!!!

Fiskarnas bajs hamnade överst & de såg sunkigt ut.

Nu har jag tömt ur skiten & ersatt den med rådasand. Dyrare men herrejesus vilken

lättnad! Nu blir rengöringen en dans!

Det var riktigt bra info!
Bra att ha i bakhuvudet. Tack

Annons