Blästersand men ej Biltemas...

#1 - 3 maj 2006 17:05
Funderar på det här med sand till malawiciklider. En favorit här verkar ju vara biltemas blästersand. Jag vill ha en ljus, rätt finkornig sand... men Biltema finns ju som närmast en sådär 60 mil bort. Finns det någon annan???
#2 - 3 maj 2006 17:09
Strandsand? Eller sand från sandlådor? Men säg inte till nån att det är jag som har kommit med det här tipset ;)
#3 - 3 maj 2006 17:43
Sandlådesand som nämns ovan, nämner inga namn, har en tendens att innehålla stora mängder ammoniak då de ofta få aggera kattlåda till traktens samtliga katter

jag vet inte hur lätt det är att få bort det och det bör nog undvikas om det så kan.

har du inget grustag i närheten med stort utbud ?

nICKLAS.
#4 - 3 maj 2006 18:31
Jag använder blästersand som inte är från Biltema... Vad tusan vad det för märke... Sikfors Grus och Makadam? Kanske..? Det funkar utmärkt i mitt akvarium iallafall :)
#5 - 3 maj 2006 19:18
När jag var tonåring var det nog sandlådan som gällde på mer sätt än ett.
Man kan tvätta sanden faktiskt. :)
Men vad gäller strandsand så rekommenderade man då att den ibland inte tvättas eftersom det blir naturligare så.
#6 - 3 maj 2006 19:22
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Sand till ett malawikar... hm.... minst 120 liter... hm... Alltså minst 50 kg sand... Hur smyger man bort 50 kg från en sandstrand??? Jag tycker det var besvärligt att smyga bort till vårt 45-liters ;)[/COLOR][/FONT]
#7 - 3 maj 2006 19:59
Själv bor jag precis på Vätterstranden så det är inte något problem.
Håller med Erik om att det blir naturligt och vackert om man inte tvättar det för noga utan lämnar lite halvmultna löv, bitar av småpinnar etc.
#8 - 3 maj 2006 22:58
[quote=Tri-X 400]Sandlådesand som nämns ovan, nämner inga namn, har en tendens att innehålla stora mängder ammoniak då de ofta få aggera kattlåda till traktens samtliga katter[/quote]

skölj rent från grenar och annan skit ner med det i akvariet i med vatten lite cirkulation och nitrivec eller liknandne så omvandlas ammoniak/ammonium till nitrit och sen till nitrat.

tänk dock på att ta sand ur sandlåda är brottsligt då det klassas som stöld med allt vad det innebär.
#9 - 4 maj 2006 07:32
Sandlådesand är inte att tänka på men fasen, vi har ju en stuga med en hel sandstrand! Varför har jag inte tänkt på det förut? Hur jag sen ska få hjälp av pappsen att packa sand (många kilo) och köra det med båt (bära genom skogen är nog inte att tänka på) till hamnen och slänga in i bilen, är en annan historia... Fast han har alltid varit väldigt snäll och hjälpsam. Jag vet bara inte om den sanden är lite mörkare än vad jag tänkt mig. Får fundera på det, är den lite för mörk så är den iallafall gratis...
Men det ska alltså räcka med att skölja igenom den???
#10 - 4 maj 2006 09:33
[quote=Inka]Men det ska alltså räcka med att skölja igenom den???[/quote]
vill du va på den säkra sidan kan du koka sanden alternativt lägga det på ugnsplåtar och in i ugnen en timme på 150grader.
#11 - 4 maj 2006 14:34
[quote=Raven]vill du va på den säkra sidan kan du koka sanden alternativt lägga det på ugnsplåtar och in i ugnen en timme på 150grader.[/quote]

när de fått en fin gyllenbrun färg tar du ut o provsmakar. salta efter behov.
#12 - 4 maj 2006 17:41
Låter smaskens, ska testa!
#13 - 4 maj 2006 17:44
[quote=Raven]vill du va på den säkra sidan kan du koka sanden alternativt lägga det på ugnsplåtar och in i ugnen en timme på 150grader.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ehh... nu kanske jag är lite glömsen... sa du inte i en annan tråd att du la de på köksbordet??? :rolleyes: *fniss*

Här hitta jag tråden:[/COLOR][/FONT]
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=88285
#14 - 4 maj 2006 17:58
Jag funderar att byta till sand, jag kör med 2 sorts marmorkross nu men tror det skulle bli snyggare med sand. Nu till saken, har hört att det skulle bli dåligt med syre i sanden om man jämför med gruset, hur påverkar det fiskarna och hur är det att städa t.ex. biltemas blästersand ? Gruset är ju väldigt enkelt att dammsuga, hur ser den ljusa sanden ut efter ett tag ?
#15 - 4 maj 2006 18:50
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ehh... nu kanske jag är lite glömsen... sa du inte i en annan tråd att du la de på köksbordet??? :rolleyes: *fniss*[/COLOR][/FONT][/quote]

e skillnad, ja la sanden på köksbordet för den skulle torka.
de med ugnen eller koka är för att ta död på parasiter och liknande som kan finnas i strandsand.

hört att det skulle bli dåligt med syre i sanden om man jämför med gruset, hur påverkar det fiskarna och hur är det att städa t.ex.

är sanden riktigt kompakt kan svavelväte bildas som är giftigt.
men fiskar som böckar runt eller snäckor som gräver förhindrar sånt och händer mer elle rmindre enbart med dom allra finaste sortera.
men man ska också tänka på att grovt grus är mer förlåtande mot dålig biologisk filtrering än vad fin sand är.

biltemas blästersand ? Gruset är ju väldigt enkelt att dammsuga,

går att slamsuga om man är försiktig.
#16 - 4 maj 2006 18:57

är sanden riktigt kompakt kan svavelväte bildas som är giftigt.

men man ska också tänka på att grovt grus är mer förlåtande mot dålig biologisk filtrering än vad fin sand är.

Hur kompakt då ? går biltemas sand bra ? Har Biltema olika grovlekar på sanden ? Vad menar du med mer förlåtande mot dålig filtrering ?
#17 - 4 maj 2006 19:18
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Biltema har två olika storlekar på sin sand. Jag har den "största" i två kar hemma. Jag har blivit varnad av duktiga akvarister att det kan bildas sumpgas och därmed bidra till cyano bla. Än så länge har jag inte märkt att fiskarna mår dåligt. Kanske beroende på alla mina bökiga pansarmalar och mina kuhliålar?? Jag hade den mindre sorten i ett kar och det karet kom aldrig igång som det skulle. Jag slängde ut den sanden... Har försökt smyga bort den men den ligger runt knuten och vägrar rinna bort trots höstregn, vintersnö och vårmejjan... :rolleyes: Upplever inte att det är besvärligt att slamsuga botten alls, till och med smidigare än i de andra karen.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Raven: Tror du inte det kan bli lite meckigt att rosta 50 kg sand i ugnen? Hur kommer kanelbullarna smaka sen?[/COLOR][/FONT]
#18 - 4 maj 2006 19:32
Att "baka" strandsanden är väl att motarbeta själva idén om att ta till vara den naturliga sanden eller hur?
Skölja försiktigt tycker jag borde räcka väl.
Lite äventyrlig borde man väl få vara.
Allt behöver inte steriliseras heller...
#19 - 4 maj 2006 23:39
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Biltema har två olika storlekar på sin sand. Jag har den "största" i två kar hemma. Jag har blivit varnad av duktiga akvarister att det kan bildas sumpgas och därmed bidra till cyano bla. Än så länge har jag inte märkt att fiskarna mår dåligt. Kanske beroende på alla mina bökiga pansarmalar och mina kuhliålar?? Jag hade den mindre sorten i ett kar och det karet kom aldrig igång som det skulle. Jag slängde ut den sanden...[/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Vad är det för grovlekar vi pratar om?
#20 - 4 maj 2006 23:46
[quote=batski]Vad är det för grovlekar vi pratar om?[/quote]

bara gå in på www.biltema.se och söka på blästersand så får du fram dom 2 storlekar dom har.

tror den ena går 0.1-07 och den andra 0.3-1.0 men kan minnas fel.
#21 - 5 maj 2006 00:03
Tack! Bra att det är nån som är vaken ;)
#22 - 5 maj 2006 00:09
nja vaken kan ja inte hålla med om, är över 36 timmar sen ja sov sist.
om man inte räknar halvtimmen jag sov i duschen :rolleyes:
#23 - 5 maj 2006 06:28
När vi ändå pratar om Biltemas blästersand....
Jag har svart sand i ett av min kar. Köpt som akvariesand från PWSS.
men på biltema har de en svart variant av blästersand som visserligen kallas något annat...minns inte exakt vad nu. Men den ser ut precis som den svarta sand jag har och priset är verkligen ett helt annat. Någon som vet om den går att anväda ?
#24 - 5 maj 2006 09:20
[QUOTE=Raven]nja vaken kan ja inte hålla med om, är över 36 timmar sen ja sov sist.
om man inte räknar halvtimmen jag sov i duschen :rolleyes:[/QUOTE]

Är inte det bekvämare att sova i sängen? ;)
#25 - 5 maj 2006 11:37

Vad menar du ? :confused:
#26 - 5 maj 2006 11:40
vad jag menar är att har man grus kommer det bl.a ner syre som hjälper till att ta hand om skiten.
medans har man sand speciellt blästersand försvinner denf unktionen och allt mer eller mindre lägger sej uppepå och då får filtret mer att ta hand om.

botten kan göra mycket mer än du tror, finns en grussort som tydligen ska va så bra så man inte ens behöver ett biologisk filter vid hyfsad belastning.
#27 - 5 maj 2006 11:56
[quote=Eurydike] men på biltema har de en svart variant av blästersand som visserligen kallas något annat...[/quote]

aluminiumsilikat kallas den och råder delade meningar.
läst att den kan va giftig men även läst om folk som kört med den utan problem men att det vid framrutan ser fult ut med missfärgningar.

[quote=batski]Är inte det bekvämare att sova i sängen? ;)[/quote]
inte om man sitter ner på golvet, men en halvtimme i duschen är inte mycke rekordet ligger på 3 timmar :D
#28 - 5 maj 2006 12:03
[QUOTE=Raven]inte om man sitter ner på golvet, men en halvtimme i duschen är inte mycke rekordet ligger på 3 timmar :D[/QUOTE]

Jeez man :D
#29 - 5 maj 2006 12:07
vet du inte att en timme i badkaret är detsamma som 4 timmar i sängen efter vad jag läste nångång för 3år sen :rolleyes:
#30 - 5 maj 2006 12:24
[QUOTE=Raven]vet du inte att en timme i badkaret är detsamma som 4 timmar i sängen efter vad jag läste nångång för 3år sen :rolleyes:[/QUOTE]

Hehehe! Nej det visste jag inte :D
#31 - 5 maj 2006 12:30
sen går det sova överallt bara man vill det riktigt noga ;)
suttit upprätt på stol och sovit några gånger också, bl.a en gång när ja va på kurs och nån politiker stog å prata å prata å prata å prata å prata å prata så somna och sov säkerligen en alvtimme och den enda som märkte de va snubben som satt precis till vänster om mej, han va den ende som såg mina ögon bakom riktigt mörka solglasögon hahaha

börjar bli lite av en konstform for min dle ;)
#32 - 5 maj 2006 13:23
[quote=Raven]vad jag menar är att har man grus kommer det bl.a ner syre som hjälper till att ta hand om skiten.
medans har man sand speciellt blästersand försvinner denf unktionen och allt mer eller mindre lägger sej uppepå och då får filtret mer att ta hand om.
botten kan göra mycket mer än du tror, finns en grussort som tydligen ska va så bra så man inte ens behöver ett biologisk filter vid hyfsad belastning.[/quote]

Ok, du menar alltså att grus är bättre än sand ? Jag vet inte vad du menar med bra filter, jag har ett nytt juwel 240l me sånt där internt filter eller vad man nu kan kalla det, med 1000(nästan) :D olika filter i. bra eller dåligt ? den sprutar 1000L/h. Förresten undrar fortfarande hur sanden ser ut efter ett tag...Raven?
#33 - 5 maj 2006 13:33
[QUOTE=Lefty]Ok, du menar alltså att grus är bättre än sand ? Jag vet inte vad du menar med bra filter, jag har ett nytt juwel 240l me sånt där internt filter eller vad man nu kan kalla det, med 1000(nästan) :D olika filter i. bra eller dåligt ? den sprutar 1000L/h. Förresten undrar fortfarande hur sanden ser ut efter ett tag...[/QUOTE]

Det beror på. Ganska många fiskar vill gärna ha fin sand.

[QUOTE=Raven]sen går det sova överallt bara man vill det riktigt noga
suttit upprätt på stol och sovit några gånger också, bl.a en gång när ja va på kurs och nån politiker stog å prata å prata å prata å prata å prata å prata så somna och sov säkerligen en alvtimme och den enda som märkte de va snubben som satt precis till vänster om mej, han va den ende som såg mina ögon bakom riktigt mörka solglasögon hahaha

börjar bli lite av en konstform for min dle ;)[/QUOTE]

Ska komma ihåg det nån gång när vi träffas på nån akvarieträff ;)
#34 - 5 maj 2006 16:05
[quote=Lefty]Ok, du menar alltså att grus är bättre än sand ? [/quote]
har man ett bra dimensionerat filter kan man köra med sand utan problem.
bör också tänka på att skit från fiskarna inte försvinner såsnabbt med sand som det gör med grus.
har ett litet 37liters där det är snart 1år sen gruset rengjordes och slamsögs men inte ett spår av synlig skit till exempel för det tas om hand av bakterier i botten och åker ner i botten.

Jag vet inte vad du menar med bra filter,

ett bra filter är ett filter som klarar av den belastning som finns i akvariet utan problem och har lite extra kapacitet för dom X faktorer som finns som ruttnande växter fiskar eller rötter.

jag har ett nytt juwel 240l me sånt där internt filter eller vad man nu kan kalla det, med 1000(nästan) :D olika filter i. bra eller dåligt ?

vet inte men filtervolymen är intressant.
sen berr det även på vilka fiskar du har om filtret är tillräckligt.
kör du ett stim kardinaltetror så krävs inte så mycket men kör du ett gäng slöjstjärtar eller kanske diskus ställs högre krav.

den sprutar 1000L/h.

ett filter är inte automatiskt bättre bara för att det går 1000L/H genom det jämfört med ett det går 500L/H
kan även tillägga att dom där 1000L/H är utan filtermaterial.
med kanske du får så lågt som 500L/H bara.

Förresten undrar fortfarande hur sanden ser ut efter ett tag...Raven?

som det mesta antar det en grönaktig ton efter ett tag.
du kan även söka härinne då det finns massor med bilder i diverse olika trådar med bilder på akvarier med sand.
#35 - 6 maj 2006 13:33
[quote=Raven]som det mesta antar det en grönaktig ton efter ett tag.
du kan även söka härinne då det finns massor med bilder i diverse olika trådar med bilder på akvarier med sand.[/quote]

Vart ? :confused:
#36 - 7 maj 2006 18:01
Åk till Jula, dom har också blästersand.
#37 - 8 maj 2006 08:08
[QUOTE=Raven]aluminiumsilikat kallas den och råder delade meningar.
läst att den kan va giftig men även läst om folk som kört med den utan problem men att det vid framrutan ser fult ut med missfärgningar.
[/QUOTE]

Den såg identisk ut med den jag har som väl är från Swerock. Skulle vara intressant att veta vad det är för skillnad eg förutom priset.
#38 - 15 september 2006 16:02
Vilken färg är det på Julas blästersand? Vi håller som bäst på att omplacera fiskar här för att tömma ett av våra 240-liters åt de tänkta malawicikliderna... Det börjar kännas väldigt aktuellt igen.
Raven! Du sover väl inte i duschen igen va?
#39 - 16 september 2006 17:51
Vad ända in i... Har åkt runt i halva Luleå och inte fått tag i sand! Hur sjutton får man tag i det då???

Annons