Blästersand....rengörning??

#1 - 9 mars 2008 22:49
Om man ska ha blästersand i akvariet hur sköljer man denna innan användning... har man sand överallt eller finns det vissa knep?
Funderar på att skaffa men vill kolla lite alternativ först... har rådasand i stora burken och den gillar jag inte....

Någon som har förslag och erfarenheter att dela med sig??

Kram jennie
#2 - 9 mars 2008 23:00
Man sköjer den som gör med grus, i en spann :D
Det är många som skriver att man inte behöver skölja den (men jag gjorde det)
#3 - 9 mars 2008 23:07
Hur är den att göra rent i akvariet då??
#4 - 9 mars 2008 23:17
jättelätt.
I stället för att trycka ner slammsugaren i sanden så håller du den en bit ovanför, all skit sugs in jättelätt.
Det man måste tänka på när man har blästersand är att när du har lagt i sanden och typ hälften av vattnet så måste du röra runt i sanden för att få bort eventuella luftfickor.
Bilagor:
#5 - 10 mars 2008 07:49
Bara att skyffla i direkt från säcken. Rengöring är myvket enkel. Håll slamsugen en bit ovanför botten som nämnts tidigare. Har du slamsugen i sanden far det en massa sand med. Skiten faller inte in mellan sanden utan blir liggande ovanpå.
#6 - 10 mars 2008 08:01
Jag köpte blästersand på Jula. Sköljde i omgångar i 10liters hink. Hälften sand hälften vatten, ner med handen och röra om, häll ut vatten i med nytt. så höll jag på ca 2 timmar med 50 kilo sand. Det blev i alla fall dimmigt/dammigt i akvariet efter att vattnet kom i. Fick byta vatten i akvariet och rengöra filtren 2 ggr och först då blev det klart igen.
#7 - 10 mars 2008 08:04
Använde Biltemas "grova" blästersand och vattnet blev inte ett dugg grumligt.
#8 - 10 mars 2008 08:40
Jag misstänker att det är med sanden som med det mesta på Biltema. Stora variationer i kvalitet på en och samma produkt. Läser man denna tråd:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=52369&highlight=biltema+grumligt&page=2
ser man att vissa har slängt sanden från Biltema direkt i akvariet utan att det har blivit grumligt, medan andra har fått problem i flera veckor trots vattenbyten.
#9 - 10 mars 2008 09:54
Sanden faller till botten i hinken om man skulle råka suga upp en massa sand. Bara att skölja av och försiktigt hälla av vattnet. Sanden är bara att hälla tillbaka sen.

Så gjorde jag då jag sög cyano från botten och fick med en hel del sand.

Annons