Blått sken i akveriet

#1 - 9 januari 2008 20:31
Ligger till så att jag har en heltäckande ramp till ett 720liters. dvs att lysrören är 150cm långa. Vill ha ett blått ljus i akvariet för att få ett skönare ljus, men lysrören jag hittat som är blåa är inte längre än 120cm. Någon som har något billigt och bra tips på en lösning?

Vill inte sätta in massa dioder eller liknande som lyser blått. Vill bara ha en billig lösning i nuläget.
#2 - 9 januari 2008 20:40
Tror inte växterna gillar bara blått ljus,många som har blått ljus har det som månsken på kvällen.

Thomas
#3 - 9 januari 2008 21:15
Philips aquarelle ger ifrån sig ett skönt blått ljus som ger firrarna en skön färg. Dessutom är det blåa ljuset det ljus som växterna tar upp bäst. Dvs dom växer bäst med blått ljus.
#4 - 9 januari 2008 21:16
om du nu vill ha blått så fins ju Sylvania Coralstar ... blått som F*n kanske för blått om maninte har saltvatten
#5 - 9 januari 2008 21:16
#6 - 9 januari 2008 21:29
Powerglo ger väldigt vitt ljus enligt mig
Grolux ger ett sunkigt ljus

Bästa all around är väll Sylvania Aquastar o Philips Aquarell
#7 - 9 januari 2008 22:16
Om man har en heltäckt ramp som tänder båda lysrören samtidigt och bara vill ha blått månljus på kvällen/natten... Lite mystiskt, skuggande sken som alltså måste tändas separat...
Hur gör man lättast då?? ;)
#8 - 9 januari 2008 22:55
Det var väl inte månljus du ville ha på kvällen? Utan ett blåaktigt ljus på dagen?
Men blått ljus menar du väl att du vill ha ett blåaktigt ljus som är bra för både fiskar och växter, och inte är knallbått?
Är det månljus du vill ha finns de spotlights att köpa. rekomenderar inte att ha det hela dagen.
#9 - 10 januari 2008 00:36
Blått ljus på dagen - MarineGlo + något annat rör

Månljus - Dioder eller blå ljusslinga från Rusta. :)
#10 - 10 januari 2008 07:15
Jag har ett Marine Glo (som lyser blått) tillsammans med ett vanligt standardvitt (!) rör och jag tycker att det ser helt ok ut:D. Dock gjorde jag en miss när jag moterade i det blå röret i början, jag satte det i bakkant i karet och det var INTE snyggt men när jag flyttade fram det blev det mycket bättre. Växterna mår mycket bra och växer så det knakar:D.

Kolla lite före och efter-bilder här:

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=500&ppuser=45640
#11 - 10 januari 2008 07:29
Morgan71 skrev:
Jag har ett Marine Glo (som lyser blått) tillsammans med ett vanligt standardvitt (!) rör och jag tycker att det ser helt ok ut:D. Dock gjorde jag en miss när jag moterade i det blå röret i början, jag satte det i bakkant i karet och det var INTE snyggt men när jag flyttade fram det blev det mycket bättre. Växterna mår mycket bra och växer så det knakar:D.

Kolla lite före och efter-bilder här:

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=500&ppuser=45640

Vilken skillnad det var på att ha det i framkant!
Har aldrig tänkt på detta förut, att det kan bli så olika resultat när man flyttar runt på rören.
#12 - 10 januari 2008 07:37
Ramnissan skrev:
Vilken skillnad det var på att ha det i framkant!

Har aldrig tänkt på detta förut, att det kan bli så olika resultat när man flyttar runt på rören.

Ja det blev en väldig skillnad:D
#13 - 10 januari 2008 08:37
Det beror nog lite vad man har för ramp tror jag. Jag satte ett marineglo i framkant på mitt aluramp (icke heltäckande) och det reflekterar för mycket uppåt i täckglaset så det var inget snyggt.
#14 - 10 januari 2008 09:17
firefox75 skrev:

Sylvania Grolux ger imho ett varmt rött ljus. Jag har ett Grolux baktill i mitt ena akvarium och det funkar bra med gruset och rötterna. Rötter och grus ser mörkare och rödare ut. Växterna blir mer mörkgröna. Men fiskarnas färger kan förändras kraftigt. Mina mosaikguramis blir väldigt röda om buken medans den blå färgen i mosaikmönstret nästan försvinner helt.
Se http://saurama.aqua-web.org/pages/12_SylvaniaGroLux.htm

Framtill har jag ett Sylvania Aquastar. Det ger ett ganska "neutralt dagsljus" men lite åt det kalla blåa hållet jämfört med Phillips Aquarelle, som jag har i mitt andra akvarium.
Se http://saurama.aqua-web.org/pages/11_SylvaniaAquastar.htm
och http://saurama.aqua-web.org/pages/06_PhilipsAquarelle.htm
#15 - 10 januari 2008 11:50
t85207- men sådant där sken ger inte mina grolux rör från sig.
Mera kallvitt/blå.
Såg att selga faktiskt levererar två olika typer av grolux:
1:a kallblått,vitt
2:a grolux flora röd,vitt,grönt
#16 - 10 januari 2008 12:00
Katharina skrev:
Om man har en heltäckt ramp som tänder båda lysrören samtidigt och bara vill ha blått månljus på kvällen/natten... Lite mystiskt, skuggande sken som alltså måste tändas separat...

Finns ett slags smålampor i olika färger (även blå) som går att placera där man vill har dem. Visst brukar du va hos Janne W på Södermalms... Be att han visar broschyr på dom. De säljs av nån grossist, minns inte vilken.
#17 - 10 januari 2008 12:47
firefox75 skrev:
t85207- men sådant där sken ger inte mina grolux rör från sig.

Mera kallvitt/blå.

Såg att selga faktiskt levererar två olika typer av grolux:

1:a kallblått,vitt

2:a grolux flora röd,vitt,grönt

Så är det nog för jag har hört flera som har olika uppfattningar. Och det kanske finns fler tillverkare som kallar sina rör för Grolux.
#18 - 10 januari 2008 13:10
Katharina skrev:

tjena har byggt in i min ljusramp blåalysdioder som ska egentligen sitta i tak.grymt fint blev det dom finns på denna sidaMolectric Webshop | led | lysdioder | leds | mcd| powerchip | lambertian | luxeon.den jag köpte kostar 499 o då är det tio dioder allt finns me bara att ansluta ha det gött mvh mathias.
#19 - 11 januari 2008 16:12
Trådskaparen igen...

Tackar för alla svar. Märkte dock att jag var väldigt luddig i min fråga.

Vill ha ett blått ljus på dagen, tillsammans med Aquarelle lysrör.

Har fyra lysrör i rampen med separata switchar. Hade tänkt ha två eller tre Aquarelle + ett blått. Beroende på hur ljuset blir.

Köpte Power-Glo för ett bra tagsen i hopp om att det skulle vara blått ljus, men fick inte vara glad till mer än när jag tände det. GULT.

Här är mitt gamla 375liters med Marine-Glo. Men dessa finns tyvärr inte i 150cm.
http://zoonen.com/res/user/293255/galleri/874016/2006-07-20375lavasten(1)_orig_SE.jpg

Som alltid blir aldrig kort lika bra som verkligeheten.
#20 - 11 januari 2008 16:19
Aquarelle ger ifrån sig blått ljus.
Bilagor:
#21 - 11 januari 2008 18:15
BengtO skrev:
Finns ett slags smålampor i olika färger (även blå) som går att placera där man vill har dem. Visst brukar du va hos Janne W på Södermalms... Be att han visar broschyr på dom. De säljs av nån grossist, minns inte vilken.

Åh.. Tack för tipset.. Jag ska höra med Janne... Nu förtiden är ju akvarium så mycket mer en inredningsdetalj är förr, även om folk alltid har tyckt att det är fint och rogivande med akvarium så är karen så mycket mer levande miljöer med växter osv än förr..
Folk har lärt sig att belysning är viktig i hemmet och snart har vi akvarister lärt oss hur mycket belysningen kan göra...

Jag skulle tycka att det var en riktig mysfaktor att få det så där skuggblått på kvällen men det är ju jätteviktigt att det är vattensäkert.. Rusta känns lite osäkert...

t85207: hur har du kommit över alla lysrör??? ;)
#22 - 11 januari 2008 18:17
dioder funkar bra också och ett par dioder , kabel och krympslang kopplingar samt ett 12 volts agg max en hundring på elfa!
#23 - 12 januari 2008 01:43
Katharina skrev:
t85207: hur har du kommit över alla lysrör??? ;)

Lånat av [FONT=Arial]Samu Saurama ( http://saurama.aqua-web.org/valo1.htm )[/FONT]
#24 - 19 januari 2008 19:50
Jag köpte blå dioder på IKEA idag, eller ljuslister som dom kallar det.
Snabbmonterade det med lite dubbelhäftande tejp(följde med) i lysrampen på ca 10 min. Dom är ca 25 cm långa & säljs i 4pack, dock satte jag bara dit 2 st då jag tyckte att det räckte så.
Tyvärr har jag ingen bild på det :(
#25 - 19 januari 2008 22:22
Tobbe054 skrev:
Jag köpte blå dioder på IKEA idag, eller ljuslister som dom kallar det.

Snabbmonterade det med lite dubbelhäftande tejp(följde med) i lysrampen på ca 10 min. Dom är ca 25 cm långa & säljs i 4pack, dock satte jag bara dit 2 st då jag tyckte att det räckte så.

Tyvärr har jag ingen bild på det :(

Men hur fungerar dioder? Det är inte vanlig elektricitet eller hur? De leder ljuset eller nått sånt.. Alltså.. hur går det med säkerheten?? Åhh vad synd att du inte har någon bild på hur det ser ut monterat i rampen och när det är tänt på kvällen...
Ser det snyggt ut som kvällsbelysning??? ;) Jag får gå in på IKEA:s sida och kolla..
#26 - 19 januari 2008 23:04
Katharina skrev:
Men hur fungerar dioder? Det är inte vanlig elektricitet eller hur? De leder ljuset eller nått sånt.. Alltså.. hur går det med säkerheten?? Åhh vad synd att du inte har någon bild på hur det ser ut monterat i rampen och när det är tänt på kvällen...

Ser det snyggt ut som kvällsbelysning??? ;) Jag får gå in på IKEA:s sida och kolla..

Fråga mig inte hur såna funkar, det lyser iaf :D Dom är ju fastsatta i rampen så det är ju ingen fara för att det ska komma vatten på dom eftersom täckglaset är mellan ramp & vatten.
Jag har ju bilder på datorn, men eftersom jag inte är goldmember kan jag inte posta nåra här i tråden, sen så tog jag korten med mobilkamera oxå så kvalitén är usel :(
Men det ser snyggt ut..Tycker jag iaf :D På IKEAs sida fanns det bara vita tyvärr.
#27 - 19 januari 2008 23:06
Tobbe054 skrev:
Fråga mig inte hur såna funkar, det lyser iaf :D Dom är ju fastsatta i rampen så det är ju ingen fara för att det ska komma vatten på dom eftersom täckglaset är mellan ramp & vatten.

Jag har ju bilder på datorn, men eftersom jag inte är goldmember kan jag inte posta nåra här i tråden, sen så tog jag korten med mobilkamera oxå så kvalitén är usel :(

Men det ser snyggt ut..Tycker jag iaf :D På IKEAs sida fanns det bara vita tyvärr.

Jag ska kolla på IKEA:s ljuslister då.. Men jag har inga täckglas och en hel ramp så jag måste ha vattentät el, IP 64 alltså... :)
#28 - 19 januari 2008 23:12
Men oj.. De där har ju ingen IP klass alls!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De är ju gjorda för att ha i en garderob.. De kan du inte ha vid akvariet.. Det avger ju fukt... [:-10] Eller är jag ute och cyklar..

IP säkerhet är ju hur väl elen är inkapslad så att fukt, stänk osv inte kan komma i kontakt med elen och orsaka brand. Om man inte har någon säkerhet alls så kan det ju börja att brinna..[:-52]

För att stoppa det i en ramp trots täckglas så borde du väl iaf ha IP 44 som tål stänk och ånga!!! ;)
#29 - 19 januari 2008 23:14
Katharina skrev:
Jag ska kolla på IKEA:s ljuslister då.. Men jag har inga täckglas och en hel ramp så jag måste ha vattentät el, IP 64 alltså... :)

tvivlar ju på att det är vattentätt faktiskt, det är ju trots allt IKEA vi pratar om :)
Men har fixat en bild jag tror ska funka:)
[img=http://img253.imageshack.us/img253/5060/nattbelysning2cs6.th.jpg]
#30 - 19 januari 2008 23:26
Katharina skrev:
Men oj.. De där har ju ingen IP klass alls!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De är ju gjorda för att ha i en garderob.. De kan du inte ha vid akvariet.. Det avger ju fukt... [:-10] Eller är jag ute och cyklar..

IP säkerhet är ju hur väl elen är inkapslad så att fukt, stänk osv inte kan komma i kontakt med elen och orsaka brand. Om man inte har någon säkerhet alls så kan det ju börja att brinna..[:-52]

För att stoppa det i en ramp trots täckglas så borde du väl iaf ha IP 44 som tål stänk och ånga!!! ;)

Ska ta & kika på det där imorrn & fota lite till så du får se fastsättning & sånt..
Vet inte riktigt hur jag ska förklara min ramp & dess utformning, rören ligger lösa på täckglaset & sen är det en "huv" man lägger över & det är i den som listerna är fastsatta i.Jag kollade nu efter ev. fukt på lister & så men kunde inte se nån tendens till det.
*Håller tummarna*
#31 - 19 januari 2008 23:29
Ok.. Det är inte ett stängt utrymme alltså?! Ja.. känns det bra för dig så... ;) De såg fina ut men för mig går de inte eftersom jag har ett direkt blött utrymme under min ramp.. :)
#32 - 19 januari 2008 23:39
Katharina skrev:
Ok.. Det är inte ett stängt utrymme alltså?! Ja.. känns det bra för dig så... ;) De såg fina ut men för mig går de inte eftersom jag har ett direkt blött utrymme under min ramp.. :)

Nepp, det finns nog med springor & hål för att fukten ska smita därifrån.
Men jag läste nån väldigt utförlig guide här på forumet hur man pillade ihop en sån slinga själv.
Och jag har även sett att Flodströms har haft nåt dom kallade Månljus för ca 500 pengar.
#33 - 20 januari 2008 10:35
Tobbe054 skrev:

Men jag läste nån väldigt utförlig guide här på forumet hur man pillade ihop en sån slinga själv.

Och jag har även sett att Flodströms har haft nåt dom kallade Månljus för ca 500 pengar.

Men blått sken??? För det är det som är grejen för mig.. Jag vill inte bara ha ett mattare sken utan att det är blått, jag gillar de där skuggorna som blir.. :)
#34 - 20 januari 2008 14:11
Tobbe054 skrev:
Nepp, det finns nog med springor & hål för att fukten ska smita därifrån.

Kanske den här?
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=113737

:)
#35 - 20 januari 2008 21:54
Whistler84 skrev:

Precis den!
Är fruktansvärt avis på det där bygget, hade jag inte skolkat från merparten av tekninklektionerna på högstadiet hade jag vågat mig på nåt liknande.:)
#36 - 20 januari 2008 23:57
Tobbe054 skrev:
Precis den!

Är fruktansvärt avis på det där bygget, hade jag inte skolkat från merparten av tekninklektionerna på högstadiet hade jag vågat mig på nåt liknande.:)

Jag hade inte ens teknik, jag har lärt mig av nätguider till andra byggen. :)

Men jag tackar för komplimangen.
#37 - 21 januari 2008 00:41
Håller precis på att avsluta bygget jag hållit på med den senaste veckan, en akvariemöbel som jag passade på att montera in en form av "moonlight" i, använde mig utav 10st blåa och 10st vita lysdioder med spridningsvinkel 30grader respektive 40 grader. För att få precis det ljus man vill åt genom en kombination utav vita och blåa LED så införskaffades även 2xLED Dimmer http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=87588&path=
Blev oerhört bra om jag får säga det själv.
#38 - 21 januari 2008 18:12
När får man se en bild på det färdiga resultatet då? :)

Annons