Blek färilsciklid

#1 - 30 januari 2007 21:35
Hej
Jag är ju ganska ny inom akvariehobbyn men har skaffat 2 kar :) går jättebra har diskus och skalarer i stora karet och sen ett litet kar med 6st fjärilar, några dolkstickstetror och lite annat...
Fjärilarna hade jag i 450liters karet först, det lilla är på 180liter...
de trivdes jättebra och moppsade runt där... men när diskusarna kom så flyttade jag dem till 180l karet och det gick jättebra men efter några veckor så tappade först en sedan en hona till färgen och såg jättedåliga ut... drog sig undan, var bleka och hade "kammen" nerfälld... efter någon dag dog dessa två. Ingen nitrit...
köpte 2 nya honor någon vecka sedan och nu ser en av de nya honorna blek och "trött" ut men de andra är jättepigga och glada, ett par lekte tidigare idag, ingen nitrit nu heller....
är lite orolig, någon som har något tips?

Fakta:
180l
temp: 26*
Ganska nystartat, eheim 2213 + litet innerfilter
mycket växter
tog över allt i drift och fick aldrig någon mätbar nitrit (gammalt grus, filtermaterial osv)
bara gamla växter/stenar osv
6st fjärilsciklider
3st kakaduor
30(?) körsbärsräkor (max sett 2st samtidigt... oftast ingen)
2st siamesiska algätare
2st malar
8st dolkstickstetror
#2 - 30 januari 2007 22:03
Hej!
När mina dvärgguramis blev bleka och dog påstod de i zooaffären att
de lidit av saltbrist. Kanske kan vara det?
#3 - 31 januari 2007 06:03
låter orealistiskt, de andra mår ju dessutom bra...
#4 - 31 januari 2007 08:09
Jag har fem fjärilar i 170 l. Till att börja med hade jag tre hanar och en hona. Honan och en hane bildade ett par. De har sedan jagat runt de andra två hanar nästan hela tiden. Dessa hanar var mycket bleka. Bara vid matningen vågade de visa sina vackra färger. Sen skaffade jag en hona till som bildade ett par med en av de bleka hanarna. Han är idag mycket vackert tecknad hela tiden. Varje par har tagit revir i varsin enda av karet. Det uppkommer bråk ibland, vid revirgränsen, i mitten av karet. Den sista ensamma hanen är fortfarande blek och jagad. Jag vågar inte skaffa fler honor då jag tror att det blir för trångt att ha tre par i 170 l.

Så det rådet jag skulle ge dig är att prova flytta de bleka honor till ett annat kar och se om de kommer att må bättre.
#5 - 31 januari 2007 20:44
tackar för tipset! har dock ingen möjlighet att göra det :(

Annons