Blek & slö Axolotl?!

#1 - 23 mars 2007 11:54
Okej.. igår mådde min fina axolotl bara bra. Han bor själv i ett 100L med fin sand på bottnen (och lite engelsk sjösten). Men idag har hans röda gälar bleknat så de nästan är vita och han är alldeles slö.

Sen så lade jag märke till att ibland när han simmar så verkar han "tappa balansen" och börjar guppa eller "gunga" från sida till sida.

Han ser väldigt sjuk ut men jag vet inte vad jag gjort för fel? Har slängt i lite mat och hällt i lite nytt kallt vatten åt honom.

Tacksam om någon svarar och ger mig lite råd!
#2 - 23 mars 2007 13:19
Det bästa är att lägga in en sjuk Axolotl i kylen i en burk med vatten ej under 5 grader. Läs mer på forumet på www.caudata.org där har dem en tråd för sjuka Axolotler gå in där och sök. Hoppas han blir frisk.
Mvh cecilia
#3 - 23 mars 2007 13:34
Tack för att du svarade Cecilia!
Han har piggnat till ordentligt nu. Simmar omkring mycket å snappar luft från ytan. Men han är fortfarande väldigt blek (eller, han ser ju blek ut eftersom de röda gälarna tappat färgen). Bör jag ändå lägga in honom i kylen? Och hur länge ska han isåfall ligga i kylen?

Eller bör jag kanske bara göra ett vattenbyte med riktigt kallt vatten?
#4 - 23 mars 2007 13:46
Jag hade nog bytt vattnet till att börja med. Såg att du har engelsk sjösten kan va det som har täppt till honom. Byt till fin sand eller stora stenar som han inte kan svälja så fort du kan. De tre viktigaste sakerna till Axolotl kallt vatten sand eller stora stenar och inte för kraftig pump i karet. Skriv o berätta hur det går:)

Mvh Cecilia
#5 - 23 mars 2007 14:21
Jag har faktiskt sett ibland när han bajsar att det kommer ut småsten, så de verkar inte fastna? Men ska följa ditt råd! Skriver mer när jag bytt vatten och tagit bort sjöstenen.

Tänkte att jag kunde lägga honom en stund i kylskåpet medan jag gör iordning akvariet. Hur länge bör han vara därinne? Vill inte stoppa in honom utan att veta hur länge han bör vara där.

Mvh Debs
#6 - 23 mars 2007 15:17
Nu har jag läst på lite. Ta en burk med så mycket vatten att det täcker honom men utan att han flyter.
Sätt på ett lock
Vira en kökshanduk om burken o in i kylen
Är det under 8 grader behöver du inte mata honom men måste va över 5 grader annars kan han dö.
Fyll en annan burk med vatten o sätt i kylen det är vatten till nästa dag som ska vara lika kallt flytta över honom till nytt vatten varje dag.
Ha honom i kylen några dagar.
När han ska tillbaka i karet ställ ut burken och låt vattnet återfå rumstemperatur innan du lägger tillbaka honom.

Mvh Cecilia
#7 - 24 mars 2007 15:40
Urs. Han verkade piggare igår kväll men var död imorse.
Bytte vatten och masserade precis ovanför kloaken som jag läste i ett av forumen att man kan göra, men det hjälpte visst inte.
Tack för all din hjälp Cecilia.

Har ju en till liten krabat, som bodde i ett mindre akvarium. Vill axolotler ha en kamrat eller lever de gärna ensamma? För jag tror att djuraffären fortfarande säljer i samma storlek som den jag har kvar.
#8 - 24 mars 2007 16:15
Så trist att den inte klarade sig. De lever gärna ensamma. Jag har två för barnen ville ha vars en.

Mvh Cecilia

Annons