Blek tigerbarb

#1 - 19 juli 2008 16:27
Nu har mitt akvarium varit igån med fiskar i 10 dagar och jag har ingen nitrit, en av mina tigerbarber har blivit dålig. Den står stilla med nosen mot botten och har blivit blek och verkar kämpa med att hålla sig still. Alla andra fiskar är lika livliga som alltid. Vad kan ha hänt?
#2 - 19 juli 2008 16:49
Det kan ju egentligen vara vad som helst. Från att fisken varit svag från början och inte klarade flytt och inkoppning (trots att den kämpat på i 10 dgr fast du inte märkt det - de vill ju inte visa sig svaga för de andra - då blir de ofta utfrysta), till att den blivit skadad på något sätt vid flytt eller av de andra. Till att det kan vara någon sjukdom som du fått med från affären - men då borde nog andra fiskar visa symptom på att må dåligt oxå snart. Jag tror att det kan ha varit en svag fisk från början som inte klarade flytt. Flytt är en stor grej för en fisk som är jättestressig. Men du får hålla koll på akvariet och de andra fiskarna. Kolla om du ser några prickar eller något annat skumt. Själv har jag en tigerbarb med en konstig vårta just nu. Kollar av de andra fiskarna hela tiden för att se om de får något liknande, men inte än så länge.
#3 - 19 juli 2008 16:53
Jag flyttade över den till mitt lilla kar som varit inkört i 4-5 månader och den har redan färgat ut mycket bättre. Simmar inte med nosen neråt mer. Så det blir nog ett vattenbyte i stora karet. Det är lite varmt där så ska göra ett 30% VB med kallvatten och sedan flytta i henne / honom igen. Det är en större fisk så det kan även vara så att den är gammal helt enkelt.
#4 - 20 juli 2008 15:27
Ingen som kan veta vad det är? Tycker en annan tigerbarb visar tendens till att vara slö, och flyter gärna upp lite så den hamnar med huvudet nedåt.

Testade än en gång nitrit, ligger på 0. Vad kan det vara? Gjorde veckliga vattenbytet igår, men blev inte bättre av det.

KH är iofs väldigt lågt, 2 när jag testade just efter VB, och 3 innan.

EDIT: Fisken verkar har bleknat i färgerna nu, när jag kom fram till karet kom den fram från under en blomma som den bara hänger under. Den spänner ut fenorna och har nosen mot botten.

MVH Johan
#5 - 20 juli 2008 16:13
Lyckades ta en bild av stackaren. Ibland simmar han/hon på vanligt och ibland sådär, skakar lite i fenorna och spänner ut sig.
#6 - 20 juli 2008 22:27
Jag skådar en rot........ och då är alltid mitt råd om man får problem att ta upp allt i rotväg. Vissa rötter ger väldigt konstiga effekter och man kan aldrig på en mangroverot se vilka som det blir problem med. Min första åtgärd skulle bli att ta upp roten (rötterna?), byta 50 % av vattnet och sedan fortsätta uppstarten. Vad mäter du nitriten med? Mata väldigt sparsamt och använd någon startkultur (du har ju ett annat akvarie igång - ta och krama ur filtret som du har där i ditt nystartade varje eller varannan dag i 10-14 dagar). Du bör även försöka höja KH till ca 3-4 för med 2 så är det svårt att få igång en nitrifikation.

MVH Lasse
#7 - 20 juli 2008 22:55
Om det är en rot som ger ifrån sig något, borde inte fiskarna hålla sig borta från den? Mina rötter står ju för hela dekorationen, känns tråkigt att behöva ta bort dem. Jag har tre stycken som står i karet just nu, vattnet är brunfärgat ja men det skulle tydligen inte vara någon fara, men är det där problemet troligast kommer ifrån så åker dem ur direkt såklart.

Mäter nitrit med Sera droptest.

Jag har kramat ut filtret ett par gånger, gör det igen nu på en gång. Har inte jgort det så många gånger för jag var lite osäker ^^

På lördag är nästa vattenbyte, ska jag sätta i bikarbonat direkt efter, och isf hur mycket för att höja mitt KH till 4-5, och PH kanske runt 7? Kommer jag behöva tillsätta det varje vecka vid vattenbyte då, eller håller sig det stabilt efter att jag fått den nivå jag vill, låt säga 5KH och 7 PH. Kommer även ha fått min PMDD nutri si då, är det okej att köra i den och EasyCarbo samtidigt som jag lägger i bikarbonaten?

Tack för ditt svar Lasse, det är guld värt.

MVH Johan
#8 - 22 juli 2008 20:28
Med KH på 3-4 så får du ett pH på ca 7,5. Detta pH fungerar till 99% av våra fiskar. Hur mycket du behöver - jag har räknat ut det en gång - om du söker på bikarbonat + mängd så kanske du hittar det men säkrast är att prova sig fram med några teskedar och så mäta dagen efter, Om du behöver tillsätta efter vattenbyten beror på hur stor belastning du har - även här går det bra att pröva.

Mitt råd är fortfarande - ta ur rötterna tills karet är igång ordentligt och jag skulle vänta ett tag med PMDD och EasyCarbo tills situationen är under kontroll. Om rötterna släpper så kommer fisken inte att undvika dem eftersom de inte vet vart skiten kommer ifrån utan den finns i vattnet. När du har igång akvariet och det är stabilt så prövar du igen med rötter. Jag skulle vänta någon månad från nu. Om dina problem fortsätter efter du tagit ut rötterna så hade jag fel och du kan lägga tillbaks dem. Jag skulle ta bort dem nu direkt och göra ett vattenmbyte redan nu. Lägg inte in bikarbonat innan vattenbytet bara.

MVH Lasse
#9 - 22 juli 2008 23:40
Tack för svar. Fiskarna var mycket piggare idag efter att jag matat igår, barben är inte längre blek och simmar med de andra. Håller sig fortfarande lite på sidanom. Dock visar ingen annan fisk symtom, så jag känner mig rätt trygg.

Testade KH idag och det ligger på 3, så jag struntar i att trixa med det då jag känner mig nöjd även där.

Visar fler fiskar att de mår dåligt så åker rötterna ut i någon vecka, blir det inte bättre så vet jag inte vad jag ska göra. Lite frustrerande att inte veta, men tackar mycket för hjälpen Lasse!

MVH Johan
#10 - 24 juli 2008 20:53
Såg doseringen i en annan tråd där Kramfors rekommenderade ca 3 gram bikarbonat till 100 liter vatten för att höja KH 1 grad. Det var den doseringen jag for efter men hade tyvärr glömt bort den och orkade inte räkna igen.

MVH Lasse
#11 - 25 juli 2008 06:46
mår dom bättre nu?
Bilagor:
#12 - 27 juli 2008 17:31
Alla fiskar mår bra, förutom den som jag nämnde var sämst.

Den är mycket mer framme med stimmet nu, och emellanåt så är den inte lika blek. Dock så har den sina timmar vissa dagar då den bleknar och simmar lodrätt i några sekunder. Ingen annan fisk visar tendens till samma betéende. Blir den sämre så kommer jag ta bort den, men jag ger den lite mer tid då den inte verkar lida fullt lika mycket som första dagarna jag skrev tråden.

Annons