Bleka Skalare - hjälp

#1 - 18 november 2004 21:31
Hej!

Har precis kört igång nya 400liters och skaffat 6st små skalare. De har varit i akvariet i 8-9 timmar. De är alldelles bleka, nästan rosaaktiga (eg är de "original"). Är nåt fel eller kan det vara så i början? I övrigt äter de och verkar ok.

Tacksam för svar!

Johan
#2 - 18 november 2004 21:49
Ingen aning?
#3 - 19 november 2004 07:40
Du skriver precis kört igång ett akvarium...
Menar du att du fyllt på med vatten och sen i med rackarna eller?
Burken skall stå några dygn med pump och växter i..gärna att man häller i bakterieflora först eller tar vatten från annan igång körd burk osv.. temperatur? vattenvärden? Berätta mer igående vad du gjort innan du lagt i dom i det nystartade burken. Sen är dom alltid silveraktiga när dom är rädda, dom tappar färgen helt enkelt för en stund..
mvh
Åhsa
#4 - 19 november 2004 07:43
Gick in på din zooon och såg att du inte är någon nybörjare i allafall, trodde det först [:-91]
Tror som jag skrev dom har tappat färgen för dom är rädda, den kommer tillbaka.

mvh
Åhsa
#5 - 19 november 2004 09:38
Det verkar hänga ihop med ljuset. När det är släckt så ser de ut som de ska men när ljuset går på så bleknar de. Kan det vara för starkt/fel ljus för skalare?
Jag har Aquarelle 36W + 1 original rör till Juwel + reflektorer så visst är det starkt ljus men kan det verkligen "ta bort" de svarta linjerna på dem?

Bör jag minska ljusstyrkan tro?

Tacksam för svar!

Johan
#6 - 19 november 2004 09:41
Hej

Mina betedde sig precis likadant.Det tog säkert 1 vecka innan ränderna kom tillbaka.Om du håller dig borta från akvariet någon/några timmar och sen smyger dig fram alt står på lite avstånd så brukar man se ränderna.Dom tappar färgen när dom blir rädda antingen för dig eller sina kompisar
Fredrik
#7 - 19 november 2004 09:45
Ok!

Så det kan alltså inte ha något med ljussättningen att göra?
De kommer "vänja" sig vid det och se "normala" ut om ett tag alltså?
(bara jag försöker hålla mig borta ett tag ;) )

Det jag tyckte var underligt var att de ser helt normala ut när ljuset är släckt men att de totalt bleknar så fort ljuset går på..
Kanske är de "ljusrädda"..
#8 - 19 november 2004 09:58
Jag har en randig skalar som ofta växlar i färg. Kan ta gårdagen som exempel: Tre helt okända människor (för fiskarna) ställer sig nära intill akvariet och pekar och tittar på fiskarna, efter någon minut ser den stackars skalaren nästan ut som sin kompis guldskalaren. Färgen kom tillbaka när alla gick in i köket.

Mina brukar också blekna just när lampan tänds, kan ju va för att det blir ett så snabbt uppvaknande jämfört med i naturen där solen inte funkar som en lysknapp och allt plötsligt blir bländande ljust.

Dess säkrare de känner sig desto mörkare blir de helt enkelt, det är nog olika från skalare till skalare.
#9 - 19 november 2004 10:06
Ok, men då försöker jag ha lite tålamod (hmm..) då helt enkelt och vänta och se om ränderna kommer tillbaks så småningom.
Man nojar ju upp sig lite, vill ju inte blända sönder de stackars fiskarna..
Men ingen av er verkar ju tro att jag har för starkt ljus..

Tack för svaren!

#10 - 19 november 2004 11:04
Anledningen varför jag inte hade någon kommentar om ljusstyrkan var för att jag har relativt svag belysning och dessutom ännu svagare utåt kanterna. (jag vet alltså inte hur de reagerar på "för starkt ljus")
#11 - 20 november 2004 09:10
Nån annan som har nån kommentar om ljussättningen till skalare?
#12 - 14 mars 2012 15:39
Jag lyfter denna tråd igen då mina, eller en del av dem, scalare är bleka. Två av mina 5 är riktigt svarta i sina ränder emedan resten är blekare. Jag har haft dem i 3 veckor ungefär. Jag har 4 54w t5 lysrör i mitt Rio 300 och en hel del växter, kan detta vara för ljust för dem eller kan det vara något annat som är fel?
#13 - 14 mars 2012 15:49
dreas skrev:
Jag lyfter denna tråd igen då mina, eller en del av dem, scalare är bleka. Två av mina 5 är riktigt svarta i sina ränder emedan resten är blekare. Jag har haft dem i 3 veckor ungefär. Jag har 4 54w t5 lysrör i mitt Rio 300 och en hel del växter, kan detta vara för ljust för dem eller kan det vara något annat som är fel?

njau, min (begränsade ?) erfarenhet säger mig att bleka fiskar mår antingen dåligt av
en sjukdom eller av psykisk ohälsa.

det senare är rätt vanligt under den första tiden, min förra besättning tog nog 2-3 månader på
sig innan de hade en jämn och fin teckning efter inkoppningen.

det kan hjälpa med att dra ner på ljuset en del under invänjningstiden, men om de trivs i slutändan
så spelar mängden ljus ingen roll, möjligtvis kan en kritvit botten få dom lite mer stressade.

låt dom vara, äter dom så borde det enbart vara en fråga om tid innan de har vant sig.

revirhävdande fiskar tar länge tid på sig än icke revirhävdade, ex dratta ner ett gäng med
levandefödare, så tar det mellan 1 minut och någon timme innan de stimmar runt som om
de alltid hade varit hemma.

.
#14 - 14 mars 2012 17:34
Jo, dem äter glupskt allt som drittar ner i karet i from av mat så det lutar väl åt att de skall vänja sig vid karet!

Annons