bleka tetror

#1 - 15 maj 2004 00:00
Hej,

jag har ett relativt nystartat akvarium med 4 pansarmalar och 10 kardinaltetror. Jag har haft förhöjda nitritvärden varför jag bytt vatten i portioner två dar för att sänka värdena. Fiskarna har blivit uppiggade av detta, men ikväll blev mina tetror jättebleka och tappade alla röd färg när jag bytte 30%. De tappade orken och la sig på botten och såg allmänt döende ut. Fem minuter senare simmar de runt igen med en röd färg som återvänder och blir starkare hela tiden. Vad hände egentligen? Vilken slags chock var det? Jag har bytt större vattenmängder tidigare innan och tempraturen var exakt likadan som i akvariet. Jag hade t.o.m. ett nyinförskaffat vattenberedningsmedel. Malarna piggnade däremot till av bytet. Vad orsakade tetrornas dåliga tillstånd? Kan det ha varit t.ex. en pH-skiftning? Förhoppningsvis lever alla fiskar imorgon och det känns som att jag hade värdens flyt som balanserade på tråden ikväll utan att falla av den.
#2 - 15 maj 2004 07:55
Mina kardinaltetror gör samma sak.
Jag tror att de blir lite stressade av vattenbytet med allt plaskande och konstiga rör som kommer det i akvariet. Det gör nog att de tappar sin färg, kanske en försvarsmekanism.
De är lika bleka på natten för att inte synas.

Eller så är det en pH förändring, men sånt vågar jag inte ge mig in på.
#3 - 15 maj 2004 09:06
kan vara att dom blir för stresade tex vid vattenbyte för mycket folk som springer vid akvariumet.
#4 - 15 maj 2004 09:17
Hej Henrik33,

Ska man säga att det är skönt att dina kardinaltetror gör samma sak. Kanske inte, men det visar i alla fall på att det är en mekanism som fler har erfarenhet av. Så här på morgonen är de precis som vanligt, vilket är skönt. Det tar ju ett tag innan man hinner ikapp med praktiken trots att man läst teorin. Det lustiga är att tetrorna aldrig reagerat på detta sett tidigare, de är otroligt coola och inte känsliga som jag tyckte att de verkat på alla artbeskrivningar. Den skillnad jag gjorde vid detta vattenbyte var att ljuset slocknat för dagen. Det var kanske den lugna natten som blev ett inferno för dem? Så det kanske är det man ska undvika.

Annons