Efter flitigt läsande och sökande här på forumet inför lysrörsköp till mina 6 odlingsakvarium, så ställer jag nu ändå frågan i efterhand: blev det fel val trots allt?
Jag har (förutom sällskapsakvarium) 6 st 90 L akvarium. De har varit belysta med mycket gamla lysrör som nu ett o ett började slockna varför jag efter koll på forumet bestämde mig för att köpa nya lysrör till alla dessa 6. Tidigare hade jag Osram L 18W/827 och Luma standard.le 18W VV-S, endast ett lysrör per akvarium. Växter är framförallt javamossa, javaormbunke, anubias och cryptocoryne arter. Jag bryr mig inte så mycket om hur akvariumen ser ut vad gäller ljuset från ett lysrör (kontra att blanda) eftersom de står i källaren och fiskarna inte verkar bry sig så mycket om lysrörets "färg". Däremot ville jag få ett bra lysrör till växterna. Jag siktade på Aquarelle eller aquastar vilket inte fanns i närheten varför det blev Grolux till slut (lyckades dessutom pruta ned priset ca 30kr per lysrör). Jag läste någonstans att defdac hade jämfört de olika lysrören och nämnt att Grolux inte var så tokigt för växterna och låg snäppet efter aquarelle jämfört med sunglo och annat som låg mindre bra till. Men nu efter att ha bytat alla lysrör så blev jag tveksam. Visserligen lyser de, men jag upplever dem svagare än mina gamla lysrör. Mina "golden apple snails" fick dock en trevligt lysande gulröd färg i de nya lysrören.
Nu till min fundering, blev det fel trots mina eftersökningar? Skulle jag valt något annat lysrör?
/fundersam Sabina