Bli akvarist igen :)

#1 - 11 februari 2014 22:32
2002-2006 var jag och min man hängivna akvarister, gick från mitt barndoms 63-liters till 222l till 375l och samlade dessutom på oss några småakvarier samt skaffade akvarium till svärmor :) Sen flyttade vi ut på landet till ett gammalt hus med ojämna golv och tvivelaktigt vatten och vågade inte ställa upp några kar här innan det var renoverat, ville ju inte heller behöva flytta runt på en stor balja vatten medan vi renoverade. 375:an inkvarterades hos svärföräldrarna, på ett par år tänkte vi då :) Det tog åtta år innan det nu är så pass klart att vi har plats och räta golv, så nu ska karet hem igen :-D

akvariet är alltså ett 375l med svart aluminiumram och har stått fyllt under hela den här tiden, nu är det ganska igenvuxet och skitigt, två fiskar finns i det, tror jag, och en massa javaormbunkar och anubias.

Sydamerika ska det bli är det tänkt, när det begav sig hade vi nyckelhålsciklid, dorsiger, fjärilar, kakaduciklider, scalarer, lite olika tetror, ancistrus och en gibbiceps. Inte samtidigt, utan i lite olika konstellationer :) Jag har spanat in några olika dvärgciklider. Hur många par/grupper kan man ha i ett 375l tro? De behöver väl ha lite olika områden. Flera av samma sort eller ett par, tre olika arter? Och vad mer i karet?

Vi får se var det här slutar, förhoppningsvis inte med sex akvarier. Fast det kan vara så att jag har beställt ett nanoakvarium där jag tänkte ha galaxy danio och några räkor. Det kan också vara så att jag typ har lovat sexåriga dottern en burk med en kampfisk...

några praktiska funderingar, vilka försäkringsbolag har vettiga villkor? Och vad ska man tro om vårt vatten, som nu kommer från en djupborrad egen brunn? Vore ju för tråkigt om vattnet skulle sätta P för planerna. Måste ta med lite vatten till akvarieaffär och kolla hur det står till med det.
#2 - 12 februari 2014 08:28
Välkommen in i akvarievärlden igen... :D
Det låter som att karen kan föröka sig rätt snabbt igen. Och plats finns det vad jag förstår.

Vattnet bör vara helt ok med djupborrad brunn.

Försäkringsbolag... Läs denna artikeln
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=247
#3 - 12 februari 2014 08:41
MonkanS skrev:
Välkommen in i akvarievärlden igen... :D

Det låter som att karen kan föröka sig rätt snabbt igen. Och plats finns det vad jag förstår.

Vattnet bör vara helt ok med djupborrad brunn.

Försäkringsbolag... Läs denna artikeln

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=247

Tack för välkomnandet :-D
Jag har läst trådar om vattenskador och försäkringsbolag hela morgonen, jag ska ta tag i att ringa försäkringsbolagen INNAN vi tar hem karet, vi har nämligen en gårdsförsäkring i ett bolag och hemförsäkring för lösöre och allrisk i ett annat, bäst att kolla upp detta ordentligt innan.
#4 - 12 februari 2014 08:47
Förståndig tanke då ev vattenskador kan bli väldigt dyrbara..
#5 - 15 februari 2014 14:59
Jaha, på måndag ska nanokuben anlända med UPS och jag är ledig hela dagen,s å det ska nog gå bra för dem att leverera. Jag köpte ett paket med massa tillbehör: http://fish.aquaristic.net/Dennerle-NanoCube-Complete-PLUS-20-l.html?force_sid=b3c07968322a25b87106c60c0735c820

Är troligt att det skulle gå att köra igång detta direkt och stoppa i lite räkor redan samma dag? Maken ska nämligen till stan så han skulle kunna få handla, annars dröjer det nog innan jag kommer iväg. Växter har vi gott om i akvariet som står hos svärisarna, så det löser ju sig :) Jag har aldrig kört med vattenberedningsmedel eller bakteriekultur, så jag har dålig koll på det. Det andra akvariet har ju gått länge, men inte skötts med vattenbyten, så jag har ingen aning om hur vattnet är där, annars kunde man ju tagit därifrån.
#6 - 15 februari 2014 15:34
Ta en del av vattnet och även lite filtergojs så ska det nog gå bra, men lite beroende på räksort.
Det bästa är annars att köra in karet med lite fisk, och sedan flytta dessa när det är dags för räkor:).
#7 - 15 februari 2014 16:22
Är det bättre att köra in med fisk alltså? Jag hade ju tänkt att ha några galaxy rasbora/danios plus några räkor i den burken så småningom, det kanske är för mycket?Galaxyn känns ju kanske lite väl exklusiv att ha som inkörningsfisk?
#8 - 15 februari 2014 16:30
Ja, då är det lättare med någon tetra eller annan fisk du har i ditt andra kar?
Fisken äter och skiter mer än räkor, och kör in karet på ett annat vis än räkorna.
#9 - 15 februari 2014 16:35
I det andra karet finns en ensam sorgmantel och troligtvis en ancistrus. Jag skäms ju att säga det, men de har inte fått vattenbyte sen typ förra julen och filtret som sitter där nu är ett pyttelitet innerfilter efter att vårt fluval ytterfilter inte gick att få ihop ordentligt sist vi var i och gjorde en upprensning... De skulle förmodligen dö av renhetschock om man satte i dem i nytt vatten nu...
#10 - 16 februari 2014 21:10
Har kollat på ytterfilter till 375:an ikväll. Vi har ett gammalt fluval 404, men det är inte tätt längre och skulle behöva nya klämmor, men vi har inte lyckats hitta det någonstans. Packning har vi redan testat att byta utan resultat.
Kollade på JBL cristal pro 1501, som verkar vara vettigt i pris, har letat info om det här på forumet men inte hittat så mycket, någon som har nåt att säga om detta filter? Ett annat filter som verkar prisvärt är tetratec 1200, men maken är skeptisk till tetra och hävdar att allt vi har haft av det märket har pajat. (Vi har väl haft nåt litet innerfilter och en doppvärmare från Tetra)
Det är ju trevligt om filter är tysta och drar hyfsat lite el, och så ska de ju vara smidiga att hantera och funka bra såklart, men helst inte kosta en förmögenhet :-)
#11 - 17 februari 2014 18:41
Blö för UPS :-( mitt nano skulle levereras innan dagens slut idag enligt kolli-söket. Dock stod det också att det var en avlägsen adress där leverans inte sker varje dag, så när jag plötsligt fick reda på att jag skulle behöva åka hemifrån mellan 14-18 så ringde jag för att kolla om det verkligen skulle levereras idag. Det skulle det och om jag inte var hemma så var det bara att sätta en lapp på dörren som fullmakt att chauffören kunde lämna paketet utan att jag var hemma. Hemma igen, inget paket levererat, ingen lapp i brevlådan :-(
#12 - 17 februari 2014 18:51
Sånt är surt :(
#13 - 17 februari 2014 19:00
Ja, särskilt eftersom jag inte kunde hålla mig utan var och köpte några räkstackare när jag ändå fick ge mig ut och åka :-/ Men de klarar väl sig i en annan burk någon dag tills karet är här... Fick tag på en trevlig rot och ett par växter också :-)
#14 - 17 februari 2014 19:23
Kvarnvik skrev:
Blö för UPS :-( mitt nano skulle levereras innan dagens slut idag enligt kolli-söket. Dock stod det också att det var en avlägsen adress där leverans inte sker varje dag, så när jag plötsligt fick reda på att jag skulle behöva åka hemifrån mellan 14-18 så ringde jag för att kolla om det verkligen skulle levereras idag. Det skulle det och om jag inte var hemma så var det bara att sätta en lapp på dörren som fullmakt att chauffören kunde lämna paketet utan att jag var hemma. Hemma igen, inget paket levererat, ingen lapp i brevlådan :-(

Jag gör så med UPS att jag ger dom min jobbadress för leverans, funkar ju så läge vi inte pratar om för stora kar ;)
#15 - 17 februari 2014 19:45
Jag är lärare och svår att få tag på under dagen, och vi har grymt ohjälpsamma vaktisar, så jag skulle nog inte få nåt levererat där heller :-)
det får bli fullmakt på dörren imorgon också och hoppas att de dyker upp.
#16 - 18 februari 2014 16:56
Inget paket idag heller, de hittar inte adressen :-( så svårt borde det inte vara, men nu har jag ändrat så de levererar till mannens jobb imorgon istället.
#17 - 18 februari 2014 17:50
Jag jobbade på poståkeriet för många år sen, och där fanns det inget som hette "hittade inte adressen". Och gjorde man inte det så fick man ta reda på det, och det skulle mycket mer till än det problemet för att inte köra ut ett paket.
Dåligt av UPS måste jag säga, det företaget är ett av dom sämsta enligt mig som har kommit hit från det stora landet i väst :p

Hoppas att det dyker upp imorn så att du får lite glädje nu :)
#18 - 18 februari 2014 18:42
Jag jobbade på poståkeriet för många år sen, och där fanns det inget som hette "hittade inte adressen". Och gjorde man inte det så fick man ta reda på det, och det skulle mycket mer till än det problemet för att inte köra ut ett paket.

Dåligt av UPS måste jag säga, det företaget är ett av dom sämsta enligt mig som har kommit hit från det stora landet i väst :p

Hoppas att det dyker upp imorn så att du får lite glädje nu :)

Verkligen skitdåligt, maken berättade att en kollega till honom i Frankrike skickar mycket reservdelar och ofta får meddelande om att paketen inte kunnat levereras för att de inte haft portkoden, ofta finns det ingen portkod, utan de vill helt enkelt inte åka till adressen för att den inte är med på den ordinarie rutten. Han kallade dem världens lataste fraktbolag...
De hade nog försökt att ringa mig idag, för jag hade ett missat samtal på telefonen, men jag är som sagt lärare och har inte telefonen på mig under skoldagen. Hade de däremot gjort vad de skulle igår så hade jag varit anträffbar, eftersom jag var ledig då... De hävdade att det saknades gatuadress, vilket inte är så konstigt, eftersom vi inte har någon gatuadress här i byn med fyra hus, men husnumret fanns minsann, så adressen var detinget fel på ;)
#19 - 18 februari 2014 19:23
Ja det låter ju onekligen som världens lataste transportföretag :p
Som sagt, hoppas att det löser sig imorn :)
#20 - 19 februari 2014 16:07
Idag har karet levererats till makens jobb, väntar med spänning på att han ska komma hem :-)
jag köpte ju på mig ett par växter när jag köpte räkorna, en Pogostemon helferi som verkar ha varit ett bra val efter att ha sökt lite i forumet :) Sen köpte jag en echinodorus red Diamond, som påminner om en svärdsplanta som kallades osiris som vi hade i stora karet senast det begav sig, lite rödaktiga blad. Har läst här att det rekommenderas gödning vid rötterna till svärdsplantor, lerskulpturer eller liknande? Svärdsplantan tänkte jag sätta över i stora karet när vi har fått hit det, får hoppas att den inte växer för mycket i början :-)
ska se om jag hittar någon vettig bilduppladdningsapp så jag kan länka till några bilder från iPhone/iPad sen, någon som har förslag på sådan?
#21 - 19 februari 2014 16:47
Detta ska bli kul att följa. Jag har ett JBL cristal 900 och det är mitt bästa filter. Knäpptyst, enkelt och billigt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
#22 - 19 februari 2014 17:49
Puh, puh! Såga blöt rot med fogsvans i dålig arbetsställning var jobbigt, men nu är det väl bara att sätta igång med det roliga :) köpte ju ett kit med någon slags bottensubstrat plus grus och allt annat man behöver, så det är bara att köra på :-) Synd att barnen ska läggas strax,bara.
#23 - 19 februari 2014 17:57
Låter bra med filtret :-)

HWH skrev:
Detta ska bli kul att följa. Jag har ett JBL cristal 900 och det är mitt bästa filter. Knäpptyst, enkelt och billigt.

#24 - 19 februari 2014 18:01
Ha ha känner igen det där med läggning av barn som kommer i vägen. Men om man sätter sig små mål brukar det gå. Men det är mer än en gång som ett jobb som tar nån timme blir avbrutet för gråt att man är klar först efter midnatt.

#25 - 19 februari 2014 18:18
HWH skrev:
Ha ha känner igen det där med läggning av barn som kommer i vägen. Men om man sätter sig små mål brukar det gå. Men det är mer än en gång som ett jobb som tar nån timme blir avbrutet för gråt att man är klar först efter midnatt.

Hehe, glömde visst ge dem kvällsmat, så nu får de vara uppe lite till :-)
#26 - 19 februari 2014 19:19
JBL har kommit med ett nyare filter som heter 901e och jag gillade det filtret. Tyst och mer strömsnålt.
Nuförtiden håller jag på att växla över till att bara ha bakgrundsfilter eftersom jag vill minimerar läckage riskerna.
#28 - 19 februari 2014 20:02
flygrc skrev:

Riktigt i den storleken var den ju inte :-D
#29 - 19 februari 2014 20:04
Nu är nanot klart :D Inga räkor har fått komma i än dock, tänkte låta filtret jobba en stund först.
#30 - 19 februari 2014 20:05
Kvarnvik skrev:
Riktigt i den storleken var den ju inte :-D

Jag tänkte på motorsåg [:-38]
#31 - 19 februari 2014 20:06
Har du fått i filterbakterier?
#32 - 19 februari 2014 20:18
flygrc skrev:
Har du fått i filterbakterier?

Kör med vatten från vårt gamla kar, inget filtergojs dock, för det filtret hade visst stannat...
#33 - 19 februari 2014 20:21
flygrc skrev:
Jag tänkte på motorsåg [:-38]

Jag har nog bättre skills på fogsvans, tror inte jag skulle klara att dra igång den ens. Och roten hade nog bara blivit smulor :)
#34 - 19 februari 2014 20:23
Kvarnvik skrev:
Kör med vatten från vårt gamla kar, inget filtergojs dock, för det filtret hade visst stannat...

Låter som rätt beslut, tar det tid innan räkorna kommer i så behöver även filterbakterierna mat så glöm inte mata dom (väldigt lite men ändå).
#35 - 19 februari 2014 20:25
Kvarnvik skrev:
Jag har nog bättre skills på fogsvans, tror inte jag skulle klara att dra igång den ens. Och roten hade nog bara blivit smulor :)

Ha ha, fast det är kämpigt i en blöt rot med fogsvans, jag är övertygad om att det är därför motorsågen uppfanns :)
#36 - 19 februari 2014 20:42
flygrc skrev:
Ha ha, fast det är kämpigt i en blöt rot med fogsvans, jag är övertygad om att det är därför motorsågen uppfanns :)

Dessutom hade jag tidspress, var tvungen att vara inne tills ungarnas favoritprogram (som är lite för spännande för att de ska våga titta ensamma)
#37 - 19 februari 2014 20:43
Labyrint eller? ;)
#38 - 19 februari 2014 20:53
Mr Woods skrev:
Labyrint eller? ;)

Yes :D de är sex och tre, så det är lite väl spännande ibland :)
#39 - 19 februari 2014 21:00
Jag vet! :D
#40 - 19 februari 2014 21:03
Nu är räkisarna isläppta. Och försvunna :-) minst en var riktigt romtjock så de blir nog snart flera :-D
#41 - 20 februari 2014 08:23
Då ska vi se om jag kan visa en bild på hur det ser ut nu :-) det är lite dimmigt fortfarande så bilden är inte så bra. Säg till om länken inte funkar.
http://i232.photobucket.com/albums/ee264/kvarnvik/akvarium/f6f56f4efc9f0a61e352b6700b428979_zps1fe0bbf6.jpg
#42 - 24 februari 2014 12:23
Minst två av räkorna jag köpte hade ju rom. Nu är den borta, men jag har inte sett några bebisar, undrar om de har åkt in i filtret?

Idag röjer jag lite i rummet dit 375-litarn ska stå. Vi bor i ett gammalt hus och har sedan 2006 bott och renoverat på nedervåningen, men nu är övervåningen klar och de två rum som vi tidigare hade som sovrum har blivit lediga. I rummet där akvariet ska stå förberedde vi med förstärkning under golvet och hade även planer på något slags vattenöverföring från diskbänken som står på andra sidan väggen för att göra vattenbyten smidiga, men vi har inte tänkt klart där än.

jag läser på om olika ytterfilter här på forumet och stöter på trådar där folk drabbats av läckande ytterfilter och det pratas om innerfilter och bakgrundsfilter istället, för att minimera riskerna för läckage. När jag var aktiv senast var det bara ytterfilter som gällde, inget annat var gott nog, fick jag uppfattningen av, vad är för och nackdelarna med ytter- resp. innerfilter och vad har man egentligen för alternativ i ett 375L akvarium? Någon bakgrund av BTN-typ lär det inte bli i dagsläget, så filter bakom bakgrund är ju inte aktuellt.

Sen är det ju det här med fiskar... Vi har ju haft sydamerikanskt tidigare och det är det vi vill ha nu också, men vad och hur mycket fisk? Maken minns de stora scalarerna vi råkade få med när vi köpte ett beg 54L (de var nog 15cm höga, stackarna) och skulle vilja ha såna. Jag är sugen på några olika dvärgciklider, någon apistogramma eller dorsigerus, men samtidigt minns jag de VF blåcikliderna vi hade, och nyckelhålen osv. (Vi hade såklart inte alla dessa olika ciklider samtidigt och akvarierna förökade ju sig fortare än fiskarna om man säger så :D) och så någon tetra då. Vi har haft kardinaler (blev mat åt scalarerna) sorgmantlar, colombiatetra/opaltetra, rosentetra eller om det var dolkstickstetra, minns inte riktigt. Jag vill nog ha någon lite högre sort, gärna med lite färg. Det kommer bli en spännande vår :D

När gäller växter funderar jag på hur det funkar att beställa via nätet? Jag tycker att zoobutikerna generellt har ett ganska dåligt utbud och det känns ofta dyrt. Jag antar att det är svårt att skicka så länge det är kallt ute, men sen? Var handlar ni? Brukar folk här sälja av sitt överskott på annonsmarknaden?

många frågor och funderingar :-)
#43 - 24 februari 2014 14:10
Växter köper jag nuförtiden på platswap.se.
Det går utmärkt att skicka växter även när det är kallt då dom som skickar använder sig av något som heter heatpack. En liten påse som avger värme i upp till ett dygn.
De finns för övrigt att köpa billigt på coolstuff.se :)
#44 - 24 februari 2014 17:24
Växter köper jag nuförtiden på platswap.se.

Det går utmärkt att skicka växter även när det är kallt då dom som skickar använder sig av något som heter heatpack. En liten påse som avger värme i upp till ett dygn.

De finns för övrigt att köpa billigt på coolstuff.se :)

Det är bara privatpersoner som säljer där eller? Bara en enda annons just nu vad jag kan se?
#45 - 24 februari 2014 17:42
Finns många annonser på plantswap.se under växter säljes men en del är slut för tillfället...Det brukar gå ganska fort för växterna att försvinna men många annonsörer säljer i omgångar. Gäller att vara beredd.
#46 - 24 februari 2014 17:53
henrikl skrev:
Finns många annonser på plantswap.se under växter säljes men en del är slut för tillfället...Det brukar gå ganska fort för växterna att försvinna men många annonsörer säljer i omgångar. Gäller att vara beredd.

Aha, i själva forumet, jag kollade under "annonser".
#47 - 26 februari 2014 19:58
Nu har det gått en vecka sedan nanot startades, sex körsbärsräkor släpptes i. Ikväll ser jag bara två av dem. Första dagarna såg jag alla, sen låg det ett skal i burken och jag såg bara fem. Jag är lite orolig för vattnet. Kan man se på räkor som på fisk om det är nitrittopp? Funderar på att ta med vattenprov till akvarieaffären imorgon, eller om jag ska köpa med mig lite tester, behöver kolla av pH inför planering av stora karet också.
#48 - 26 februari 2014 20:53
Generellt sett är räkor mycket känsligare än fiskar för vattenkvalitén även om körsbärsräkorna är tåliga. De är speciellt känsliga för metaller t.ex. Om skalet är tomt så är det i sin ordning. De växer ju genom att ömsa skal och då ser det ut son en "tom" räka som ligger med antenner och rubbet. När de bytt skal brukar de hålla sig undan ett tag tills det nya skalet hårdnat. Så troligen är skalet ett bra tecken.
Sedan när det gäller det där med att om du fått räklingar så är det på gränsen att du över huvud taget kan se dem. De är extremt små. Du ser dem som små knappt synliga prickar i början.
#49 - 26 februari 2014 21:24
Jag vet ju att de ömsar skal, men jag kunde inte riktigt avgöra om det var ett tomt skal eller en död räka, så därför är jag lite fundersam. Kan man kolla om man har metaller i vattnet med några tester? Jag får väl ta med vatten till jobbet och be kemilärarna göra en verklighetsbaserad lektion för eleverna :-)
#50 - 27 februari 2014 19:21
Hittade flera räkor i karet, så jag vågade mig på att skaffa några galaxy danios. När jag kom hem hade påsen läckt, men som tur var hade fiskarna tillräckligt med vatten kvar. Det är fint med lite mer rörelse i karet, men jag skulle behöva höja temperaturen i akvariet någon grad, lampan värmer lite för lite, vilket förmodligen är bra inför sommaren, men just nu vore det smidigt :-)

när jag var inne i butiken förundrades jag återigen vilka råd och "fakta" man ger till kunder. Det var en tjej inne och skulle köpa fiskar till ett nytt akvarium, vet ej hur stort, hon ville ha en scalar och frågade säljaren om de blir stora. "Det beror ju på hur mycket mat det får och hur stort akvariet är". Jag som har tagit över ett litet akvarium i 50-liters med tre fullvuxna scalarer i vet att så inte är fallet. Sen vandrade hon vidare och fick syn på rödmunnar och läste på skötselrådet att de behövde bra vattenkvalitén. "Var är det?" Säljaren berättade då korrekt om nitrit och övermatning och liknande, men tjejen verkade inte alls förstå det här med vattenbyten. När hon kom till kassan såg jag vad hon hade plockat ihop. En slöjstjärt, en scalar, rödmunnarna, sorgmanteltetror och några till, fyra eller fem påsar. Jag uppfattade att det var ett nystartat kar. Jag tänker på temperaturskillnader för slöjstjärten och scalaren och på den förmodade nitritchocken som lär komma. Okej att alla säljare inte kan ha absolut kunskap om allt de säljer, men så svårt är det ju inte att ha ett hum om vilka temperaturer osv de vanligaste fiskarna vill ha. Dessutom kunde man ju skylta upp tydligt med skötselråd på alla fiskar, så kan man som säljare läsa innantill och det är dessutom lätt att peka på skylten för att visa för kunden att det kanske inte är fiskar som passar ihop. Väljer kunden sen att köpa ändå så har man ju gjort vad man kan.

Jag har blivit rekommenderad att köpa en praktbotia som algätare till ett 60-L kar i samma butik en gång... Som tur var så var jag lite påläst...
#51 - 1 mars 2014 09:18
Funderar vidare på filter. Hittade bakgrunder till bra pris på eBay och funderar nu på om man skulle ta och sätta i en bakgrund och köra bakgrundsfilter istället för ytterfilter. Det verkar ju inte allt för krångligt och så är det en sak mindre som kan skicka ut vatten på golvet. Med den billigare bakgrunden blir det nog inte dyrare med bakgrund + filter än ett ytterfilter heller. Funderar lite på hur man får i en bakgrund bara... Vårt kar är 150cm långt med ett mittstag som är fastnitat i ramen, måste man ta bort detta då?
#52 - 9 mars 2014 17:23
Jaha, funderingarna kring 375:an snurrar vidare... Karet är fortfarande inte hemflyttat, men jag funderar på fiskkombinationer, bakgrund och filterlösning.

Vi har rådasand i karet nu och någon rot, kommer väl att ökas på med ytterligare någon rot och växter. Idag är det i princip bara anubias i karet. Karet är 150x50x50, kan ju vara bra att veta

fiskar: Sydamerika ska det bli, eventuellt med lite svärdbärare så barnen får lite färgglatt som inte gömmer sig att titta på. Botten: Corydoras är ett måste, jag vill helst ha sterbai, men vi får se om smålänningen i mig sätter stopp för det:p, isf blir det någon billigare variant. Dvärgciklider vill jag ha, någon apistogramma. Jag har fastnat för agassizii eller gul dvärgciklid som jag har sett fina exemplar av i butik. Men jag har läst att apistogramma kan ha ganska stora revir, upp till 120cm och då blir det ju inte mycket utrymme kvar för andra. Skulle man kunna ha grön bågfensciklid, dorsigerus eller kurvciklid som komplement? Jag hittar inga uppgifter om revirstorlek på dessa? Någon ancistrus eller annan algätare blir det väl också. Förut hade vi en gibbiceps och vi gillar verkligen dem, men det känns inte så lockande med en fisk som egentligen blir för stor.

mitten: tetror, någon lite högryggad sort. Har tittat på rosentetra och tycker att de är fina, men tar gärna emot tips på andra sorter. Scalare är mannen sugen på och jag tänker mig att de kan passa bra för att fylla ut området i mitten av akvariet, och det är ju jättefina fiskar när de kommer upp lite i storlek. Är det rätt att tänka sig att dessa främst uppehåller sig i mitten och ytan?
sen eventuellt lite svärdbärare, om det känns som att det "behövs"

gärna synpunkter på fiskval, man är ju lite ringrostig:)

Vi har börjat tänka om från ytterfilter till bakgrundsfilter och jag har hittat Ekols bakgrunder som ligger bra i pris, men jag gillar inte deras varianter med rötter, så det blir nog en med stenlook, om det inte är någon som råkar ha en med rötter och kan överbevisa mig om att den är snygg:D Tips på pump till en bakgrundsfilterlösning tas tacksamt emot, jag har fattat det som att man använder ett pumphuvud/cirkulationspump? Filtermatta i större mängd, var får man tag på det billigast?

många frågor, hoppas någon orkar bolla med en nykomling:)
#53 - 12 mars 2014 05:47
Två räkor var framme när jag tände lyset idag :-) jag har inte sett dem på någon vecka så jag trodde de hade dött.
i helgen blir det kanske flytt av stora akvariet, hoppas det för sen är vi inte hemma på ett par helger.
#54 - 17 mars 2014 12:16
Idag ska stora karet flyttas, blev inget i helgen pga magsjuka i familjen[:(!] En ensam sorgmantel och en ancistrus finns i det karet och de får flytta in i nanot så länge. Sorgmanteltetra har redan fångats in och kopplats in, hen verkar lite bekymrad över att ha 25cm att simma på jämfört med 150 annars, men det är inte mycket att göra åt det.

Sen ska vi bestämma hur vi ska göra med bakgrund och filter och fixa med det, det lär väl dröja några veckor innan det stora karet är igång igen, men ska man sätta i en bakgrund så vill man ju inte först fylla och sen tömma igen.
#55 - 17 mars 2014 17:34
Sådär, då var bänk och kar hemma. Nu ska det "bara" göras rent, skaffas bakgrund och filter osv. Är hornbach ett bra ställe att skaffa filtermatta på? Och vad är ett bra pris? Det är ju tänkt att bli filter bakom bakgrunden, så det lär väl gå åt en del. Hur långt från baksidan ska man sätta bakgrunden för att få lagom filtervolym? Det beror väl förstås på hur stor pumpen är som ska sitta där, så den får plats, men ungefär? Det styr ju hur mycket filtermaterial man behöver ha.

bild på karet på sin nya plats: http://i232.photobucket.com/albums/ee264/kvarnvik/akvarium/5dd0a7430627dffa12c3463beb0e48a4_zps462e7523.jpg
#56 - 19 mars 2014 09:23
Hej! Jag googlade på filtermatta och jämförde pris och köpte grov filtermatta 50x50x3 från pwss. 110 kr + frakt. Kanhända finns det billigare nånstans. Jag har fyllt mitt eheim 2215 ytterfilter (4 liter) med kuber och har ungefär halva filtermattan kvar. Jag tänker bygga bakgrundsfilter jag också och tänker mej att sidobiten kommer att sitta ca 10 cm från bakrutan och 15 cm från sidan, 50 cm högt i båda hörnen så det blir ganska stor volym. Jag uppskattar att jag får plats med 3 filtermattor klippt i kuber men det vet jag ju inte säkert förrän jag fått dit grejerna :D
#57 - 28 mars 2014 20:15
Mu(sic) skrev:
Hej! Jag googlade på filtermatta och jämförde pris och köpte grov filtermatta 50x50x3 från pwss. 110 kr + frakt. Kanhända finns det billigare nånstans. Jag har fyllt mitt eheim 2215 ytterfilter (4 liter) med kuber och har ungefär halva filtermattan kvar. Jag tänker bygga bakgrundsfilter jag också och tänker mej att sidobiten kommer att sitta ca 10 cm från bakrutan och 15 cm från sidan, 50 cm högt i båda hörnen så det blir ganska stor volym. Jag uppskattar att jag får plats med 3 filtermattor klippt i kuber men det vet jag ju inte säkert förrän jag fått dit grejerna :D

intressant :-)

nu nu har jag gått över till att grubbla över belysning. Vi har en ramp med två 36w rör och nu var det ju ett tag sen jag var inne på sånt här och jag ser att det pratas t5 och t8 och jag kollar på våra rör och hittar ingen märkning. Jag gissar att vi måste ha den äldre sorten, men vilken är det? Sen är det ju det här med vilka rör man ska ha? Vill ju ha nåt som är bra för växterna, men också att fiskarna ska se bra ut, bra kombinationer?
#58 - 12 april 2014 18:21
Hur går det? Har du kommit nånvart med filtreringen? :) Här går det mycket låååångsamt...
#59 - 12 april 2014 20:04
Det går mycket långsamt här också. Vi har beställt grejor i Polen och det har skickats till makens kollega i Polen, som skulle kommit hit den här veckan och haft grejorna med sig, men det blev ändring i planeringen, så nu väntar vi på att någon annan på företaget ska åka till Polen med bil och ta med grejorna hem.

vi är ju nu uppe i två stycken nanokar, i det ena bor fem galaxyrasbora, okänt antal körsbärsräkor (har köpt tio, hittat två döda men aldrig sett fler än tre samtidigt) och tillfälligt de enda två invånarna som fanns kvar i det stora karet när vi flyttade det, en ancistrus och en sorgmanteltetra. I det andra bor fem crystal redräkor.

Jag hade väldigt gärna haft grejorna hemma nu, påsklov och allt...
#60 - 12 april 2014 20:14
Hoppas grejerna kommer snart då :)

#61 - 14 april 2014 05:02
När det gäller bakgrunden bestämde vi oss förbakgrund med filter bakom hela vägen, blev en ekol med stenar. Borde väl egentligen ha valt en med rötter, men vi tyckte att de såg så märkliga och onaturliga ut, så det får bli lösa rötter i karet istället :-) Filtermatta visade det sig att makens jobb har kontakter på, så det löser sig mycket billigt :D Jag älskar att bo i Gnosjöregionen, vad man än behöver så finns det nåt litet företag som tillverkar det eller kan ordna det åt en.

vi beställde två aquaelpumpar på 200L/h, får se om vi kör i båda eller nöjer oss med en, det var samma pris för två som för en i Sverige :D

idag kanske är dagen när man ska tömma den sista sanden ur karet och göra rent det invändigt :confused: Tråkigt, men ännu tråkigare att göra det när man har grejorna hemma och bara vill sätta igång alltihop.
#62 - 14 april 2014 07:58
Rådet jag fick när jag började är att filterkapaciteten ska vara 3 ggr akvariet volym så jag har uppskattningsvis 1300- 1400 l/h i mitt 350 liters kar. Ett innerfilter på 1000 l/h och ett ytterfilter som det står 700 på men det drar antagligen inte runt så mycket nu ;)

Kjell Fohrman
Administrator
#63 - 14 april 2014 08:07
Kvarnvik skrev:
Filtermatta visade det sig att makens jobb har kontakter på, så det löser sig mycket billigt :D

Tänk på att de skall vara avsedda för vattenbruk. De filtermattor som inte är det (men ser precis likadana ut) fungerar inte.

vi beställde två aquaelpumpar på 200L/h, får se om vi kör i båda eller nöjer oss med en, det var samma pris försvårar som för en i Sverige :D

En sådan pump är väl rätt lagom för ett 60 liters akvarie och två för ett 120 liters
#64 - 14 april 2014 08:25
Har jag läst dåligt? Trodde det gällde 375 liter jag [:o] Sorry!
#65 - 14 april 2014 08:28
Sorry, missade en nolla i pumparna :-) 2000L/H skulle det vara.
#66 - 14 april 2014 08:31
Nu har jag iaf tagit ur den sista sanden med hjälp av dammsugare, så nu är det väl bara att ta tag i att göra ordentligt rent, är ättika ok att ha för att ta bort kalkavlagringar? Inte så mycket i karet men på ramen.
#67 - 14 april 2014 08:38
Kvarnvik skrev:
Sorry, missade en nolla i pumparna :-) 2000L/H skulle det vara.

:D:p
#68 - 19 april 2014 09:28
Jag har fruktansvärt mycket bruna alger i den sist uppstartade nanoburken :-( hela anubiasen täckt och glaset får nya stora bladformer över natten när jag har tagit bort. I burken finns alltså bara anubias och fem crystal red beeräkor. Det matas väldigt sporadiskt och byts vatten ca en gång i veckan. Har väl varit igång en månad nu ungefär.

jag vill ju helst riva upp all anubias och skrubba den, men det är väl inte så lämpligt:D

Har ar varit inne och kollat på åleds lagerlista och drömt lite till det stora karet också. Vi har inte jättelångt till Halmstad och svärisarna har husvagnen uppställd där, så någon tur till åleds får det nog bli framåt sommaren när akvariet förhoppningsvis är lite inkört.

Någon lite annorlunda L-mal ska det väl kunna få bli, även om jag är för snål för att punga ut flera hundra för en enskild firre...
corydoras vill jag absolut ha sterbai, de är så fina med sin orange fenstråle på bröstfenorna, kanske ytterligare någon sort cory, gillar dem verkligen. Sen är det nog bestämt att det blir scalarer, vanliga randiga ska det vara. Eventuellt försöker vi oss på kardinaltetror, om det blir småscalarer som införskaffas. Släppte i kardinaler till våra dåvarande xl-scalarer en gång, det blev inte många kvar som vi hann fånga in innan scalarerna mumsat i sig dem...

småciklider är den stora huvudvärken, jag kan helt enkelt inte bestämma mig. Jag vill ha nyckelhål, dorsigerus, någon apistogramma, kurvciklid osv. Slutar nog med att hundralitaren åker fram, frågan är bara var den är och var den ska stå...
#69 - 24 april 2014 07:31
Jag har haft en liten massdöd i det senast uppstartade nanot :-( Igår upptäckte jag att tre av fem crystal redräkor låg döda på botten. Jag fångade upp de två överlevande och satte i det mer inkörda nanot, där körsbärsräkorna verkar trivas. Kollat nitrit i "dödskaret" men det visar inget. Nu ska jag ta och städa iordning det karet för dotterns räkning, hon fyller år om ett par veckor och önskar sig mest av allt ett eget akvarium med en kampfisk :-) Jag är inte så sugen på att hålla en kampfisk, några andra förslag på något färgsprakande som kan funka i 20L?
#70 - 10 maj 2014 09:51
Vi kommer ju aldrig igång med karet:( igår kom maken hem med grejorna vi beställt i Polen. Det var bara den lilla detaljen att bakgrunden inte var med i paketet. Kollegan som vi beställt grejorna hem till hade inte reagerat på att paketet var lite litet, men ringde upp butiken som hävdade att bakgrunden var restad (det är fem veckor sedan paketet kom till honom) så nu är det bara att vänta på att bakgrunden först levereras till den polska kollegan och sen på att någon från företaget här åker till fabriken i Polen och kan ta med paketet hem. Tröttsamt.

Förra veckan när jag var i zoobutiken i annat ärende fick jag syn på en gibbicepsliknande mal fast med ljusa fläckar. Har sett såna förut, fast inte så ofta och de säljs som gibbiceps. Den här gången tog jag reda på vad det var för sort och det visade sig vara en L-001 och den ska visst bli betydligt mindre än en vanlig gibbiceps så habegäret satte in. Vad gör man då när man vill köpa fisk och inte har något tillräckligt stort kar? Man hämtar hem svågerns gamla hundraliters och sätter upp tillfälligt :D Så nu går där en liten mal och väntar på att få komma till stora karet.
#71 - 28 juli 2014 05:52
Efter många om och men har vi fått pengarna tillbaka från den polska butiken, då de efter mycket väntan trots allt inte kunde leverera bakgrunden :-( Samma bakgrund är nu beställd och skickad från Tyskland, får se om den dyker upp i veckan.

I helgen var vi i Halmstad, så då var vi på åleds och rekade lite på utbudet. De hade fina scalarer, vilket vi bestämt oss för att ha. Det fanns både VF och odlade i den vanliga färgen som vi vill ha. Tyvärr hade vi två gnälliga ungar med oss, så det blev inte så mycket pratat för min del, även om affärsinnehavarna var mycket pratsamma :-) Vi var ensamma i butiken när vi kom och fick mycket uppmärksamhet, trots att vi redan från början sa att vi inte skulle handla något idag, utan var ute och kollade för framtiden. Vi fick komma ner och kolla i karantänen och han visade oss stora malar osv :D

Sen en blev maken övertygad om bottenfiltrets smidighet och nappade på det, så nu får vi se om det är så fantastiskt som utlovats.

Jag funderar mest över vilka tetror som ska få flytta in. Helst skulle vi nog vilja ha kardinaler, men jag vet inte om jag vill riskera att de blir levandefoder åt scalarerna. Koppartetror tittade jag på och de var fina, tyckte jag, lite större än kardinaler, men inte så höga i kroppen ändå.

I karet kommer två kurvciklider att gå, de bor nu i det temporära hundraliterset, tillsammans meden l-001. Det här temporära blev ju lite längre än jag trodde, nu hoppas jag att det kanske tar max tre veckor innan bakgrunden är limmad och vi kan börja inreda.
#72 - 24 augusti 2014 19:02
Idag har vi kollat av vad vi behöver i slangväg för att kunna montera bakgrund och pumpar, frigolit är tillskuren till botten, men fortfarande inget limmat.
bakgrunden är inte riktigt lika lång som akvariet, det är nog ca 1,5cm glipa på varje sida, där det sitter ett natt som jag antar är meningen att man ska fästa mot sidorutan för att förhindra att firrarna flyttar in där bakom :-)

Fick djurens världs reklamblad idag och det visar sig att de har erbjudande på kardinaltetror just nu, 10 för 99, så nu blir det nog inköp av sisådär 30st som får gå i tillfälliga karet ett tag. Sen hoppas jag att det blirfixning av tekniken snart, det är lite för mycket annat som ska skötas bara...
#73 - 25 september 2014 18:06
Det här karet ska visst bara inte igång. :( I helgen fyllde vi upp med vatten och tänkte att nu, nu ska här bli inkörning. Så i början av veckan säger maken, du... Vi skar aldrig bort de där plastbåtarna mellan filterplattorna va? Bara att tömma, undan med gruset, upp med plattor och fixa till. Nu ligger det på plats igen och det blir fyllning ikväll, men fy vad trött jag är på detta att aldrig komma igång.

50 kardinaler går dock och väntar i hundralitarn, minus en och annan som strök med i vita prick som andra omgången jag köpte fick med sig från affären. Annars går jag mest och önskar livet ur den ensamma sorgmanteltetra som var enda överlevande tillsammans med en ancistrus innan vi flyttade karet efter nio år hos svärföräldrarna. Den är nog minst fem år gammal.
#74 - 18 oktober 2014 08:06

Karet är igång! Har nog varit i nån månad nu. När jag samlade ihop kardinalerna visade de sig bara vara ett trettiotal kvar. I karet går också ett kurvciklidpar, en L001 och en ancistrus. Sorgmanteltetran fick maken ta livet av då den inte såg kry ut, alldeles bucklig om magen. Malarna verkar inte gilla varandra, så nu har jag försökt ordna med lite fler revir genom att lägga ner ancistrusens gamla "hemmarot" och hoppas att han tar sin boning där istället för att slåss med agent 001.

vet ett inte om det inbäddade klippet funkar, så jag lägger in länken också
" target="_blank">
#75 - 14 november 2014 15:46
Mina kurvciklider verkar ha det mysigt ihop :-)
" target="_blank">
#76 - 14 november 2014 15:56
Wow! Kononfilm! Enormt vackra ciklider!
:)
#77 - 14 november 2014 17:20
Oj så fina filmer! :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#78 - 14 november 2014 17:28
Wow! Kononfilm! Enormt vackra ciklider!

:)

Tackar! Bildkvaliteten blir ju inte den bästa med iPad genom skitig ruta, men det är ju alltid kul med lite film :-) strax innan jag började filma stod honan helt lodrätt med huvudet neråt framför hanen. Spännande beteende :-)
#79 - 14 november 2014 17:31
Kvarnvik skrev:
Tackar! Bildkvaliteten blir ju inte den bästa med iPad genom skitig ruta, men det är ju alltid kul med lite film :-) strax innan jag började filma stod honan helt lodrätt med huvudet neråt framför hanen. Spännande beteende :-)

Japp! Spännande! :)
#80 - 14 november 2014 17:47
Otroligt fint filmat. Älskar långa filmsekvenser så man verkligen ser deras beteende. Dessutom är karet tokläckert inrett.
#81 - 14 november 2014 17:47
Jag har just gjort upp om att åka och köpa en annan forumists red backskalarer imorgon, så nu är väl det här karet snart komplett. Hur ska man kunna klara sig med bara ett... (De tvånanosen räknas ju inte ;-)
#82 - 14 november 2014 17:50
Tack Bluewing! Det är kul att det händer lite här i tråden, den har ju stått tyst och stilla ett bra tag.
#83 - 14 november 2014 18:31
Nanos räknas inte?! Grymt! Kan ju ha många då! Kul med scalarer! :)

#84 - 14 november 2014 18:39
HeidiH skrev:
Nanos räknas inte?! Grymt! Kan ju ha många då! Kul med scalarer! :)

Hehe :p Bra argument för att ha många kar. Anledningen till att jag inte tycker att de räknas är att de inte rymmer de fiskar jag skulle vilja ha. Men jag såg någon annanstans här på forumet att allt under 400l är nano, så då har jag ju bara nanon ;)
i det ena nanot här hemma går det körsbärsräkor och det andra är dotterns och där bor det några endlers.
#85 - 15 november 2014 14:33
Nu är åtta red backs isläppta och plötsligt känns akvariet lite mer komplett :-) Lite nya växter blev det också, så nu ligger det lite dimma i karet pga rotandet vid planteringen. Tog också ur ormhasseln för att ge scalarerna lite mer simutrymme. Den har fått en illgrön beläggning också, som jag misstänker är Canon, så det blir nog bra att den kom bort. Inte så mycket för växterna att trassla in sig i heller :-)
#86 - 15 november 2014 15:44
Allt under 400 som nanon... Den ska jag börja köra med ;) Kul med tillskott i akvariet! :)

#87 - 15 november 2014 16:38
Sådär, en liten film på nykomlingarna :)
" target="_blank">

måste få igång den andra lysröret i rampen också, det händer inget när man trycker på knappen. Antar att glimtändare är första grejen att testa?
#88 - 16 november 2014 21:11
Kvällsfilm
" target="_blank">
Kardinalerna verkar lite nervösa, tycker jag:p
#89 - 22 november 2014 14:31
Hittade en corydoras sterbai död vid vattenbytet nyss :-( Den låg med magen uppåt i en växt och verkade inte ha några yttre skador, tittade till de övriga fyra och till en början verkade alla ok, men vid en närmre titt var det en som inte hängde med de andra och som verkade ha svårt att hålla sig på rätt köl, den liksom tumlade runt på sidan och och stannade till slut med magen uppåt och låg och fläntandades. Petade till den lite med håven och då simmade den iväg, tillsynes helt normal igen och nu kan jag inte avgöra vilken det var som var konstig innan. Bara att vänta och se eller?

Annons