Blir aldrig av med nitriten? Snälla läs

#1 - 27 september 2004 06:51
Hej!

Startade upp ett nytt akvarium för ca 3 veckor sedan. Vi har sedan tidigare ett 112 liters akvarium med en sjyst balans i, har inte längre någon nitrit i det. Så vi tog vatten från det och tog resten från kranen, tillsatte sedan Biotop medel från JBL. Det stod nån dag med ett Eheim 2226 ytterfilter och sedan stoppade vi ned fiskarna. 14st Malawiciklider. Jag vet, lite tidigt och mycke fisk. Men vi gjorde något liknande i 112 liters akvariet och det gick rätt ok.

Men sen så fick vi som vi trodde nitrit efter ungefär en vecka. Så vi bytte vatten hit & dit, tillsatte nitritmedel och biotopmedel. Efter en vecka så hade det inte blivit bättre så vi tillsatte då "skit" från det gamla filtret. Då blev det bra i ungefär en dag, sen tillbaka igen!!

Pga allt vattenbyte fick vi nu två veckor efter uppstart vita pricksjukan. Så vi medicinerade mot det i två omgångar och fiskarna mådde bättre. Fortsatte att byta vatten mot nitrit och nu är vi inne på vecka 3, fortfarande mellan 0.05 - 0.2 i nitrit!?

HUR ska vi göra för att få bort skiten, börjar verkligen tappa tålamodet. Nu på sistone så har vi även låtit bli att helt ge dom mat, var 4 dagar sen sist, absolut ingen skillnad.

Alla tips är välkomna.
#2 - 27 september 2004 06:55
Tänk på att nitrivec inte går att överdosera, så ös i bara

Lycka till [:-106]
#3 - 27 september 2004 06:59
Hur stort e karet??
#4 - 27 september 2004 07:02
0.05 - 0.2 i nitrit är ju ingenting :-) Så lite behöver man inte bry sig om jag har 10-20ppm i mitt växtkar. 0.05 - 0.2 i nitrit kallar då inte jag för ett problem :-)
#5 - 27 september 2004 07:06
Hur stort är ditt nya akvarium? Har du testat ditt kranvatten för att se vilka grundvärden du har där? Har du testat för att se ammoniumhalten? Hur mycket matar du, är maten proteinrik? Är vattnet stabilt i övrigt? Har ni provat att använda nitrivec? Cykeln för ammonium, nitrit, nitrat tar tid.

Fortsätt med vattenbytena, men se till att hjälpa till genom att ersätta de "goda" bakterierna du tar bort med nitrivec. Ditt filter gör förmodligen ingen större nytta än heller. Har du giftiga halter nitrit fortsätt göra större byten ofta, är nitriten inte riktigt bra, men acceptabel kan du göra flera mindre vattenbyten typ varann var tredje dag eller så. Mata ytterst sparsamt! Knappt alls tills du fått nitriten i schack! Var tredje dag kan vara lagom, och då inte mer än fiskarna äter upp inom 3-5 minuter. Resterande mat får du helt enkelt håva upp igen och kasta..

Har jag glömt något?..
#6 - 27 september 2004 07:08
akvariet är på 240 liter.

på nitrittestet som vi har (jbl no2 test) står det att vissa fiskar kan ta skada vid 0.2 o uppåt...Är upp mot 0.1 helt lugnt? Bara att invänta att balansen ska komma eller?
#7 - 27 september 2004 07:08
SLUTA ANVÄNDA NITRIVEC 0.05 - 0.2 i nitrit är som sagt inga värden att tala om. Skadliga nivåer ligger låångt över 0.05 - 0.2 i nitrit.
#8 - 27 september 2004 07:12
Det är som sagt på 240 liter. Har inte testat grundvärdena, har bara sticktest som "multitest" och det verkar inte stämma allt för bra. Vi matar med räkmix och ciklidpellets, det äter dom upp inom 1min.

Vi har inte testat nitrivec utan JBL:s Nitritmedel. Vattnet i övrigt är nog helt OK om jag minns rätt. Testade då iof bara med en sticka. Men var anser du att gränsen för vattenbyte ligger. 0.1ppm, 0.2, 1.0? :)

Tack för all hjälp, uppskattas!

Ursprungligen skickat av rookie

Hur stort är ditt nya akvarium? Har du testat ditt kranvatten för att se vilka grundvärden du har där? Har du testat för att se ammoniumhalten? Hur mycket matar du, är maten proteinrik? Är vattnet stabilt i övrigt? Har ni provat att använda nitrivec? Cykeln för ammonium, nitrit, nitrat tar tid.

Fortsätt med vattenbytena, men se till att hjälpa till genom att ersätta de "goda" bakterierna du tar bort med nitrivec. Ditt filter gör förmodligen ingen större nytta än heller. Har du giftiga halter nitrit fortsätt göra större byten ofta, är nitriten inte riktigt bra, men acceptabel kan du göra flera mindre vattenbyten typ varann var tredje dag eller så. Mata ytterst sparsamt! Knappt alls tills du fått nitriten i schack! Var tredje dag kan vara lagom, och då inte mer än fiskarna äter upp inom 3-5 minuter. Resterande mat får du helt enkelt håva upp igen och kasta..

Har jag glömt något?..

#9 - 27 september 2004 07:12
Ska du ha växter i karet ?
#10 - 27 september 2004 07:14
Ursprungligen skickat av jorgen41

SLUTA ANVÄNDA NITRIVEC 0.05 - 0.2 i nitrit är som sagt inga värden att tala om. Skadliga nivåer ligger låångt över 0.05 - 0.2 i nitrit.

Detta låter ju underbart. Då skiter jag isåfall i rekommendationerna från JBL.
Men var skulle du sätta den skadliga gränsen för vattenbyte själv då? Så man vet ungefär var man bör byta innan fiskarna tar skada.

Tack igen!
#11 - 27 september 2004 07:15
Har ett par Vallisneria, skruv & jätte.
#12 - 27 september 2004 07:18
Svårt att säga men ska vi säga 5ppm :-) Jag har som sagt 10-20ppm i mitt kar men då har jag mycket växter.

Fiskar:
40 Kardinaler
8 Marmor Gurami
2 Siameser
2 Silverhajar
1 Pallett :-)
#13 - 27 september 2004 07:21
Eftersom jag är ganska så oinsatt i de rent tekniska termerna av enheter och så vidare som man mäter nitrit i, så kan jag inte ge dig ett svar på det, men ett litet tips kan ju vara att ta med dig lite vatten till närmsta akvariebutik och låta dem kolla dina värden.. I övrigt vad gäller vattenbyten, så är en gång i veckan lagom intervall, och då mellan 20-30% av vattnet.
#14 - 27 september 2004 07:21
Men då kan vi slappna av :).
Tack för alla svaren. Trodde fiskarna skulle börja dö när vi gick över 0.2ppm ;).

Tack igen!!!

Ursprungligen skickat av jorgen41

Svårt att säga men ska vi säga 5ppm :-) Jag har som sagt 10-20ppm i mitt kar men då har jag mycket växter.

Fiskar:

40 Kardinaler

8 Marmor Gurami

2 Siameser

2 Silverhajar

1 Pallett :-)

#15 - 27 september 2004 11:40
Nitrit värdet ska vara 0, nitrat inte över 50 mg liter helst under 20 ml litern, ammonium inte över 0,5 mg litern, ammoniak inte över 0,02 mg litern, syre över 4 mg litern, klor inte över 0,02 mg litern, koppar inte över 0,3 mg litern, KH 5-10 pH 7-8 eller vad som rekomendera för arten.
#16 - 27 september 2004 11:47
Ursprungligen skickat av Kramfors

Nitrit värdet ska vara 0, nitrat inte över 50 mg liter helst under 20 ml litern, ammonium inte över 0,5 mg litern, ammoniak inte över 0,02 mg litern, syre över 4 mg litern, klor inte över 0,02 mg litern, koppar inte över 0,3 mg litern, KH 5-10 pH 7-8 eller vad som rekomendera för arten.

Dessa är vad värdena SKA vara, men eftersom det är relativt nystartat så har vi inte hunnit få nån balans än. Är det då som de andra säger ingen större fara med våra 0.05 - 0.2ppm nitrit?
#17 - 27 september 2004 11:59
Under 0,3 mg liter nitrit anses inte vara akut skadlig.
Men över tiden så ska nitriten vara 0.
Tänk på att låga nitrit värden kan bero på att du inte har tillräckligt med bakterier för att bryta ner ammonium/ammoniak så den nivån kan vara skadlig.
För att se om det saknas bakterier som bryter ner nitriten till nitrat så kan du testa nitratvärdet, är nitrat värdet lågt kan antas att det kan komma en nitrittopp.
#18 - 27 september 2004 12:02
jorgen41 har tyvärr blandat ihop nitrit (NO2) med nitrat (NO3).

Nitrit ska vara i princip 0, nitrat däremot kan vara betydligt högre, speciellt i växtkar.

Personligen skulle jag inte bry mig med nitrit på 0,05ppm däremot 0,2ppm börjar ju bli lite högt.

Tänk på att vattenbyte inte bara tar bort nitrit utan även de nyttiga bakterier som omvandlar den farliga nitriten till mer harmlös nitrat.
Viktigt när det gäller att bibehålla låg nitrit är att ha tillräkligt med filtervolym där nyttobakterierna kan "hålla till".
#19 - 27 september 2004 12:11
Okej...
Men jag förstår inte varför det går så otroligt segt att få upp en balans i detta akvarie...Det lilla på 112 liter hade nitrit i max en vecka och nu fungerar det underbart. I det så kör jag endast med ett Fluval 3+ med en filtervolym på kanske 1 liter.

I det stora så har jag skakat ur Fluval 3+ filtret på "smuts" en gång, tillsatt nitritmedel otroligt många gånger (vattenbyten i mängder....) och kör på ett Eheim 2226 med en filtervolym på kanske 6-7 liter.

Ska jag ta 20-30 liter vatten från 112 liters akvariet vid nästa vattenbyte kanske och tillsätta lite nitritmedel samtidigt? Kan ju inte göra så varenda gång eftersom jag då tar bort en massa nyttiga bakterier från det fungerande akvariet, men nån gång kanske.

ALL hjälp mottages....
#20 - 27 september 2004 12:26
OJSAN Jag ber tusen gånger om ursäkt. Hoppas inga fiskar har dött efter mitt inlägg. Visst är det så att jag läste Nitrit men tänkte Nitrat.
#21 - 28 september 2004 09:22
Ursprungligen skickat av ebbaliten

Ska jag ta 20-30 liter vatten från 112 liters akvariet vid nästa vattenbyte kanske och tillsätta lite nitritmedel samtidigt? Kan ju inte göra så varenda gång eftersom jag då tar bort en massa nyttiga bakterier från det fungerande akvariet, men nån gång kanske.

ALL hjälp mottages....

Nitrifikationsbakterier fäster på/i filtersubstratet, och på bottensand/ grus. Du tar inte bort dem ur akvariet via delvattenbyten.Det kan ta upp till 8 veckor innan kvävecykeln är fullbordad.Du startade med tuff fisklast.
Om ditt 112-liters är väl inkört och har varit igång betydligt mer än 8 veckor, så skulle jag "stötta" det stora akvariet med Fluval 3:an tills nitriten försvinner. I så fall lär ditt 112-liters klara nitrifikationen en tid bara du har bottensand/grus !
OBS ! syresättningen måste du säkerställa på annat sätt under tiden.
MVH

#22 - 28 september 2004 09:56

[/quote]

Nitrifikationsbakterier fäster på/i filtersubstratet, och på bottensand/ grus. Du tar inte bort dem ur akvariet via delvattenbyten.Det kan ta upp till 8 veckor innan kvävecykeln är fullbordad.Du startade med tuff fisklast.
Om ditt 112-liters är väl inkört och har varit igång betydligt mer än 8 veckor, så skulle jag "stötta" det stora akvariet med Fluval 3:an tills nitriten försvinner. I så fall lär ditt 112-liters klara nitrifikationen en tid bara du har bottensand/grus !
OBS ! syresättningen måste du säkerställa på annat sätt under tiden.
MVH

[/quote]

kan det räcka med en liten pump i 112 liters akvariet (bara så man får ytrörelse)? om man ska sätta fluval 3+ i 240 liters akvariet?
#23 - 28 september 2004 10:00
Haleli du verkar veta vad du skriver om, vad anser du om att tillsätta ammoniak i en biobädd för att få i gång nitrifikationsprocessen.
Någon som vet varför tillverkarna av filter inte försöker använda VORTEX tekniken i akvarium som inte har växter.
Ja jag vet att jag hoppar in i tråden med frågan, men det har att göra med att inte få nitrittoppar i vattnet.

(VORTEX tekniken använs i dammfilter).
#24 - 28 september 2004 10:00
Hej !

Det borde räcka med en liten pump för ytrörelse/syresättning i 112:an !
Mät gärna nitrit efter ett dygn med Fluval 3:an i stora karet, så vi ser om den orkar med att sänka nitriten!
MVH
#25 - 28 september 2004 11:16
Hej Kramfors !

Det låter väldans läskigt att tillsätta extra ammoniak tycker jag.
Men jag har inte dina stora kunskaper,detta är bara vad jag "känner".
Organiska kväveföreningar ger ju ammoniak/ammonium i första fasen,om ingen oxidation till nitrit sker pga avsaknad/få nyttobakterier, då (och om pH är över 7) ökar risken att fisken dör av ammoniakförgiftning ?
Jag skulle hellre tillsätta Nitrivec !
Men det här var något att bita i-skall konsultera en vän på ett vattenreningsverk.Får se vad vännen och Kemisterna där säger.
MVH
#26 - 28 september 2004 11:17
Ursprungligen skickat av Haleli

Hej !

Det borde räcka med en liten pump för ytrörelse/syresättning i 112:an !

Mät gärna nitrit efter ett dygn med Fluval 3:an i stora karet, så vi ser om den orkar med att sänka nitriten!

MVH

okej, måste bara fixa en mindre pump till 112 liters akvariet isåfall...
tack för alla bra svar.
hoppas att det kommer att ordna sig :)
#27 - 28 september 2004 12:45
Det finns nedbrytningsbakterier i nästan allt vatten.
I en biobädd har man grus sand osv från naturen där också bakterierna finns, genom att tillsätta ammoniak innan det finns fiskar startar man ökningen av bakterier, vilket gör att det inte finns fiskar i vattnet förän det har fått en naturlig balans.

För att minska risken för skador vid nitrit i vattnet på fisken kan man tillsätta lite salt.
Salthaltigt vatten gör att nitrit inte kan "upptas" i lika lätt som utan salt.
Därför tränger mycket litet nitrit via gälar osv in i blodet och förgiftar fisken.
Inget salt säger många men det välkänt att saltkoncentrationer på mellan 0,1 till 0,3 % faktiskt ofta ger friskare fiskar och mindre sjukdomsangrepp.
Undantag vissa fiskar som sägs inte tåla salt.
Nackdelen med salt är att många/flesta växter inte trivs i vatten med en salthalt över ca 250 mg/l.
#28 - 28 september 2004 16:13
Vi har nu skaffat en "BIP" pump/innerfilter till vårat 112 liter. Låg på ~200 liter/timmen men med ett litet filter. Fluval 3+ filtret sitter i 240 liters akvariet och när vi kollade nu så hade vi 0.1ppm i det. Ska bli spännande och se om det blivit lite bättre imorgon!

Förhoppningsvis så tar den hand om en del nitrit +att man hoppas på att bra bakterier ska överföras till ytterfiltret där.

Ska återkomma med resultat för de nyfikna!
#29 - 28 september 2004 18:10
Hej!
Känner igen mig i ert problem, fast jag hade inget fel på mitt vatten men mina fiskar dog på löpande band ändå.
Trodde ett tag på övermatning av brorsdottern på 3 år[8)] men sen flyttade jag o hon slutade mata men fiskarna fortsatte dö.
Nya vatten prover visade ingenting...
Bytte sten o vatten men det hjälpte inte *suck*
Så när en mal dog på 2 dagar så blev jag trött på det.
Det resulterade i att jag rensade hela akvariet, bytte sten igen, slängde maten(var bara 6 mån gammal), kokade småstenen o filtret till pumpen.
Sedan var jag i akvarieaffären o köpte ny mat o "vattenrengöring".

Jag gissar på att ni har sötvattens akvarie?
Har ni någon sten i akvariet?
När bytte ni mat senast?
Finns något som heter Sera Aquatan VBC- stress protection som man häller i vattenet vid vatten byte som binder till sig förorenande ämnen.
Har funkat kanon för mig.
Hoppas ni får bukt med det
#30 - 28 september 2004 18:16
Ursprungligen skickat av Tessan79

Hej!

Känner igen mig i ert problem, fast jag hade inget fel på mitt vatten men mina fiskar dog på löpande band ändå.

Trodde ett tag på övermatning av brorsdottern på 3 år[8)] men sen flyttade jag o hon slutade mata men fiskarna fortsatte dö.

Nya vatten prover visade ingenting...

Bytte sten o vatten men det hjälpte inte *suck*

Så när en mal dog på 2 dagar så blev jag trött på det.

Det resulterade i att jag rensade hela akvariet, bytte sten igen, slängde maten(var bara 6 mån gammal), kokade småstenen o filtret till pumpen.

Sedan var jag i akvarieaffären o köpte ny mat o "vattenrengöring".

Jag gissar på att ni har sötvattens akvarie?

Har ni någon sten i akvariet?

När bytte ni mat senast?

Finns något som heter Sera Aquatan VBC- stress protection som man häller i vattenet vid vatten byte som binder till sig förorenande ämnen.

Har funkat kanon för mig.

Hoppas ni får bukt med det

Vet inte riktigt om det du skriver om stämmer överrens med vårat problem. Vi VET ju vad felet är, Nitrit. Problemet är att bli av med det med 14 fiskar i ett nystartat akvarie.
Vi ska därför prova nu med att köra med ett inkört filter i nya akvariet för att se om problemet löser sig.

Men tack ändå :).
#31 - 29 september 2004 08:54
Oops sorry såg nu att era fiskar inte dör utan ni har bara problem med nitrit.
Men om fiskarna inte dör, vad e då problemet?
Det tar ju trors allt ganska lång tid innan man får upp balansen i ett akvarium?
Såg innan att ni börjar få bukt med det, hur funkar det nu?
#32 - 29 september 2004 09:59
Ursprungligen skickat av Tessan79

Oops sorry såg nu att era fiskar inte dör utan ni har bara problem med nitrit.

Men om fiskarna inte dör, vad e då problemet?

Problemet är att bli av med nitriten innan fiskarna skadas eller börjar dö.
MVH
#33 - 29 september 2004 10:08
Jo men som så många sagt innan så krävs det större halter innan det blir skadligt
#34 - 29 september 2004 12:17
Vi la i filtret igårkväll (Fluval 3+) och imorse så hade vi fått högre nitritvärde, 0.2ppm. Så vi gjorde ett 50% vattenbyte imorse runt 9-tiden och nu kl 14 så testade vi igen. 0 i nitrit.

Så vi får se om detta håller i sig, om Fluval 3+ filtret orkar med belastningen och förhoppningsvis överför nyttiga bakterier till Eheim filtret.
#35 - 29 september 2004 12:23
Testa Hobby Nitritkiller och dosera som det står på förpackningen. Det har funkat bra för mig varenda gång. Tog ca 48 timmar sen hade det försvunnit (inga vattenbyten under den tiden).
#36 - 30 september 2004 11:29
Ursprungligen skickat av ebbaliten

Vi la i filtret igårkväll (Fluval 3+) och imorse så hade vi fått högre nitritvärde, 0.2ppm. Så vi gjorde ett 50% vattenbyte imorse runt 9-tiden och nu kl 14 så testade vi igen. 0 i nitrit.

Så vi får se om detta håller i sig, om Fluval 3+ filtret orkar med belastningen och förhoppningsvis överför nyttiga bakterier till Eheim filtret.

Uppdatering: Gjorde ett nytt test imorse igen, runt 2 dygn sen vi satte i Fluval filtret. Nitriten är tillbaka från 0 till runt 0.1ppm igen. Så vi gjorde ett nytt vattenbyte igen nu på 50%.

Kan bara hoppas att Fluval filtret gör NÅN nytta.....Börjar kännas lite hopplöst. Vi har ju inte ens "lyckats" få alger efter nästan 4 veckor nu?
#37 - 30 september 2004 11:38
Nu när ni är nere på 0 i nitrit:

Byt vatten 40-50% 1 gång / vecka.
Mata 1 gång om dagen.
Håll inte på och rengör filter eller något förrän ni märker att vattenströmmen minskar.. Mitt filter brukar jag inte rengöra på ett par månader.. Jag antar att ni vet att ni då inte ska rengöra hela filtret samtidigt..

Hursomhelst, du är på rätt väg med balansen!
#38 - 30 september 2004 11:44
Ursprungligen skickat av Robot

Nu när ni är nere på 0 i nitrit:

Byt vatten 40-50% 1 gång / vecka.

Mata 1 gång om dagen.

Håll inte på och rengör filter eller något förrän ni märker att vattenströmmen minskar.. Mitt filter brukar jag inte rengöra på ett par månader.. Jag antar att ni vet att ni då inte ska rengöra hela filtret samtidigt..

Hursomhelst, du är på rätt väg med balansen!

Problemet är att om jag inte byter vatten på en vecka och matar 1 gång om dagen så kommer nitriten att sticka iväg. Nu när det var 2 dagar sen vi bytte 50% och tillsatte nitritmedel så hade det gått från 0 till 0.1ppm. På en vecka så lär väl nitriten ligga på en 0.3-0.4ppm skulle jag tippa på.
#39 - 30 september 2004 12:08
Varför byter du med kranvatten när du har ett kar som fungerar?

Ta vatten från detta istället när du byter.

Att göra så stora byten som 50% i veckan när karet inte ens är igång låter för mycket i mina öron. 10-20% skulle jag börja med.

Köp en flaska Nitritkiller, det skadar inte att ha den hemma om det kommer tillbaka.
#40 - 30 september 2004 12:32
Ursprungligen skickat av roccster

Varför byter du med kranvatten när du har ett kar som fungerar?

Ta vatten från detta istället när du byter.

Att göra så stora byten som 50% i veckan när karet inte ens är igång låter för mycket i mina öron. 10-20% skulle jag börja med.

Köp en flaska Nitritkiller, det skadar inte att ha den hemma om det kommer tillbaka.

Därför att det andra akvariet är på 112 liter. Tar jag bort 30-40 liter varje/varannan dag från det, speciellt nu när det sitter en "fjuttpump" i det (flyttade det fungerande Fluval 3+ till det stora för att möjligen få bort nitriten) så antar jag att jag kan få problem i det också.

50% i veckan, vi snackar 50% 2-3ggr i veckan för att hålla undan nitriten. Den kommer snabbt som f*n.
#41 - 1 oktober 2004 06:13
Hur mycket fisk har du i karet? Det verkar ju som att du matar en hel del? Om du gör det så sluta mata ett par dagar, byt med vatten från 112an (inte för mycket då såklart) och avvakta.
Har du funderat på Hobby Nitritkiller som jag rekomenderade? En liten flaska kostar runt 90:- men det är det värt.
#42 - 1 oktober 2004 07:14
Ursprungligen skickat av roccster

Hur mycket fisk har du i karet? Det verkar ju som att du matar en hel del? Om du gör det så sluta mata ett par dagar, byt med vatten från 112an (inte för mycket då såklart) och avvakta.

Har du funderat på Hobby Nitritkiller som jag rekomenderade? En liten flaska kostar runt 90:- men det är det värt.

Har 14st ciklider, max 5cm. Har testat uppehåll med maten, allt mellan 2-4 dagar i taget. Men det verkar inte påverka allt för mycket.
Hobby, jo jag såg dom i en butik rätt nära oss. Men dom tipsade oss om några tabletter från Tetra. Ska testa dom nu, funkar inte det så testar jag Hobby.

Tillslut så måste det ju ge sig tycker man.

Tack för alla tips :)

Edit: Ska skriva om hur det går om nån vill veta :)
#43 - 1 oktober 2004 20:08
vad andvändar du för test visar det rätt
#44 - 2 oktober 2004 00:03
Ursprungligen skickat av janne dansk

vad andvändar du för test visar det rätt

Använder JBL:s dropptest. Visar 0 i nitrit i det lilla & olika värden i det stora. I det stora så kliar dom sig och har lite röda gälar så jag antar att vattnet inte är som det bör ska vara.

Så det stämmer troligen.

Annons