Akvariet har varit igång sedan sommaren förra året.
Varför jag undrar om 25 liters är för att jag skulle vilja ha ett mindre akvarium som tar lite mindre plats. Har förstått att kampfiskar trivs i små akvarium? Skulle gärna ha i mina Platys också (de är så snälla och, tro det eller ej, ganska sociala). Malen är helt underbar (vet ej vilken sort det är - fast i butiken sa de att den inte kunde bli mer än typ en decimeter), så malen skulle jag gärna ha däri också.
Tigersnäckorna är ju där endast för att hålla rent (och det gör de bra - hade svartalger innan, de försvann iom att jag satte in tre Tigersnäckor), så de vill jag gärna också ha med, plus räkan (akvariets survivor).
Varför jag bara har en räka är för att när jag köpte 10 neontetror från början, så slank den med ner i påsen (litet yngel). Hon i djuraffären ville inte börja bråka med fiskarna och räkan i påsen, så hon gav den på köpet. Fast hon sa att den förmodligen inte kommer överleva. Att jag inte behövde nån extra mat till den.
Räkan överlevde. Och blev större, och större. Nu är den nästan 3 cm lång och jättestor! :D
Jag funderade på att köpa fler räkyngel (så att räkan skulle få några kompisar). Fast de hade inga av kvalité kvar i djuraffären (butikens ägares egna ord), samt att de övriga fiskarna hade blivit så stora att jag inte vågade släppa ner några yngel däri. :/
Köpte sedan grodorna i en annan djuraffär (de i den affären där jag brukar köpa fisk, sa att jag inte borde köpa de vita då de kan bli stora plus att de äter allt de får tag i - de rekommenderade att köpa bruna grodor).
Frågade på den djuraffären i vilken de hade de vita grodorna, och de sa att det skulle funka.
Köpte tre vita grodor, en stor, en mellan en liten. De har ätit 3 neontetror (de minsta), samt att den stora grodan åt en fisk som fått en fena avbiten (en gul Molly).
Fast alla övriga fiskar har fått vara ifred. :) Inkl. räkan!
Såååå... Jag skulle alltså inte kunna ha:
1 Räka
3 Platy
1 Kampfisk
3 Tigersnäckor
1 Mal
i ett 25 liters akvarium?
Jordbruksverket säger 1 liter vatten/fisk. (Dock skulle jag aldrig ha i 63 fiskar i det akvariet jag har nu). O.o
Har läst här att det är lite annat. Typ upp till 3 cm så ska man ha 1-2 liter vatten/fisk, osv. - Då skulle det precis funka med de jag nämnde väl? Eller?
Detta akvarium har jag nu:
http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=4100&prodid=7759&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D4100
Detta akvarium hade jag tänkt att köpa:
http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=4100&prodid=7755&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D4100