Blir inte klok!

#1 - 16 december 2009 11:39
Ikväll ska jag åka o hämta et nytt kar på 375 Liter tänkte starta från scratch med allt så som inredning o allt vad det innebär.
Men när jag kommer till fiskar så finns det så jäkla mkt man vill ha med det ska ju gå ihop också skulle väldigt gärna vilja ha lite tips det jag gillar är.

För det första de flesta malar L-malar sen gillar jag de flesta rovfiskar om man kan kalla de så typ Black ghost, snakeheads, snygga ciklider, fengäddor fiskar som e rätt glupska med andra ord.

Tipsa gärna om diverse fiskar som går ihop och inte e för små vill ha rätt stora fiskar minst 10 cm iaf till att börja med så dom får växa upp hoss mig...
Fiskarna ska ju kräva ungefär samma ph, temperaturer osv också blir helt snurrig har suttit o kollat på forum o googlat i 3 dar här nu...
Tack på förhand.
Mvh: Danne
#2 - 16 december 2009 12:55
Jag kan känna igen mig att man vill ha många fiskar, men mitt råd där är att väga in mer av beteendet och inte bara utseendet.

Om du får besök av personer som inte vet så mycket om beteenden så är det coolare med snygga fiskar, men du har ändå akvariet mest på egen tid i allmänhet och då vinner beteenden över bara utseende.

Dock betyder inte det att vackra fiskar inte har ett spännande beteende. Alla de fiskar du nämner har mycket intressant beteenden. Det kan nog, efter ett tag, kännas att de olika beteendena och utseendena blir lite stökigt och tråkigt och där vinner i min mening ett mer sammanhållet kar med fiskar som hör ihop. En helhet i inredning och arter som lockar fantasin till hur de egentligen har det i naturen. Det finns så många detaljer som är kul att följa om man ger de lite tid.
#3 - 16 december 2009 13:31
375L är ju inte speciellt mycket, så man får passa sig med vad man köper.

Jag skulle nog ha ett gäng L-malar, antingen några olika sorter eller en grupp av 1 sort.

Knivfisken Albifrons , är en extremt lugn och trevlig fisk speciellt om han går som ensam fisk i sin art. Då kan du ha han med yngel å allt möjligt.

Fengäddor och liknande skulle jag skippa helt i detta kar om du vill ha annat i.

2 par ciklider istälelt som du tycker om, eller kanske 2 hanar 4-5 honor av en sort.

Exempelvis:

3 Golden nugget
3 L-015
1 Black Ghost
6st Fjärilsciklider 2+4
10-15 marmorbilbukar
#4 - 16 december 2009 17:23
Jag är rätt förtjust i Black Ghost, du som har erfarenhet av dem, hur blir det med dvärgciklider när den närmar sig fullvuxen?
#5 - 16 december 2009 18:38
kan nån sicka bild på black gohst :P ? :)
#6 - 16 december 2009 18:47
Du får både bild och artbeskrivning på [COLOR=#0000ff]Black ghost, svarta spöket[/COLOR] :)

Annons