Blir knäpp!

#1 - 25 oktober 2008 19:52
Har kollat noga med vattenpasset på akvariebänken vilket visat att bänken stär plant i alla vinklar, kanske inte 100% men med en skillnad på max 1 mm. Har hållit på i fler adagar och får det inte jämnare än så. Jag blev lite för ivrig och la i både frigolit i botten, sand och ca 20 cm vatten i akvariumet. Mätte sedan med vattenpasset. SUCK nu visar det plötsligt lite si och så. Grejen är att akvariumet är med ram, så hur vet jag att det inte är ramen som är skev utan att själva underlaget är det? Ska jag behöva riva ut all sand (varenda jäkla sandkorn eftersom jag inte vill få sand under frigoliten) tömma vatten och börja om igen, eller vågar jag chansa? Det är 125 liter.
#2 - 25 oktober 2008 19:55
Om du mäter från vattennivån till kanten på ramen i varje hörn, hur ser dessa mått ut?
Skit i vattenpasset som kan visa lika mycket fel som rätt:D!
#3 - 25 oktober 2008 20:18
Provade att mäta vattennivån från botten i akvariumet med tummstock. Skillde ca 1,5 mm mellan fram och bakkant, lutningen var då precis tvärtom mot vad vattenpasset visade. Det går nästan inte att mäta då frigoliten i botten sviktar. För när jag provade att mäta igen så skillde det plötsligt 4 mm mellan fram och bakkant. Jag borde kunna lita på första mätningen med vattenpass på bänken. Bänken står på klinkergolv, borde ju inte sikta av lite vatten...
#4 - 25 oktober 2008 20:22
... men du ska inte mäta från frigoliten utan från bottenkanten av karet och till vattenlinjen!
#5 - 25 oktober 2008 20:24
Vad menar du att frigoliten sviktar?
Mätte du i överkant på karet ner mot vattenytan? Bänken står nog där den står och den går nog inte att göra så mycket åt:p!
#6 - 25 oktober 2008 20:30
ansjo skrev:

Mätte du i överkant på karet ner mot vattenytan?
Fast ett av glasen kan vara lite högre och då visar det en skillnad till vattenytan utan att bänken lr karet står snett;) man måste mäta från kanten på bänken eller botten av karet och upp till ytan:)
#7 - 25 oktober 2008 20:36
Jag kan inte mäta från vattenytan till akvariumetsbotten för då måste jag flytta på frigoliten ngt och då får jag grus under den. Så ja, jag mätte från vattenytan till frigoliten. Jag mätte nyss från överkanten av akvariumet, precis under ramen, ned till vattenytan. Det är svåravläst men det ser ut att skilja 1 mm från fram och bakkant. Lite svårt att komma åt och mäta alla hörn pga bänkensplacering mot väggen.
#8 - 25 oktober 2008 20:40
åheim skrev:
Fast ett av glasen kan vara lite högre och då visar det en skillnad till vattenytan utan att bänken lr karet står snett;) man måste mäta från kanten på bänken eller botten av karet och upp till ytan:)

Det är klart, tänkte inte på det. Men å andra sidan är det bara ett litet kar så det kan inte skilja så jättemycket...
Jag kan inte mäta från vattenytan till akvariumetsbotten för då måste jag flytta på frigoliten ngt och då får jag grus under den. Så ja, jag mätte från vattenytan till frigoliten.
Du kan mäta på utsidan av karet;).
Jag mätte nyss från överkanten av akvariumet, precis under ramen, ned till vattenytan. Det är svåravläst men det ser ut att skilja 1 mm från fram och bakkant. Lite svårt att komma åt och mäta alla hörn pga bänkensplacering mot väggen.

Skiljer det bara 1 mm så är det inga problem att fylla karet.
#9 - 25 oktober 2008 20:57
Med risk att detta blir "famous last words" - ser jag ingen risk med 1.5 mm på ett 125 l akvarium. Tror jag själv aldrig kom bättre än 2 mm på mitt 450 - och det håller fortfarande.
#10 - 25 oktober 2008 21:03
Äh va f*n jag ger upp skiten. Provade att mäta från golv till ovansidan av akvariebänken och då skiljer det ännu mer, ca 2-3 mm. Bara att riva ut allting igen och börja om. Men jag begriper inte hur jag ska lösa problemet. :-(

Fram till idag har jag hållit på med att lägga tunna skivor av hårdplast under fötterna, fyra fötter totalt. Det gick ganska lätt att få det plant fram-bak och från sida till sida men lodrätt från hörn till hörn var ett helsike. Jag var ändå nästan på millimitern nöjd innan jag fyllde akvariumet med vatten.
#11 - 25 oktober 2008 21:06
Ansjo - "Du kan mäta på utsidan av karet" - jo men där har jag ju ram oxå. Jag ser inte exakt var bottenskivan av akvariumet är från utsidan då ramen ligger för.
#12 - 25 oktober 2008 21:12
Ta det nu lugnt, sätt dig i soffan framför akvariet med en kopp gott te:).
Att börja om från början är en idé, trots att jag knappast tror att du behöver göra det. Skiljer det några mm i våg spelar det inte någon som helst roll, den enda nackdelen det kan innebära är att vattennivån blir lite sned så du får fylla vatten så den döljs.
Skulle du däremot ha skillnad på diagonalen så är det värre, det är denna vridning i karet som kan orsaka att bottenrutan spricker. Ett kar på 125 liter skulle jag inte ens våga in, jag har ett på 105 som står på en "fulbänk" i sovrummet och det karet har aldrig sett ett vattenpass eller tumstock:p!

Annars det bästa sättet att väga in ett kar är att lyfta i varje hörn, när karet är tomt. Står det snett kommer karet att bli olika tungt och detta känns ganska lätt i armen. I det hörn som är lätt skruvar man ut den ställbara foten eller hur man nu justerar bänken.
#13 - 27 oktober 2008 07:32
Jag gjorde om alltihop, tog bort grus och vatten osv. Fyllde med vatten och mätte igen med tummstock och vattenpas. Det skiljer max 1 mm. Akvariumet är inrett och fyllt med både inredning och fiskar. Vågar inte kolla med vattenpasset igen nu när det är helt fullt. Jag stoppar huvudet i sanden istället och litar på min hemförsäkring. Fint blev det i alla fall :-)!
#14 - 27 oktober 2008 15:17
Ansjo - "Du kan mäta på utsidan av karet" - jo men där har jag ju ram oxå. Jag ser inte exakt var bottenskivan av akvariumet är från utsidan då ramen ligger för.
Ja men du ska mäta från botten av ramen och inte glaset om du har ett ramakvarie! eller så mäter man från bänken som akvariet står på och upp till vattenlinjen, förstår du ändå inte så ger jag upp...[:o]

Annons