Blir tokig!!! Finns hur mycket filtermaterial som helst ju...:S

#1 - 11 mars 2007 19:43
jag har ett ytterfilter till mitt 250-litersakvarie. Ett eheim 2233 som jag är helt nöjd med.
Men jag har fått för mig att jag anväder fel filtermaterial :confused: Det enda som finns i är kolfilter och vitt filtervadd, det var standarduppsättningen när det köptes och jag tänkte att det skulle funka bra. Men alla andra verkar ju ha en hel massa makaroner och rör och blåa filter och nitratfilter och allt vad det heter. I mitt andra akvarium har jag fyra olika sorters filter....Lite skillnad.
Har också läst att man inte ska använda kol som enda filtermaterial. Är det fel eller behöver jag byta?
Märks kanske att jag inte har så stor koll på dedär med filter. Inte riktigt min grej... :D
#2 - 11 mars 2007 20:07
Bara kol och vit filtervadd låter inte alls bra tycker jag :)

Kör lite makaroner, blå filtermatta och nåt substrat så blir det bättre.
#3 - 11 mars 2007 20:11
du kan gott köra filtret enbart med filtermatta (vanlig alltså inte kol) eheim säljer mattor som passar annars kan man köpa blå filtermatta som man själv kan skära/klippa till så dem passar i filtret!
#4 - 11 mars 2007 20:20
Daniel N
Nä, precis vad jag misstänkte :p Menmen...
Okej, men exakt vad finns det för makaroner och vad har de för nytta? Är det typ att det finns mycket yta för bakterierna att sitta på?
Vad är substrat?? [:o]

Åheim:
vilken är den vanliga filtermattan?

Shiit, krångligt tkr jag... Dumt av Eheim att sälja sånt standardmaterial... :(
#6 - 11 mars 2007 20:32
PetitJolie skrev:
Daniel N

Okej, men exakt vad finns det för makaroner och vad har de för nytta? Är det typ att det finns mycket yta för bakterierna att sitta på?

Åheim:

Makaroner, zeolit, biobollar är biologiska filtermaterial = renar vattnet från ammonium, nitrit medans filtermattor renar mekaniskt = renar vattnet från partiklar MEN dessa mattor är samtidigt utmärkta för biologisk rening bara man ser till att ha tillräckligt mycket filtermatta så det inte sätter igen för fort...
#7 - 11 mars 2007 20:35
substrat är olika form av sten/grus!
#8 - 11 mars 2007 20:44
Aha, OK, det börjar klarna nu! :)
men det räcker med filtermatta om man har tillräckligt stor filtervolym?
#9 - 12 mars 2007 07:37
Mitt tips är makaroner eller biobollar i botten, och sedan bara grov blå filtermatta. Eftersom bakterierna bildar kolonier så kommer filtret bara fungera bättre om du inte har filtermaterial som sätter igen lätt typ vadd eller fin blå filtermatta. Varje gång du gör rent filtret så sabbas reningseffekten mer eller mindre beroende på hur försiktig du är. det bästa är att skilja på den mekaniska reningen som tar bort smuts och den biologiska som renar vattnet från gifter. Jag kör ett aquaclear quickfilter på insuget när jag tycker det blir för dammigt i vattnet.
#10 - 12 mars 2007 09:08
Jag kör enbart med biobollar ock filtermatta i mitt ytterfilter.

Om du nu ska byta så byt inte allt direkt min rekomendation är 50% annats tar du bort för mycke bakterier o då kan få nitrit.

Kolfiltret kan du ta ur direkt ... är redan förbrukat är ju färskvara samt ska endast användas vid medecinering eller om du ska ha bort kemikalier i vattnet
#11 - 12 mars 2007 14:03
OKej, då vet jag vart kolfiltret ska...Soptunnan...;) Men kan inte riktigt ta ut det än på ett par dagar eftersom jag måste skaffa nytt filtermaterial till filtret :p
Vad beträffar utbytning av filtermaterial så inträffar det i princip aldrig. Jag bara städar ur det då och då i en hink akvarievatten. Annars förstörs bakteriefloran...Eller iaf va jag har fått lära mig.
Står i valet o kvalet då...
makaroner eller inte? ;)
#12 - 12 mars 2007 14:07
Den som söker ska finna...

Sheat, hittade nyss en "rekomenderad filtersammansättning" i manualen.
Den säger: "överst ett kolfilter, under vitt filtervadd, sen tre lager makaroner och sist en blå svamp.
Kommentarer till det??:confused:
#13 - 12 mars 2007 15:31
Kolfilter ska endast användas när du har mediecinerat enda nytta dom gör.
Filtervadd kan va bra till att få bort små partiklar men geggar ihop snabt o du måste byta så skippa den också

Kör såhär i årdningen vattnet rinner .. Filtermatta - Makaroner

För att filtermattan ska fånga upp partiklar så inte dina makaroner täps igen du kan avsluta me biobollar om du vill också.
#14 - 12 mars 2007 15:45
PetitJolie skrev:
Daniel N

Åheim:

Substrat är sånt bakterierna gillar att bo i, makaroner används mest som grovfilter och för att få ett jämnare flöde i ytterfiltret. Ett exempel på makaroner är Eheim Ehfimech, men det finns av många olika märken.
#15 - 12 mars 2007 15:55
Eheim Ehfimech var sådana makaroner de rekomenderade.
Så blå filtermatta o makaroner... De blir bra :)
Men för mej e de inga problem me filtervadd oxå, även om man får rensa det ibland. tycker det är så bra...tar upp gamla växtdelar o sånt :)
#16 - 12 mars 2007 19:16
Filtermattan tar också upp skräp och behöver inte rengöras lika ofta som filtervadd.
MvH Richard
#17 - 12 mars 2007 21:24
Okej, trodde det var samma skit...
Haha
Gud, det kanske är vit filtermatta jag har:confused: [:o] :p
#18 - 12 mars 2007 21:25
Okej...Tyckte bara de lät lite me två grejer. Men som sagt, jag har ingen kunskap om filter, så jag får lyssna på "di lärde"..:)

Annons