Blixten Mc Queen

#1 - 8 februari 2007 18:22
så har man skaffat kampfisk igen...tog mig tre dagar att inse varför man inte köper dem...

han är ju kass:D

tänkte att han kunde gå med amanoräkorna för att få lite liv i 54:an men hjälp...tog två timmar så hade han jagat in dem i mangroveroten...och där är de (sen i lördags)

happ sou...snabb omplanering tänkte jag...flyttar han väl(har ju läst här om vilka fiskar ni har med kampar) petar ner platyn i 54:an och kampen i 110:an...

gick i fem minuter...han och den pyttelilla mollyhannen rök ihop så resterande fiskar gämde sig efter bottnen...

kan itne ha räkorna i stora karet eftersom de kan ta sig in i pumpen...kan inte ha kampen i stora karet..(såvida jag inte flyttar mollyna då?)

och nu har platyna fått spunk?
den största honan *Fetto*(röd platy) jagar livet ur de övriga 4 honorna(indian och röd) för att sen bli jättestor inför platyhannen(indian) som i sin tur aldrig haft så stora fenor?

kan de korsa?

tipsa gärna på lämplig fisk till räkor / kamp

ska jag flytta kampen till stora karet och mollyna till lilla?
hur mycket törs man testa innan de blir för stressade ?

hade tänkt köpa kakaduor nästa månad och antar att de inte går tillsammans med kamp?
#2 - 8 februari 2007 22:46
Varför inte lämna tillbaka kampfisken, om det nu bara har gått några dagar? Han verkar ju bara ställa till problem för dig

& ja, indianplaty & vanlig platy kan korsa sig.
#3 - 9 februari 2007 18:53
japps han ställer till besvär...eftersom han inte verkar passa med de övriga fiskarna

nu har jag iaf flyttat honom till stora karet så fick mollyna flytta till lilla karet
#4 - 10 februari 2007 08:42
fiskar som äter vegetabiliskt ska inte röra räkorna. och så går fiskar med små munnar. jag har endlers tillsammans med mina.
#5 - 13 februari 2007 08:31
Hejsan.Mina räkor har jag tillsammans med guppys,ancistrus och väderålar.Det funkar toppen.
#6 - 13 februari 2007 09:26
Hej! Kamphanen du har är troligen en agressiv fisk. Han trivs bäst att gå ensam med kanske någon ancistrus som hjälper till att hålla rent karet. Han går säkert bra ihop med neontetrerna. Kampfiskar gillar inte stor fenade fiskar ser dessa som artfränder och fineder.Det är väldigt skillnand på temprament vad det gäller kampfisk hanar. Jag (Anna) har 10st hanar. Allt från snälla harmlösa hanar som knappt bryr sig om andra fiskar till agressiva som jagar allt i sin väg.
#7 - 15 februari 2007 18:03
oj...undrar vad blixten kommer tycka om mina önskefiskar kakaduorna:D

*ler* skojar bara ...de ska gå i andra akvariet...lite kasst blir det ju...för meningen var ju att blixten och räkorna i ett och kakaduor och övrig fisk i andra...

*life is like a box of chocolate, you never know what you get*:D

Stämmer bra här...inget blir som man tänkt sig:D

Blixten verkar dock trivas med platy, neon, fantom och pansarmalar...
typ ömsesidig respekt iaf:D

kan man ha en hona i 110 l tillsammans med hannen?
så han får nåt att roa sig med:D
#8 - 16 februari 2007 13:33
Jag har en kmapis som går snällt ihop med precis alla fiskar, guppys tom, jättesnäll mot sin fru och allt.
Sen har jag en galning till kmapis som inte kan gå ihop med någon. Hade halft ihjäl sin ancistrus innan jag fick ut honom (han hoppade nästan in i håven den stackarn). De skiljer väldigt mkt i temperament.
#9 - 17 februari 2007 19:29
var på zoo idag och då kollade jag efter fru till blixten...

de sa dock minst tre?

han trodde att blixten annars skulle stressa ihjäl den?

Är det bra eller dåligt att ha flera honor?
#10 - 19 februari 2007 17:20
bra, för då blir det lättare yngel :)
#11 - 19 februari 2007 17:49
Diwa skrev:
Är det bra eller dåligt att ha flera honor?

Det är nog bra med flera, men tänk på att även honorna kan vara aggressiva om du har otur.... Behöver han verkligen en fru? [:o]
#12 - 19 februari 2007 20:42
behöver?

hmmm har räknat ut att om det blir slagsmål så måste vi köpa ett till kar:D
jag är smart:D
Vill ju ha räkor*ler*

tror inte de kan komma till skott med skumbon osv...platyna lär nog paja det blixtfort för blixten...
och skulle det bli yngel blir det nog allmän fest:D
#13 - 20 februari 2007 07:06
Förlåt om jag skrattar lite...menar inget skadeglatt alls....men kampfiskar ÄR ena riktiga filurer och den ena är inte lik den andra.

- Därför gillar jag dem :D
#14 - 20 februari 2007 10:41
Diwa skrev:
behöver?

hmmm har räknat ut att om det blir slagsmål så måste vi köpa ett till kar:D

jag är smart:D

Vill ju ha räkor*ler*

Du är inte dum du! :D
#15 - 20 februari 2007 13:22
Säkra pumpen!

Diwa skrev:
så har man skaffat kampfisk igen...tog mig tre dagar att inse varför man inte köper dem...

han är ju kass:D

tänkte att han kunde gå med amanoräkorna för att få lite liv i 54:an men hjälp...tog två timmar så hade han jagat in dem i mangroveroten...och där är de (sen i lördags)

happ sou...snabb omplanering tänkte jag...flyttar han väl(har ju läst här om vilka fiskar ni har med kampar) petar ner platyn i 54:an och kampen i 110:an...

gick i fem minuter...han och den pyttelilla mollyhannen rök ihop så resterande fiskar gämde sig efter bottnen...

kan itne ha räkorna i stora karet eftersom de kan ta sig in i pumpen...kan inte ha kampen i stora karet..(såvida jag inte flyttar mollyna då?)

och nu har platyna fått spunk?

den största honan *Fetto*(röd platy) jagar livet ur de övriga 4 honorna(indian och röd) för att sen bli jättestor inför platyhannen(indian) som i sin tur aldrig haft så stora fenor?

kan de korsa?

tipsa gärna på lämplig fisk till räkor / kamp

ska jag flytta kampen till stora karet och mollyna till lilla?

hur mycket törs man testa innan de blir för stressade ?

hade tänkt köpa kakaduor nästa månad och antar att de inte går tillsammans med kamp?

:) Du kan ju alltid yngelsäkra pumpen!:)
#16 - 20 februari 2007 20:09
hur hur hur:D

ett juwel rekord 110 l med inbyggt pumphus...
suck jättesmidigt och snyggt tyckte vi i affären...men inte nu..
Det sitter ju fast:o
stora springor är det också...visserligen är nog minsta amanon nu närmare 5 cm stor men vill inte chansa...och yngel lär nog bli pumpyngel snabbt

fundrade löst på att klä in den men är det praktiskt ur rengöringssynpunkt?
kanske drar ner flödena???
#17 - 21 februari 2007 11:53
ja om nu kampen ändå va den som var uppkäftig i mitt kar, nä då här är det platyhannen som tror sej va kung, tom ena räkan jagade livet ur min kamp.

jag tog ett redigt snack med han å talade om att matte tyckte det var redigt pinsamt å se han fly för en mini räka på typ 15mm.

däremot så är han jätte tuff mot katten när hon sitter vid glaset å spanar, då minnsan retas han å muckar stor som bara den. skum firre det där :D
#18 - 22 februari 2007 16:47
[:-108] inkoppning sker:D

Spänningen är oooliiidlig [:-108]

Honorna var superfina(fast hrm...jag tror iaf en av dem är en kille:rolleyes: )
Färggranna och annorlunda mot de honor de hade förra vändan...Tur jag väntade:D

Koppningen får ta sin tid, hur lång tid ska de ta?
Eftersom de här kom i tisdags till zoo och jag nu byter miljö på dem igen vill jag att det ska bli ritigt bra åt dem...
16:30 öppnade påsen...har hatt i lite vatten två gånger nu..

Vill ju veta vad Blixten tycker om damerna ju:D

Med lite tur glömmer skrutt att nemo fanns på affären:D
hon var helt otröstlig för hon inte fick ta hem honom:p
Dah saltvattensfisk...kanske ska börja läsa på hur man startar ett sånt också:D

fast ska bara.....

Hittade min dröm på blocket:D
6meter långt*asg*
Bara 20 000 som hittat:-D

hrm...fast hrm känns inte som så himla dyrt längre med tanke på vad två pyttekar kostat så långt:D
#19 - 22 februari 2007 16:48
Smileymissbrukare?

jag?

nähä:D:D:D
#20 - 26 februari 2007 19:04
:D sådärja:D

Nu är kar numero trois uppe:D

sa ju det....

Blixten och harem har ett tillsammans med de fläckiga malarna...
Ungarnas fisksoppa är tbx i seras julklappskar(eventuella fler yngel får nog bli middag pust)
Och tredje burken ett nytt 54:a kar hyser 6 amanoräkor samt en hel massa yngel

Blixten ja...han är ett kapitel för sig själv...honorna beter sig mer som hannar än han gör, de vallar(eller rättare sagt Den vackraste honan vallar tanterna) och styr i karet så det inte vet till sig...

men de verkar iaf inte ge sig på fenor osv på Blixten så nu hoppas jag han fortsätter bygga skumbo...

Annons