Blixten på akvariefotot

#1 - 1 mars 2008 09:09
Hur jag än försöker, när jag ska fota mitt akvarium, så får jag en stor, flashig blixt med på bilden. Är inte så världsbäst på det här med foto, men vill gärna lägga in en bild på mitt akvarium på min profil. Finns det något knep för att slippa få med blixten på bilden?
#2 - 1 mars 2008 09:13
Om det är en översiktsbild på ditt akvarium så är fotografering med stativ att rekomendera. Om du inte har möjlighet till det så får du försöka att fotografera från sidan. Brukar inte behövas så mycket vinkling av kameran för att du skall slippa "blixten" i rutan.
#3 - 1 mars 2008 09:27
Om man ska använda blixt så får man vinkla kameran mot karet och inte ta rakt framifrån. Om man ska fotografera en fisk, så har jag kommit på att det är en väldigt fördel att hålla kameran upp och ner (så blixten är i nederkant på kameran).
Bäst resultat får du oundvikligen utan blixt, men med en kompaktkamera är det nästan omöjligt om objektet rör sig minsta lilla. På en översiktsbild är det inte hela världen med suddiga fiskar tycker jag. Så stäng av blixten, stadga upp armarna (så du håller kameran så stilla som möjligt, om du inte har stativ) och knäpp så många bilder du orkar. Någon brukar då bli ok.. :)
Bilagor:
#4 - 1 mars 2008 10:01
om du ska ta helbilder så sätt kameran på tidsutlösning på så sätt så undviker du att kameran skakar när du tryckerav
#5 - 1 mars 2008 18:04
Tack för era...

...användbara tips.:) Stol som stativ fungerade hyfsat, och utan blixt blev det ju en annan sak. Visar några bilder här som tack för hjälpen. :D
#6 - 7 mars 2008 15:54
Den borde finnas en inställning på din kamera som tar bort blixten. En bra kombination är att ställa in kameran på "anti-skak" och sedan på makro (närbild) plus att man stänger av blixten. Bästa resultaten får man ju förstås med supermakro men då är det ju det att minsta lilla rörelse så blir bilden suddig. :/ Lycka till iaf!
#7 - 7 mars 2008 16:00
Prova att fota snett nedåt. Behövs inte stor vinkel för att blixten skall komma ur bild.
#8 - 9 mars 2008 09:27
Azur skrev:
Prova att fota snett nedåt. Behövs inte stor vinkel för att blixten skall komma ur bild.

Bra tips! Jag fortsätter att fota...:p
#9 - 30 mars 2008 19:24
Alternativ är att använda extern blixt eller lampa som siktar mot akvariet.
Alternativ II är att öka ISO men räkna med lite brus eller mycket brus beroende på vad du har för kamerahus som behandlar brus. En del kamerahus behandlar brus på ett bra sätt så det är helt accept att fota med högre ISO.
#10 - 30 mars 2008 19:50
Alternativ 3: Belysa karet ovanifrån med kamerablixtar och skjuta manuellt.

Annons