Jag såg tidigare i kväll/natt att en av mina pansarmalar blöde från bröst/mage precis där fenorna på magen sitter vid "den naturliga vägen hålet". Det var inte mycket vad jag såg, såg bara att det var en 3-4 prickar med blod. Jag skrev i delen för malar, men kom sedan på att det var ju fel ställe att skriva och fråga. jag skulle ju ha skrivit här på en gång :/
jag vet fortfarande inte vad som var fel på den, ca 1h efter jag såg det så var den halft död, så jag fångade upp den i håven och lade den så att malen var i håven under vattenytan, tänkte att jag skulle vänta och se om den blev bättre... Men efter 20 min i håven och jag kom in efter rundan med hundarna så var den död :( Så då var det ju bara att plocka upp håven med fisken i. och nyfiken på vad det är så måste man ju kolla om man kan hitta någon orsak...
Jag tog en liten plast "pinne" grej till hjälp att peta undan fenorna så jag skulle kunna ta kort på hur det såg ut, och då hade den ett stort hål in.. (jo ja vet att dom har ett hål där... men jag vet inte hur stort det hålet ska vara men det var stort och rött) sen såg det även ut som att den hade små små vattenblåsor under huden på bröst och mage (svamp?) kan det vara nån sjukdom den dött av eller kanske blivit biten precis där? men det såg inte ut att vara bitet.
Förutom 3 olika pansarmalar så har jag 2st bright blue zebra, palettciklider, 2 näbbciklider, 3 siameser och praktbotior och dom bor i ett 600L. ska jag fånga upp en av dom andra pansarmalarna och kolla om även dom har något liknande?
Alla andra fiskar mår bra och jag tog precis ett vatten test och det är inget nitrit i vattnet, och dom andra "värderna" vara bra.
Tycker att det är lika bra att ta det säkra före det osäkra och fråga så att man kan förhindra att flera dör om det skulle vara något.