Blogg kring start av Tanganyika 240 l

#1 - 5 augusti 2007 19:28
Mors!

Tänkte att några kanske vill följa tillkomsten av mitt nya kar. Dokumentationen kommer att finnas på följande blogg:

http://miklosakvarium.bloggagratis.se/

Vid större happenings kanske jag hojtar lite i denna tråden för säkerhets skull.

Adios amigos!
#2 - 5 augusti 2007 21:06
grymt! Mer tanganyika till Zoopet folket!!:D
#3 - 5 augusti 2007 21:09
Härligt! Skall bli kul att följa!:)
#4 - 5 augusti 2007 21:28
MaxB skrev:
Härligt! Skall bli kul att följa!:)

[COLOR=blue]Håller med!![/COLOR]
#5 - 6 augusti 2007 19:56
Tackar, tackar...

Det finns ju en del att leva upp till. Och inspirerande trådar kring någon som just byggt ett som är ganska precis 4 gånger så stort som mitt... :)
#6 - 7 augusti 2007 16:05
Den kommer att följas! Se till att uppdatera MYCKET OCH OFTA:)

/Hans
#7 - 7 augusti 2007 20:30
Nu ligger det en animation av bakgrundsbygget (så långt) på bloggen...
#8 - 11 augusti 2007 18:27
Nu börjar det likna något. Kika på...

#9 - 11 augusti 2007 20:22
Ska följa den bloggen med nöje :D

Lycka till !!;)
#10 - 11 augusti 2007 20:24
Ska följa den bloggen med nöje :D

Lycka till !!;)

Tackar, tackar!
#11 - 14 augusti 2007 19:08
Oki-doki!

Såhär ser det ut nu (eller, ja ni fattar, före & efter målning):

[ATTACH]6942[/ATTACH]

Läs och kommentera gärna bloggen på miklosakvarium.bloggagratis.se

Adios!
#12 - 14 augusti 2007 20:52
hmmm är inte vinbärs sniglar fridlysta?
#13 - 14 augusti 2007 21:02
Idrok! Jag var nere i mitt kar och rundsågade extra rasterhål i BTN-bakgrunden (efter att den var monterad) bara för den förjordade Ansjo sa att extra raster kunde vara bra... jaja, Kjelle sa till också - men det ville jag liksom inte låtsas om (sorry, skojar bara Kjell! :))

Det är nog en ypperlig idé!
#14 - 14 augusti 2007 21:05
Björne_77 skrev:
hmmm är inte vinbärs sniglar fridlysta?

Ingen aning. De här är antagligen importerad från la France. Där äter de hellre än fridlyser. :)
#15 - 14 augusti 2007 21:07
MaxB skrev:
Idrok! Jag var nere i mitt kar och rundsågade extra rasterhål i BTN-bakgrunden (efter att den var monterad) bara för den förjordade Ansjo sa att extra raster kunde vara bra... jaja, Kjelle sa till också - men det ville jag liksom inte låtsas om (sorry, skojar bara Kjell! :))

Det är nog en ypperlig idé!

I ditt 960l? Två hål totalt? Då borde jag vara på säkra sidan flödesmässigt i mitt 240, i alla fall.

Nu har jag två hål. Två raster är beställda tillsammans med pump från PWSS.
#16 - 14 augusti 2007 21:15
Vem sa två hål...?

Men du har rätt, det är två hål, men så här; Jag hade det största rastret, monterat, och sedan borrade jag upp ett jävla jättehål bredvid, några cm ovanför, och fyllde detta med blå filtermaterial (sånt där blått skum...)
När som helst kan jag peta bort detta och krama ur om det skulle behövas och det kan liksom aldrig gå i baklås. Insugskapaciteten är nog i stl.ordn. tre rejäla rasterhål.
#17 - 14 augusti 2007 21:21
MaxB skrev:
Vem sa två hål...?

Ingen. ;)

Jag bara jämförde med min bakgrund - och det lät på dig som om du hade gått från ett till "ett till". Det blir ju två.

Gissningar och spekulationer. Men det gick ju bra.
#18 - 14 augusti 2007 21:23
Aaah, din spjuver... "från ett till ett till..."

Hahahahaha, skitbra koll! Grymt!:)
#19 - 14 augusti 2007 21:46
Idrok skrev:
Ingen aning. De här är antagligen importerad från la France. Där äter de hellre än fridlyser. :)

aha trodde de va plockade i svea :)
#20 - 14 augusti 2007 21:48
Björne_77 skrev:
aha trodde de va plockade i svea :)

Jag önskar jag hade den sizen på snäckorna i vinbärsbuskarna - då hade man sliuppit att köpa dom för hutlösa pengar!:)
#21 - 15 augusti 2007 08:12
MaxB skrev:
Jag önskar jag hade den sizen på snäckorna i vinbärsbuskarna - då hade man sliuppit att köpa dom för hutlösa pengar!:)

[COLOR=blue]Jag måste bara berätta![/COLOR]
[COLOR=#0000ff]För några årsedan när jag och en kompis var ute i skogen så hittade vi massor, i den storleken, runt en "sumpmark". Det fanns bara där och ingen annan stans i hela skogen (som vi såg). Morsan trodde inte på mig, men jag gick tillbaks och hämtade några och visade henne dom. [/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Med andra ord: [/COLOR]
[COLOR=#0000ff]DE FINNS MEN KANSKE INTE PÅ SÅ MÅNGA STÄLLEN![/COLOR]
#22 - 15 augusti 2007 09:06
Här i Hjo har vi rätt gått om dem på några ställen runt Hjoån inne i stan men nackdelen är att det är naturreservat där för öring och harr(har ja för mig)går upp och leker i ån:S
#23 - 28 augusti 2007 20:21
Back in business. Kolla in:

http://miklosakvarium.bloggagratis.se

-M
#24 - 28 augusti 2007 20:39
man kan inte låta bli att bli inspirerad ser fram emot fortsättningen.
#25 - 2 september 2007 14:33
Angående tråden:

Snyggt! Man blir sugen på en tangaburk!

Angående vinbergssnäckor:

De är inte fridlysta, däremot är de på tillbakagång pga utträngning från mördarsnigeln. Vinbergssnäckan är inplanterad i sverige och även om den inte är en förstörande art på samma sätt som mördarsnigeln så är den inte en del av sveriges naturliga fauna.

Källor:
http://www.gnm.se/gnm/sniglar/s_vinbergssnacka.asp
http://www.tiddelipom.se/tradgard/vinbergssnacka.htm
#26 - 3 september 2007 07:41
Det tickar på...

Kolla http://miklosakvarium.bloggagratis.se för detaljer.

Adios så länge.
#27 - 3 september 2007 09:02
ser skit bra ut:).
Tror inte du behöver vänta 10-14 dagar med fisk faktist, låt det vara fyllt några timmar, sen tömmer du å fyller igen. Sen kan du nog köpa fisk om en dag eller 2.
Ska du börja med snäcklekare? Vilken sort blir det?
#28 - 3 september 2007 09:47
Tack.

Snäcklekarna blir nog först. Ocellatus, Multisar eller Brevis? Nån som tycker något?

De följs av Prinsessor och så småningom en tredje art. Funderar på Xenotilapia Flavipinnis, men är osäker på om utrymmet (främst botten) räcker för dem. Har också bollat tankar på Compressiceps eller Hästnosar. Idéer?

Tror du verkligen att jag kan släppa i fisk redan denna veckan. Har i och för sig tänkt att hjälpa till med lite flytande bakteriekultur.

-M
#29 - 4 september 2007 07:56
Stapersi är väldigt vackra snäcklekare! Jag tror nog du försiktigt och fint kan introducera en liten grupp nu och låta dessa gå någon vecka eller två, sedan fylla på med några prinsessor.
Skall bli oerhört kul att kolla vad det blir för något!:)
#30 - 4 september 2007 08:22
Tack för tipset MaxB!

Jag kollade Stappersi och såg att det var svårighet 3, odling Silver. Tror att jag ska sikta på 2:or och Brons. Vill gärna ha lek och yngel, ju.

Förresten, kör du Natriumbikarbonat för att få upp Ph och Kh? Andra tricks?
#31 - 4 september 2007 09:10
Aaaah, du får nog Stapersi att leka - speciellt i det fina karet, rena paradiset!:)

Nej, jag har inte i någonting, eller kör några trix - byter bara vatten med jämna intervaller, håller rent och stabil temp. Detta beror dock inte på att jag tror eller tycker att det är negativt att tillföra olika ämnen i vattnet - utan på att det har fungerat för min del i väldigt många år - att inte göra någonting, alltså.

Däremot är jag väldigt intresserad av att prova på att optimera vattenförhållandet i karet och att lära mig mer om detta. Faktum är att jag är otroligt okunnig i vattenkemi, och sedan jag började läsa här på forumet insett att jag har massor att lära!:)
#32 - 4 september 2007 09:50
Du kanske bor lite längre norrut. Vi här i Skåne har ju ganska mjukt och neutralt vatten - inte alls optimalt för en Tanganyikabiotop.

Jag tror jag ska testa att få upp både stabilitet och Ph med bikarbonat.

Kanske ska kolla om Sandby ciklid har några Stappersi - de såg onekligen fina ut i artbeskrivningen.
#33 - 4 september 2007 10:55
bikarbonat använder många för att höja ph. Sen har man kalksten för att buffra.

Jag har ett kar med Stappersi nu, och min åsikt är att dom itne alls är lika roliga som Multisar eller Occellatus är. Multisarna gräver och står i, i stort sett dygnet runt, alltid gör dom något. Ocellatus såg jag hos mats och dom var mer aktiva än vad mina stappersi är. Vet inte om stappersi alltid är så blyga men mina är verkligen livrädda och helt nojjiga så fort jag reser mig upp ur sängen eller går in/ut i rummet.
Tycker du ska köra på Multisar faktist, om du vill ha ett aktivt bottenliv:)
#34 - 4 september 2007 11:06
fredd skrev:
bikarbonat använder många för att höja ph. Sen har man kalksten för att buffra.

Jag har i kalksten - en del under snäckorna och en del bakom bakgrunden.

fredd skrev:
Tycker du ska köra på Multisar faktist, om du vill ha ett aktivt bottenliv:)

Jag vill absolut ha ett aktivt bottenliv. Hur ligger Brevis i allt detta? Jag såg nämligen ett gäng fina F1or hos Sandby Ciklid när jag var där häromveckan. Han hade iof också några riktigt snygga Ocellatus "blue". Det blir nog en tur dit på fredag med dottern när hon och jag är lediga. Så det gäller ju att vara påläst då, för jag har svårt att tänka mig att jag vill gå därifrån tomhänt. ;) Så nån av snäcklekarna som finns där följer antagligen med hem - bra då att vara lite förberedd inför valet.

Tack så länge!
#35 - 4 september 2007 13:34
Multisar är ju alltid ett säkert kort. Jag valde mellan Stapersi och Ocellatus och det utföll till fördel Ocellatus pga att det var så skön action hos dom. Ocellatusen kan däremot med jämna mellanrum lägga sig ner och "vila" en stund - och det ser lite skumt ut. Jag blev riktigt byxis när jag såg det de första gångerna - men läste sedan att det var ett vanligt beteende för dom.
Ocellatus blue låter spännande. Brevis har jag intre haft själv tyvärr, men de är väldigt fina!:)
#36 - 4 september 2007 14:23
jag har inte heller testat brevis, ännu:)hehe.
#37 - 4 september 2007 14:26
läser man folks kommentarer om Brevis, så står det att dom inte gräver, och att dom är väldigt snälla. Verkar som att dom lätt blir överkörda av andra fiskar.
Då får jag nog säga att du hellre borde satsa på Ocellatus eller Multis, båda kan vara riktigt kaxiga för sin storlek.
#38 - 4 september 2007 14:29
Jag fick också för mig att Brevis är lite lugnare. Och lutar nog åt nån av de kaxigare varianterna - Multis eller Ocellatus blir det nog. Små, men tuffa. Det är ju en cool devis!
#39 - 4 september 2007 14:30
Similis såg jag nere i Kungsbacka på Zoo mässan i Lördags, dom är riktigt snygga faktist. Står även att dom gräver rätt mycket, vilket är kul:)
#40 - 4 september 2007 14:34
Förresten - tack för all hjälp, så långt! :)

Det är riktigt värdefullt med rådgivning på vägen.
#41 - 4 september 2007 14:37
inga problem, vi är här för att hjälpa:)
#42 - 4 september 2007 14:37
fredd skrev:
Similis såg jag nere i Kungsbacka på Zoo mässan i Lördags, dom är riktigt snygga faktist. Står även att dom gräver rätt mycket, vilket är kul:)

Aha! Ett alternativ till - det gjorde ju inte saken lättare. ;)
#44 - 4 september 2007 16:36
MaxB skrev:

Suck... :confused::confused::confused: ;) :)

Calliurus var ju grymt snygg.

Jag håller er uppdaterade. Som sagt, första shoppingen sker nog på fredag.

Fick tips från en annan rutinerad källa - Carl Eklind (som har fotat en del på bla ciklidbladet) - som menade att prinsessorna kunde ha en tendens att ta över hela karet. Han tyckte jag skulle skippa dem för tex Cyprichromis. Nu blev det ju verkligen inte lättare...

Hilfe!
#45 - 4 september 2007 19:47
Ja, Carl har nog rätt - beroende kanske på hur stor burk man har...
Jag har lagt upp en liten filmsnutt alldeles precis nu i min tråd, men jag lägger den här också. Det är Gracilisarna som jag försöker få en hyfsad snutt på med småyngel. Svårt, men...
I slutet av klippet (c:a 2 min.) så drar jag kameran bakåt - och var i karet är alla andra fiskar? Tja, inte där Gracilisarna är iallafall...

" target="_blank">
#46 - 4 september 2007 20:24
Men! Vad snygga dom är. Hade tänkt Brichardi eller Pulcher. Får nog addera Gracilis till den listan. Eller blir det inga prinsessor alls? Oh, alla dessa beslut. [:-116]

Enligt Zoopets artbeskrivning vill Cyprichromis ha ett större kar än mitt. Fast det är ju en riktigt bra idé att köra fiskar som håller sig i olika nivåer.

Nåja, snäckisarna ska ändå i först. Har lite tid till att tänka... och läsa... och fråga ...och tänka igen.
#47 - 4 september 2007 20:55
Du kan ju kolla i min tråd (960 liter T-kar) på de lite tidigare bilderna och filmsnuttarna, där syns Cyprichromisarna både simmandes och lekandes.
Dom är vackra men honorna är faktiskt lite trista... [:o]
#48 - 7 september 2007 13:54
Grupp numero uno - Lamprologus Brevis - är på plats!

Adios!
#49 - 7 september 2007 14:03
Aha, Brevis! De är fina!:) Det kan kanske ta någon dag eller så innan de tittar fram - det skall säkert ordna sig med den detaljen!:)
#50 - 7 september 2007 14:32
Nu kom jag på! "Chimba" heter de. :)
#51 - 7 september 2007 14:55
det blir nog bra det där :)
#52 - 9 september 2007 17:28
Especially for you, my little fishy friend...

[ATTACH]7508[/ATTACH]
[ATTACH]7509[/ATTACH]
[ATTACH]7510[/ATTACH]
[ATTACH]7511[/ATTACH]
[ATTACH]7512[/ATTACH]

Läs om vidare öden och äventyr på bloggen!
#53 - 9 september 2007 18:49
fina fina (:
#54 - 11 september 2007 08:45
najs!
Har inte hängt med 100% i tråden så du kanske har skivit det längre upp på den här sidan, har du sett alla brevisar nu, mår dom bra?

/Hans
#55 - 11 september 2007 09:17
som självutnämnd språkpolis och därtill en person med stort naturintresse måste jag rätta de som tidigare skrev om snäckor i tråden. det heter inte vinbärssnäcka utan VINBERGSSNÄCKA!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vinbergssn%C3%A4cka

så, nu kan jag sova gott :D

(i övrigt en mycket intressant och bra tråd!)
#56 - 11 september 2007 09:29
toccata skrev:
som självutnämnd språkpolis och därtill en person med stort naturintresse måste jag rätta de som tidigare skrev om snäckor i tråden. det heter inte vinbärssnäcka utan VINBERGSSNÄCKA!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vinbergssn%C3%A4cka

så, nu kan jag sova gott :D

(i övrigt en mycket intressant och bra tråd!)

Det var intressant! Mycket bra! Jag har flera gånger skrivit fel namn. Det är ju Helix Pomatia vi talar om och gör man en svensk googlesökning så dyker båda stavningarna upp - men det verkar som du har helt rätt Toccata! Vinbergssnäcka skall det vara (även om den andra stavningen är mycket vanlig också). Namnförbistringen kan ju ha att göra med att man ofta ser denna snigel på vinbärsbuskar.
#57 - 11 september 2007 09:49
ja den andra stavningen finns ju med i olika sökningar just för att 80% av alla människor säger fel, så de har tvingats ha med den stavningen på olika sajter också :)

jag gillar alla typer av sniglar och snäckor. det är synd att det blivit en sån invasion av den spanska skogssnigeln (mördarsnigeln) nu bara.. folk får sina trädgårdar förstörda, men sniglarna i sig kan ju inte rå för detta, de gör ju bara vad de är programmerade att göra.

nog om detta off-topic-ämne :) men kul att någon upptäckte att de sagt fel :)
#58 - 11 september 2007 14:17
battalionP skrev:
najs!

Har inte hängt med 100% i tråden så du kanske har skivit det längre upp på den här sidan, har du sett alla brevisar nu, mår dom bra?

/Hans

Nej. :( Sexan har vad jag vet inte visat sig. Men resterande fem rör sig nu ganska fritt i karet. T.o.m när jag närmar mig. :)

Kolla bloggen för senaste nytt!
#59 - 11 september 2007 15:18
spela roll hur man skriver det ordet, alla vet ju ändå vad man menar;p
#60 - 11 september 2007 17:45
Kanske är det roligare här: http://www.student.se/forum/f65.html
#61 - 15 september 2007 07:05
#62 - 15 september 2007 09:59
Skönt att occelatusen kommer fram!
det att den simmar konstigt kanske kan vara att den inte ätit på en vecka utan bara legat och gömt sig. Får hoppas lite mat hjälper så det inte är något annat!!
Riktigt tjusiga fiskar dom däringa pleurospilusarna!
ja nu har du bara att sitta ner och njuta, eller är det något annat som inte är klart med projektet??

/Hans
#63 - 15 september 2007 11:06
På bilden syns det att magen är lite "mager" - det är klart att har den inte ätit på länge så blir det ju så - men, rörelsemönstret och beteendet att liksom "släpa" sig fram och ibland ligga helt still är, har jag läst, naturligt.
Vissa av mina gör sådär lite då och då också, alltså ligger lite still sådär, gärna nära en snäckas ingång, och kan få nästan som en kamouflagefärg.
När jag såg det de första gångerna här i mitt kar så blev jag som tuppjucks-Yoda och hoppade upp till datorn för en intensiv genomläsning av Ocellatusens beteende. Jag hittade flera sidor som beskriver detta fenomen - och, som sagt, det verkar vara naturligt.
När mina gör sådär kan de ligga säkert upp till en halvtimme på det viset - för att sedan "snappa sig out of it" och fortsätta att gräva, kivas och hålla på!
#64 - 15 september 2007 11:40
Tack killar!

Nu är det ju Brevisar ;), men jag fattar. Jag ser till att hon får lite mat och håller under uppsikt.

Det ser ut som (med mina otränade ögon) att en av Callochromis-honorna har lite "säckigt" hakparti. Hon gräver heller inte i sanden som de andra. Kan det vara så att hon är befruktad redan ur affären. Lasse i S Sandby sa att han sett lite lek i det karet. Jag har svårt att tänka mig att de funnit lugn att leka såhär första dygnet på plats.

Jepp - nu lutar jag mig tillbaka ett tag. Håller koll på vattnet och låter saker och ting ha sin gång. Händer det nåt spännande rapporterar jag naturligtvis fortlöpande.

:):):)
#65 - 15 september 2007 11:45
Idrok skrev:

Nu är det ju Brevisar ;), men jag fattar. Jag ser till att hon får lite mat och håller under uppsikt.

Haha ja det är klart detär brevisar och inte occelatus;)
hur som helst mår h*n nog bättre med lite mat i magen!

/Hans
#66 - 15 september 2007 11:46
Brevis är det ju... Trolldeg i skallen, sorry![:o]
#67 - 16 september 2007 09:54
#68 - 16 september 2007 10:46
spännande!!:D
#69 - 16 september 2007 15:37
grattis! :)
Får hoppas dom överlever!!

/Hans
#70 - 16 september 2007 17:23
battalionP skrev:
grattis! :)

Får hoppas dom överlever!!

/Hans

Ja, nån liten rackare hade ju varit roligt att se växa upp. :) Men alla gömställen i karet är i princip upptagna av Prinsessor och Brevisar. Vi får väl se...
#71 - 3 november 2007 19:23
Juhuu!

Vill bara (ganska stolt) meddela att första gänget Pulcher-yngel har nyss visat sig. 10-12 stycken 2-3 mm stora. Ingen bild eller blogg-uppdatering än. Fotomässigt smälter de vackert in i gruset än så länge.

Adios!

Annons