Blogg, vad är det?

#1 - 30 juli 2011 23:44
Jaha, då var det dags för mig med att börja blogga, vad det nu är? För de som har mig som vän på Facebook vet hur aktiv jag är där, och jag kan inte riktigt förstå varför man ska lägga ut hela sitt liv offentligt.
Ej heller att läsa om alla vad de gör just nu förstår jag inte riktigt, men jag är nog lite gammalmodig då jag är 40+:D!

Men i en blogg, där väljer man som sagt att skriva vad man vill, och har man inte bytt kalsingar och vill att alla ska veta det så får ni inte reda på det heller. Men det har jag. Bytt kalsingar alltså:D!

Jag har även mina trådar som jag skriver i, projekt som en del läser och ibland blir dessa som bloggar. Lite tråkigt kan jag tycka, men även att bara få en massa ryggdunk om hur snyggt det är osv kan göra att man får upp farten och då fortsätter skriva samt fota i dessa.
Jag och Mats har pratat en hel del om våra trådar, och varför man inte får så mycket input i dessa, men det kan vara en orsak att man är "gammal i gården" så många tycker inte att de har något att komma med. Det är ofta dessa personer som frågar i trådarna som jag känner verkligen ger något, så det ska man absolut inte vara rädd för:)!

Jaja, först blogginlägget kl. 01.37 på natten, inte dåligt jobbat om jag själv får säga det:p!
#2 - 31 juli 2011 05:20
Första kommentaren i bloggen 07.15. Läser flera trådar i forumet men känner oftast just som det att inte har något att tillföra. Tror jag läser lite i flseta bloggar nuförtiden när det står nya inlägg på första sidan. Både och kan vara riktigt inspirerande men samtidigt får man dåligt samvete för att segar själv med allt.
#3 - 31 juli 2011 07:46
Välkommen till bloggsidan... med eller utan kallingar :)!
Du har rätt ang projekttrådarna. Jag läser dem med stort intresse, men känner att du (och Mats+några till) liksom tillhör en egen familj / divition där jag inte riktigt hör hemma [:o].[CENTER]______________________________________________________
[/CENTER]
Blogg är en förkortning av ordet Webblogg - enligt Wikipedia - ! En Webbjournal och / eller webbdagbok för periodiskt publicerade inlägg och / eller dagboksantekningar...

Att skriva blogg kan också ge dåligt samvete (löjligt, va?)... för att man känner att NU måste jag skriva något nytt...
#4 - 31 juli 2011 11:07
Jag är inte den som frenetiskt skriver om mina fiskar i min blogg. Vist finns det de som rynkar på näsan att man skriver om ditt och datt, men då behöver de personerna inte heller läsa min blogg om det är så jobbigt att läsa icke fiskrelaterat (men de flesta verkar ändå vara nyfikna och läser ändå... :rolleyes: ) Jag är mer på bloggsidan än forumet. Har tröttnat lite på de återkommande frågorna som det redan finns hundratals svar på om man bara söker lite. Jag läser hellre bloggarna. Brukar inte bli speciellt mycket tjafs i dem om man nu inte råkar skriva om ett känsligt ämne vill säga. :D Dessutom behöver man ju inte scrolla sida upp och sida ner för att hitta vart man var senast om man nu är som jag, ej aktiv på forumet.
#5 - 31 juli 2011 12:10
Lite OT men vad betyder det som står sist i min kommentar efter att jag ändrade?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 31 juli 2011 12:14
Ja det är väl både positiva saker med såväl projektrådar i forum som bloggar men de har nog bägge det gemensamt att de flesta som kollar dom inte kommenterar alls.

Om man verkligen vill att det skall vara verklig fart i dom och man skall få väldigt många läsare så måste man antingen provocera rätt rejält eller bli väldigt personlig (typ skriva om kallingarna, kärleksbekymmer etc etc.). Nåväl nu vill man kanske inte det och då blir det inte heller så himla många som blir aktiva där men i gengäld så blir det en betydligt trevligare stämning och det tycker i alla fall jag är att föredra.

Man får kanske bara inte ta det på så stort allvar - har man en projekttråd eller en blogg så kan man väl själv låta det vila en tid när man inte känner för det och så om det händer något så skriver man själv där och då blossar dfet upp en lite intresse igen en tid - dock bara så länge man själv har tid/eller känner för att lägga något på "brasan"
#7 - 31 juli 2011 16:43
Jo, vi har ju pratat om detta tidigare Kjell, och jag har inte så ont av det. Vad jag tycker är lite tråkigt är att jag tror många har frågor men inte vågar ställa dessa för att de är rädda att det blir "fel". Men som en klok kvinna skrev så finns det inga fel frågor, och frågar man inte så får man inga svar:).

Jag följer gärna de olika bloggarna, och sedan om de skriver om gamla skutor, hundar eller Volvo PV spelar ingen roll:D!
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 31 juli 2011 18:04
Att många inte "vågar" fråga är nog inte så mycket att göra åt - en del av dom vågar helt enkelt inte, medan andra högst frivilligt avstår.
Det är ju t.o.m. som så att en majoriitet av de som är goldmedlemmar överhuvudtaget inte skriver i forumet. Zoopets största avdelning (större än forumet) är ju faktiskt artbeskrivningarna och den avdelningen är ju en form av envägskommunikation.

Sedan håller jag helt med om att man skriva om de mest skilda ämnen i sin blogg - är det något som inte accepterar ämnesvalet så kan de ju strunta i att läsa dom i så fall
#9 - 31 juli 2011 18:27
Kul!

En till blogg som man skall följa här på zoopet:) hoppas att den kommer att handla om andra roliga grejer förutom att vi kommer att få veta när du byter kallingar och "nu äter jag en macka"-grejer:)
#10 - 31 juli 2011 18:33
Jodå, det lär nog handla om allt mellan mina kallingar, akvarierna, familjen osv. bara man har något vettigt att skriva om:p!
#11 - 31 juli 2011 20:53
Härligt att du börjar blogga!
skulle vilja veta lite mer detaljerat vad du har mellan dina kallingar :p:D:D
#12 - 1 augusti 2011 19:13
Jag skriver inte särskilt mycket om mina fiskar i min blogg, kanske för att jag inte har några exotiska roliga fiskar utan bara vanliga som simmar runt där. Hur som helst så tycker jag det är kul att läsa om det mesta, jag kommer fortfarande ihåg S-Sund och hans roliga bloggar. Han skrev om allt från barn till renovering av huset. Så skriv på så kommer vi andra att läsa.

/B

Annons