Dom är ju lite lustiga på det viset att dom inte doftar något på dagarna, utan sätter igång vid 21-22-tiden någonting.
Det är ju för att de pollineras av nattaktiva insekter.
En gång hade jag en växt som jag hade fått på botaniska institutionen, som kom från Amazonas ursprungligen. Bladen doftade fränt, till och med riktigt äckligt, när man rörde dem.
Blommorna var ytterst små och oansenligt gulgröna, men så när den hade blivit lite äldre och större, så att det fanns riktigt många blomklasar, så kände jag en absolut underbar doft, sent på kvällarna. Det tog ett bra tag innan jag fattade att det var dessa pyttesmå fulingar som doftade.
Den mest raffinerat utsökta doft jag känt.
Tyvärr bestämde sig växten efter tiotalet år för att tvärdö, och den var redan innan mycket svår att ta sticklingar på, så nu lär jag nog aldrig få känna denna vällukt igen.
Numera är mina blomsterfönster mycket påvra. Några överlevande Amaryllis och tre saintpaulior. Glömmer konsekvent bort att vattna.
Men ute har jag snödroppar sedan tre veckor, och min kaprifol som har slagit en slinga runt syrenen vid trappan har slagit ut bladrosetterna en aning.
Forsythian har knoppar som svagt sväller, så jag ska ta in ett fång.
Den växer som ett riktigt ogräs, så man kan frossa i kvistar inomhus. Härligt.
Finns det någon som känner till en växt som lär ska heta Impatiens repens?